Læsetid: 3 min.

Kunstakademiet er ikke et nationalt projekt

Else Marie Bukdahl har gjort det godt, men en udenlandsk rektor vil kunne skabe tiltrængt fornyelse på Kunstakademiet, som får det stadig sværere i konkurrencen med udenlandske skoler, mener kunstner og tidligere professor på akademiet Claus Carstensen
22. juni 2005

Globaliseringen har gjort sit indtog i kunstens verden. Flere og flere unge, danske kunstnere rejser ud, og Det Kongelige Danske Kunstakademi kan forny sig og følge med tiden ved for første gang at vælge en udlænding som rektor.

Det mener maler, grafiker og forfatter Claus Carstensen, som selv er uddannet på Kunstakademiet og har været tilknyttet akademiet som professor fra 1993 til 2002.

"Globaliseringen er kommet for at blive, og der er ingen grund til at prøve at fastholde Kunstakademiet som et nationalt projekt. Det er positivt at kigge ud og få en større dialog med omverdenen, og en udenlandsk rektor vil kunne se friskt på det hele og gøre akademiet mere tidssvarende," siger Claus Carstensen.

"Murens fald har betydet meget. I 1990'erne var der en meget større åbenhed end i 80'erne, og i dag står vi en helt ny situation. Der er en internationalisering i gang, og en udenlandsk rektor kan være et svar på den internationalisering. Hvis der er en habil udenlandsk kandidat, bør vedkommende i hvert fald ligge langt fremme i feltet."

Flere og flere unge danske kunstnere fravælger i dag Kunstakademiet for at gå på skoler i udlandet og blive en del af kunstmiljøet på den måde. Og konkurrencen med udlandet stiller krav til Kunstakademiet om fornyelse.

Overvurderer indflydelse

"Selvfølgelig er det fedest at komme ind på akademiet, fordi der er en masse muligheder. Du kommer til at gå op og ned af ligesindede, du har masser af laboratorier, værksteder, undervisere og penge, du kan skubbe din militærtjeneste og så videre. Der er masser af pragmatiske argumenter for at gå derinde, men jeg møder også en masse folk, som klarer sig fint, selv om de ikke har gået på akademiet, og det betyder nok mindre og mindre at have gået der."

"Men det betyder så også, at man på Kunstakademiet må følge situationen til dørs, så man stadig kan tiltrække de største talenter. Indtil videre er der tilsyneladende talenter nok at tage af - der er stadig 600 ansøgere til 30 pladser hvert år - men man kan frygte, at eleverne i fremtiden i højere grad vil fravælge akademiet."

Claus Carstensen understreger, at akademiet ikke har brug for en udenlandsk rektor, fordi Else Maris Bukdahl har gjort det dårligt på posten gennem de sidste 20 år. Tværtimod. Bukdahl tilførte selv Kunstakademiet en tiltrængt fornyelse og har formået at bevare akademiet som en vigtig institution i dansk kunstliv, mener han.

"Tidligere har der været nogle fuldstændigt uduelige rektorer, som måske var gode som kunstnere, men ikke kunne bruges til noget på rektorposten. Derfor var det en befrielse, da Else Marie Bukdahl trådte til, at få en rektor, som ikke var kunstner - som ikke havde et projekt kørende på sidelinjen. Det har givet en distance til projektet."

"Else Marie Bukdahl har måttet manøvrere i et økonomisk, sociologisk og kulturpolitisk svært klima, men det har hun gjort godt. Hun har haft sine politiske kontakter og har siddet i mange udvalg. Gennem 20 år som rektor har hun stået for kontinuitet. Desuden har hun været god til at holde tungen lige i munden og manøvrere uden om interne problemer i lighed med dem, man har haft på for eksempel Teaterskolen."

At Kunstakademiet er blevet kritiseret for at have udviklet sig til en meget magtfuld institution i det danske kunstmiljø, forstår Claus Carstensen ikke.

"Det er selvfølgelig den største institution, der uddanner kunstnere i Danmark. Men mange af de kunstnere, som er blevet udklækket på Kunstakademiet, klarer sig jo også godt både nationalt og internationalt, og jeg synes, der er mange, som overvurderer akademiets indflydelse i det magtpolitiske spil i forhold til Kunstfonden, Billedkunstrådet, Akademirådet og hvad ved jeg. Kunstakademiet er jo relativt lille, og det har ingen økonomisk magt. Det er bare en udklækningsanstalt. Så kan man selvfølgelig altid diskutere, om den producerer de rigtige kunstnere og bevæger sig i den rigtige retning."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu