Læsetid: 5 min.

Kunsten at blive voksen

Sangskriver, sanger m.m. E og hans orkester eels mødte op med strygekvartet og et ufravigeligt krav om lydhørhed, hvilket publikum til fulde indfriede
11. juni 2005

I fredags var Deres udsendte for sin ubrudte fornøjelses skyld taget i Tivoli for at høre Elvis Costello & The Impostors give den hele armen. Oven i det fik man som betalende gæst et skybrud i nakken samt en opvisning i kunstnerisk generøsitet fra én af rockens mest afsindigt produktive gestalter; i to timer stod vi ret op og ned, den sidste tilmed i silende regn, mens lyden af en tæt på 30 års konstant yderig karriere lagde sig over den gamle have. Bagefter talte vi om, at der ikke findes mange voksne kunstnere, der som Elvis ikke har mistet hverken gnist eller kraft, men i stedet på søgende vis konstant forfiner og bearbejder sit stof og i processen aftvinge det nye nuancer og facetter.

Men et par stykker finder der da. Som f.eks. den voldsomt ydedygtige sanger, sangskriver m.m. Mark Oliver Everett, bedre kendt som: E. Han er ubestridt leder af og eneste gennemgående deltager af eels - som til dato har haft 29 deltagere på gennemtræk! - et bandnavn, der dækker over et både solo- og livsprojekt. I den forstand, at musik og tekst løbende kommenterer og fortolker E's liv, færden og tanker, tilmed på en så hudløs facon, at der knyttes et bånd ud over det sædvanlige mellem sanger og lytter. Paradoksalt nok mest livsbekræftende på Electro-Shock Blues-albummet fra 1998, der detaljemættet dealede med såvel E's moders kræftdød som hans søsters samtidige selvmord, set fra deres perspektiv. På den nys udgivne dobbelt-cd, Blinking Lights And Other Revelations, er turen så kommet til den 42-årlige Everett selv og over 33 sange tackler han emner som tro, tab, ansvar, værdighed, skuffelse, tryghed, håb, fornyelse, glæde og kunsten at blive voksen. Leveret i form af små, enkle (om end intrikat arrangerede) og melodimættede sange, hvis spilletid sjældent overskrider treminutters grænsen. Altså 40-års krise, så det hugger. Men til kunstens fordel.

Malplaceret på fed måde

Bevidstheden om, at det især var sangene fra Blinking Lights, vi skulle høre, at akkompagnementet bestod af strygekvartet og to ekstramusikere samt det faktum, at det var en stolekoncert, skærpede kun appetitten på torsdagens koncert; E's sange kan i den grad tåle et musikalsk paragraf 13-eftersyn. Og der var bagefter ingen grund til andet end en følelsen af ren glæde over de et par og tredive sange, det i sidste ende blev til.

Det tog godt nok syv lange og syv brede at kommer dertil; først skulle vi se en lang opbyggelig russisk dukkefilm om en krokodille, der trængte til nogle venner: Men da den var poetisk mættet, hengav vi os med glæde til denne opløftende fabel, malplaceret på den fede måde. Og så blev der også tid til en promofilm med E selv, før vi endelig kunne sætte os til rette i stolene til tonerne af det væne instrumentalnummer, 'Going To Your Funeral Pt. 2'.

Sofistikeret gudemusik

Til gengæld blev vi så båret igennem de næste to timer af en subtil og sofistikeret gudemusik, der på ene side er gjort af nogle af populærmusikkens mest benyttede byggeelementer, på den anden side rejser sig som et af dens mest raffinerede og velskabte popkonstruktioner. Centralt på scenen står E i sit mørke jakkesæt, med sin stok og sine cigarillos, sine små akustiske guitarer og diminutive klaverer, sin begrænsede, men udtryksfulde og til materialet perfekte stemme. Og ind i mellem så de tørreste kommentarer fra denne mand, som virkelig kender noget til begrebet om latter i ødemarken.

Han er ikke ude efter ynk, men vil gerne dele sit syn på skæbnens tildragelser, barske som blide, med dem, der gider høre efter. Og dét gad publikum torsdag aften i Store Vega, hvor kun de tordnende bifald efter numrene afslørede at salen var propfuld. Og eftersom det hele afsluttedes med tre gange ekstraindkaldelser med dertil hørende stående ovationer, tolker vi det derhen, at alle var glade.

Fire babes på podiet

Dét sagt var der en masse andet end E at kigge på. F.eks. i form af de fire babes på podiet bag ham: Julie Carpenter og Paloma Udovic på violiner, Heather Lockie på bratsch og Ana Lenchantin på cello; alle fire også skrappe til at håndtere diverse slagtøj, når situationen krævede det.

Men selv om kvaliteten af de mange strygearrangementer svingede noget, spillede de fire kvinder konsekvent både rytmisk og melodisk præcist, men lydhørhed og indfølelse og skabte i processen en klang, der ikke ligefrem er norm til en rockkoncert. En eventyrlig varm og akustisk bund, hvor hen over de to andre medbragte musikere - kontrabassisten Big Al og multiinstrumentalisten Chet Lyster - kunne udfolde sig på lap steel, sav, citer, slagtøj, melodica, el-guitar, mandolin samt diverse keyboards. Tilsammen med frontmandens gerninger opbyggedes der på et behageligt lydniveau et ultraraffineret lydbillede, hvor det også var muligt at høre, hvad der blev sunget, hvilket er en klar fordel i tilfældet eels.

Mættet aften

Materialet trak i udpræget grad på Blinking Lights, hvorfra sange udgjorde cirka halvdelen af repertoiret. Og selvom der forekommer subtile nuancer og forskydninger i præsentationen, holder E & Co sig tæt på originaloplæggene, der som tommelfingerregel søger stramhed og koncentration.

Det blev en mættet aften, hvor der satsedes på den mere afdæmpede del af repertoiret, selv om der ind i mellem også blev rocket moderat på numre som 'Bus Stop Boxer', 'Railroad Man', 'Losing Streak' og ikke mindst 'Hey Man Now You're Really Living'.

Helt ud i skoven havnede den derangerede og undtagelsesvist lange version af 'Things the Grandchildren Should Know', hvor både sav og strygere røg ud i atonale workouts. Hårrejsende. For ikke at tale om hjerterskærende øjeblikke som 'In The Yard, Behind The Church', 'If You See Natalie', 'The Stars Shine In The Sky Tonight' og en rigt meddigtende tolkning af Dylans 'Girl Of The North Country'. Og mange, mange flere! Du skulle have været der, sku' du.

En mageløs aften i selskab med en sand musikalsk original og seks drømmemusikere. I love my job!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu