Læsetid: 1 min.

'Kunstnere er bedst til at lede teatre'

Det ses overalt i Europa, siger Nikolai Cederholm, som i sin tid skabte Dr. Dante, men forleden kom i mindretal i Københavns Teater, da der blev ansat nye direktører. Han tog sit gode tøj og gik
4. oktober 2006

SEKS SKARPE
- Hvorfor trak du dig fra bestyrelsen?

"Fordi de andre i bestyrelsen fortrinsvis foretrak producenter, mens det er min overbevisning, at kunstnere er de bedste egnede til at være teaterledere."

- Hvad bygger du den antagelse på?

"Shakespeare og Moliere for eksempel - og hvis man ser sig om ude det i europæisk teaterliv i dag,, er det også de kunstnerisk ledede teatre, der skaber det bedste. Staffan Holm på Dramaten i Stockholm for bare at nævne et eksempel."

- Er det et princip for dig, at det partout skal være en kunstner?

"Ja, det er et princip!"

- Hvad er risikoen ved at vælge administratorer?

"At det ikke bliver så spændende teater, men jeg vil da ikke sige, at det behøver gå galt, for de kan jo selvfølgelig engagere sig til nogle gode kunstnere."

- Hvad synes du om hele ideen med at lægge flere teatre sammen?

"Godt. Den var jeg i lige så høj grad som de andre med til at beslutte. Men selvom situation er speget, har jeg ikke lyst til at råbe og skrige over afgørelsen med de nye teaterledere, og jeg synes da, at det er fantastisk med det nye makkerpar, vi får ned fra Sverige."

- Kunne du tænke dig selv at blive teaterdirektør igen?

"Ja, det vil jeg ikke udelukke. Men lige nu koncentrerer jeg mig om premieren på Gasolin, som vi genopsætter på Østre Gasværk. Bagefter gælder det min egen forestilling 'Åh, Gud' på Betty Nansen."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu