Læsetid: 3 min.

Kunstnere vil ikke kun udsmykke

Berlin-kunstneren Jeppe Hein går nye veje i sine aftaler med virksomheder. To plakatkunstnere har fået foden inden for som alternativ til reklamebureauerne
13. juli 2006

Jeppe Hein har det helt fint med, at han jævnligt bliver kontaktet af store virksomheder i Danmark og Tyskland, som vil gøre brug af den unge danske samtidskunstner til projekter, der rækker ud over traditionel udsmykning.

Det gælder eksempelvis Danfoss, som har bedt ham om at lave et skulptur-blikfang til Danfoss Universe, koncernens ny oplevelsespark med fokus på naturfaglige emner.

"Det ligger ovre i den interaktive stil, jeg godt kan lide, og som jeg også benytter mig af, når jeg skal lave forskellige ting til en ny performance-højskole i Silkeborg," siger Jeppe Hein.

Opgaven i Silkeborg er en del af en aftale, som den danske kunstner har indgået med arkitektfirmaet SHL (schmidt hammer lassen).

Fra sine arbejdslokaler i Berlin fortæller Jeppe Hein, at de traditionelle udsmykningsopgaver er på vej ud. Stadig flere virksomheder og kunstnere vil noget andet og mere, når de aftaler et samarbejde.

"Der findes stadigvæk kunstnere, som laver disse, rent dekorative udsmykninger, som efter min opfattelse er totalt uinteressante. Desuden er der firmaer, der mere eller mindre bevidst benytter sig af veltjente kræfter som Bjørn Nørgaard og Per Kirkeby. Så ved de ligesom, hvad de får, mens andre firmaer heldigvis er lidt mere dristige," tilføjer han.

Jeppe Hein føler, at de kunstværker, han laver for mange firmaer, fungerer i virksomhedernes dagligdag, hvor de bidrager til at skabe kontakt mellem de ansatte, både på og uden for arbejdspladsen.

Krøllede hjerner

Et eksempel på, at kunstnere nærmest overtager reklamebureauets rolle ved lanceringen af et produkt, er duoen Jan Egesborg og Claus Rohland, som de seneste år især har markeret sig med plakater med politiske budskaber.

De kontaktede selv Frisko Is, da firmaet efter et stort folkeligt pres skulle relancere sin Zapp-is, som ellers blev droppet for flere år tilbage. Det skete med 4.000 plakater, som i øjeblikket pryder gadebilledet i mange byer.

"Vi ville gerne vise, at vi kan noget andet end reklamebureauerne. Vores hjerner er mere krøllede, vi tænker ikke så meget i fokusgrupper og segmenter. Men vi forstår at kommunikere," siger Jan Egesborg.

Senest har han og hans makker lavet børneplakater til en konkurrence, som firmaet Blumøller kører på en hjemmeside for et af sine produkter.

"Jeg fornemmer, at mange virksomheder er lidt trætte af reklameburauerne, der meget leverer den samme vare og tit pakket ind i en masse floskler. Som kunstnere kan vi bidrage med noget skørt og ikke spor forudsigeligt. Det virker helt klart, som om firmaerne er med på det budskab, men selvfølgelig handler det her også om gode konjunkturer, hvor der opstår rum for sådanne overskudsting."

Jan Egesborg peger på, at mange af de bedste plakater, der er lavet, er gamle kunstplakater, som forener kunst og reklame.

"Derfor kunne jeg godt forestille mig, at man som alternativ til reklamebureauerne oprettede kunstnerbureauer, som ville være parat til at løse sådanne opgaver for virksomhederne."

Jan Egesborg og Claus Rohland er meget åbne over for typen af virksomheder og reklamer, men har alligevel personlige tærskler.

"Vi ville næppe reklamere for Cheminova eller Dansk Folkeparti uanset honoraret," siger Egesborg. Direkte adspurgt siger Jeppe Hein også, at han aldrig ville indgå en aftale med en virksomhed, der fremstiller plantegifte.

"Jeg kommer altså fra en økologisk bevidst familie, og min far har en biologisk gård. Men i Tyskland har jeg lavet en del for Siemens, selv om koncernen bl.a. fremstiller programmer til missiler. Men de driver også en stor kulturfond, som har lavet mange gode ting, og derfor synes jeg, det er i orden at arbejde for dem," siger han.ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu