Læsetid: 4 min.

Kvindelige imamer kan reformere islam

Islamforskere og islamiske nytænkere finder belæg og historiske fortilfælde for, at kvinder kan virke som religiøse autoriteter. Breder denne forståelse sig, vil det kunne revolutionere islams kvindesyn
1. maj 2007

Kvindelige imamer er atter til debat blandt muslimske troende, efter at Mohammad Akram Nadwi fra Oxford Center for Islamiske studier har fremlagt resultatet af sin opsigtsvækkende forskning i kvindens rolle inden for det muslimske trosfællesskab.

I udgangspunktet havde Akram forventet at finde 20-30 kvinder, som gennem historien havde haft ledende stillinger i det muslimske samfund. Nu foreligger så hans undersøgelse om hele 8.000 muslimske kvinder som har været bønneledere, teologer og retslærde. Hans forskningsmateriale dækker en periode på 1.400 år.

Det er velkendt, at profeten Muhammed flere gange uddelegerede opgaver som f.eks. at lede bønnen, også til kvinder. Man har også vidst at kvinder, som levede i kredsen tæt på profeten deltog i - og undertiden førte an i - debatten om islams udvikling og praksis.

To år efter sin første hustrus død giftede profeten sig med Aisha. Man ved om hende, at hun var en af de vigtigste kilder til islams lære, og at hun var blandt de lærdeste af profetens ledsagere. Man ved også, at Aisha og Um Salama ledte kvindernes bøn efter profetens død.

Den muslimske historiker og lærde, Muhhamad ibn Jarir al-Tabari (839-923) diskuterede på sine seminarer ikke, om kvinder kan lede bønnen eller ej. Debatten handlede for ham kun om, hvor den kvindelige imam skal stå, når hun fører an i kvinders og mænds bøn.

Defensiv ikke kreativ

I sine fire-fem første århundreder var islam forud for vestlig kristendom, hvad angår videnskabelige og filosofiske fremskridt og økonomisk udvikling, men dette ændredes i 1100-1200-tallet. Ifølge islamforskeren Ehsan Masood, fordi itjihad - tolkninger og beslutninger på basis af rationel tænkning - ikke længere blev tilladt. I stedet fik vi dagens dominerende regelrette, bogstavtro tolkning af koranen.

En førende islamisk nytænker, Tariq Ramadan, mener til forskel fra Masood ikke, at tilbagegangen ikke skyldtes et direkte forbud mod itjihad, men at muslimer og muslimske lærde begyndte at frygte for vesterlandsk dominans Ramadan mener, at man i stedet for at være kreativ blev defensiv, og at dette er en udvikling man nu, tusind år senere, bør bryde med.

Når det gælder kvindelige imamer vil Ramadan væk fra de bogstavtro tolkninger af, hvad der står i koranen og frem til en analyse af konteksten hvori udsagnene forekommer. Han spørger: Skal man som modstander af kvindelige præster tolke ordene 'kvinder skal tie i forsamlinger' så dette skal gælde i al fremtid, eller skal man gå ud fra at de blev skrevet i en tid,da kvindens position i samfundet var ringere end i dag, og at ordene derfor ikke er relevante?

Den lærde

Andre nutidige lærde inden for islam er f.eks. As-Sayyid Sabiq. Ifølge ham er der i haditherne - de korte beretninger om Muhammeds forbilledelige handlinger eller udtalelser i en given situation - kun belæg for, at 'folkets imam 'skal være den, som ved mest om Koranen', mens det intetsteds fastslås, at imamen skal være en mand.

Ifølge en anden islamisk tænker, Fatima Mernissi, finder man intet i koranen der forhindrer kvinder i at spille en ledende rolle på noget område overhovedet. Mernissi er forsker, professor i sociologi ved universitetet i Rabat og forfatter til adskillige bøger, bl. a. The Forgotten Queens of Islam. I denne bog citerer hun lærde gennem historien - Ibn Rushd, Bidaya al Mujtahid wa Nihaya al Muqtasid, Dar al Fikr og finder i islams historie flere eksempler på kvindeligt lederskab - kvinder som leder såvel mænd og kvinder i religiøse, politiske og militære sammenhænge.

Mernissi nævner bl.a. Ghazala som stod i spidsen for Khawarij-hæren og styrtede al-Hajjij, guvernøren i Irak under Ummayad-dynastiet (659-749). Ghazala ledede mandlige tropper i krigen, og anførte sine soldater i bøn.

I Indonesien reciterer kvinder koranen i moskeer. I Canada, Kina, Sydafrika og USA findes kvindelige imamer og bønneledere. I Kina får de kvindelige imamer, ligesom de mandlige, deres imamudnævnelse fra Kinas Muslimske Forbund.

En kvindelig imam kaldes nü ahong. 'Nü' betyder kvindelig og 'ahong' den lærde. Nü ahong respekteres af både kvinder og mænd og har egne menigheder med egne moskeer.

Omfavnende islam

Amina Wadud er professor i islamologi ved Virginia Commonwealth University i USA. I 2006 udgav hun Inside the gender jihad: Women's Reform in Islam. Heri sammenvæver hun sin viden om islam med sine erfaringer som kvinde i det muslimske trossamfund.

Hun mener, at islam skal være omfavnende, og tager et antal spørgsmål op som er aktuelle for muslimske kvinder i dag, som f.eks. social status, uddannelse, seksualitet og lederskab. Wadud er imam, og ledte for første gang bønnen i Cape Town i 1994. Siden da har hun arbejdet som imam og ledet bønnen i flere lande. Ligesom andre lærde kvinder, i hvis spor hun går, har Wadud fået et dårligt ry i konservative kredse.

En del kvindelige imamer i den vestlige verden er blevet chikaneret og dysset ned, andre ikke.

Amina Wadud er blandt dem, som nægter at tie. I marts 2005 holdt hun en gudstjeneste i New York, og i oktober anførte hun bønnen for både kvinder og mænd ved en konference for islamisk feminisme i Barcelona.

Akram Nadwis historiske forskningsmateriale udgør ikke mindre end 40 bind - forordet alene er på næsten 400 sider Akram har nu henvendt sig til prins Turki al Faisal, Saudi Arabiens tidligere ambassadør i USA, i et forsøg på at få udgivet opslagsværket i sin helhed.

Er dette tegn på at itjihad nu får en stærkere position i det muslimske samfund? Kan nutidens muslimer nu konstatere som en kendsgerning, at kvinder har anført mænd og kvinder i bøn, været dommere, er akademisk uddannede retslærde og imamer, og så lægge dette stridsspørgsmål til side?

Gordana Malesevic er svensk journalist

Oversat af Ebbe Rossander

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu