Læsetid: 2 min.

'Kvoter vil ikke få folk til at flyve mindre'

Flytrafik baseret på fossilt brændsel bliver aldrig bæredygtig. Men vi kan bidrage til at gøre luftfart mere bæredygtig ved at betale for vores vækst via EU's kommende kvotesystem, siger SAS
22. december 2006

Onsdag præsenterede EU-Kommissionen sit forslag til en kvotehandelsordning for europæisk flytrafik, som fra 2011 skal sætte et loft over, hvor meget CO2 luftfarten må udsende. Hvert selskab får en bestemt CO2-kvote - vil man udlede mere, må man forsøge at købe en ekstra kvote fra nogen i systemet, som udleder mindre, end de har ret til. SAS' fly udsender 6,2 mio. ton CO2 om året, en voksende mængde og markant mere end de 3,7 mio. ton, der udsendes af alle danske husholdninger tilsammen. I en pressemeddelelse hilser SAS' miljødirektør Niels Eirik Nertuyn, EU-Kommissionens forslag velkommen.

- Kan flytrafik overhovedet gøres bæredygtig?

"Så længe vi flyver på fossilt brændstof, vil vi bidrage til forureningen. Det vi kan er at være opmærksomme på at bidrage til en bæredygtig udvikling ved at deltage i kvotehandelssystemet. Det betyder, at vi må betale for vores vækst ved at købe kvoter fra andre, som er i stand til at reducere CO2-udledninger ved hjælp af teknologi eller på anden vis."

- Nogle miljøeksperter siger, at kravene om store globale CO2-reduktioner og flytrafikkens stærke vækst er på en uholdbar kollisionskurs, og at der på sigt slet ikke er plads til flyvning?

"Det tror vi ikke er korrekt. Vi forholder os til den efterspørgsel, der er på flyrejser. Vi er inde i en total globalisering, hvor vi overfører teknologi, kundskab m.m. til Den Tredje Verden, og denne globalisering forudsætter fly som nødvendig infrastruktur. Så jeg tror ikke på nogen måde, at flytrafikken vil gå ned, men vi vil have en ansvarlig vækst. Hvis vi skal vokse, må vi gøre det på en måde, så den totale miljøbelastning i verden ikke går op."

Flyv bare videre

- Så hvis en voksende flytrafik sender mere CO2 ud, vil I kompensere ved at betale til projekter, som virker modsat. Kommer den slags projekter - skovplantning, vindmøller osv. - ikke under alle omstændigheder, fordi der er brug for dem?

"Jeg tror ikke, det bliver de største projekter. De største ligger i, at verden er tæt på den teknologi, som kan fange CO2 fra kul- og gaskraftværker. I Norge bygger man to sådanne rensningsanlæg på to nye gaskraftværker. Når den teknologi er på plads, så kan den installeres verden over, og så taler vi om mange millioner ton CO2, som kan indfanges og gøre, at man kan overføre det som CO2-kvoter til andre områder."

- Vil omkostningerne ved kvoterne betyde, at billetprisen for at flyve stiger?

"Du vil nok høre nogen i branchen gøre indvendinger mod kvoterne, men lad mig understrege, at vi accepterer den samlede kvote, som Kommissionen har foreslået. De omkostninger, det giver os, må dels tages ud på billetprisen, dels ved rationalisering og andre besparelser. Men det vi taler om er meget lavere end de seneste års vækst i brændstofpriserne. Så kvoteordningen vil ikke få folk til at flyve mindre."

- Vil du påstå, at man som miljøbekymret flypassager vil kunne flyve videre med god samvittighed, hvis kvotesystemet bliver vedtaget?

"Vi mener, at dette system følger 'forureneren-betaler'-princippet, og når vi går ind i det, så skal folk kunne være trygge ved, at de fortsat kan flyve med god miljøsamvittighed," siger Niels Eirik Nertun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her