Læsetid: 4 min.

Lige til øllet

25. september 1998

BLÅ MANDAG forude? Den førstkommende bliver lidt mere blå end de andre, for den falder i uge 40, som Sundhedsstyrelsen har valgt til sin årlige spanking af danskernes alkoholiske uvaner.
Den gode styrelse har shoppet sendetid og spalteplads, men kunne måske have sparet sig. Statens anstrengelser er på forhånd sat i skyggen af den omfangsrige skræmmekampagne mod øllet, som Det Konservative Folkeparti har ført gennem en årrække.
Det Konservative Folkeparti spillede ud med sit stærkeste kort i februar 1997, da daværende partiformand Hans Engell med en promille på 1,37 blev sendt nordpå ad Helsingør-motorvejen for at møde sin betonklods. Det gav gratis sendetid og spalteplads og en dæmrende erkendelse af, at der er grænser for, hvor meget man bør drikke.
Da øllet de følgende uger igen begyndte at gå ind og forstanden ud, var Det Konservative Folkeparti på pletten med, hvad der i reklamekredse kaldes en reminder. Den nye konservative leder Per Stig Møller demonstrerede, at spiritusindtagelse muligvis kan have skadelig virkning på langtidshukommelsen, idet han havde svært ved at genkalde sig en ungdommelig sammenblanding af sprut og benzin.

DET KONSERVATIVE Folkeparti har også i år ladet flasken dreje kredsen rundt. Denne gang pegede flaskehalsen på de konservatives fødevarepolitiske ordfører, Lene Espersen. Resolut og uegennyttigt lod folketingskvinden sig afbilde siddende på en ølkasse med et enkelt glas humle i hånden, idet hun erklærede: "Øl til det hele, tak." Pointen lod vente på sig, men forleden kom den. Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen udtalte til Ritzau, "at han har fået nok." Altså af de konservatives og Bryggeriforeningens fælles ølkampagne. Endnu et forbilledligt eksempel på, at selv et enkelt glas øl kan være fatalt. Tak til Lene.
På mandag går det så løs igen. Reklamebureauet Egeberg, hvis administrerende direktør passende sidder i kommunalbestyrelse et sted i whiskybæltet for
- rigtigt gættet - Det Konservative Folkeparti, har udtænkt en skatteyderfinansieret kampagne med budskaber som dette: "For meget alkohol - for lidt sex." Teksten står på billedet af en muggen, halvt afklædt kvinde, som åbenbart ikke kan få noget, fordi manden, der skulle have leveret den hjemlige hygge, er faldet i søvn på sofaen. Bag kvinden skimtes sofabordet med hans hav af tømte flasker.
Som enhver borger i dette land ved, samordner statens forskellige organer altid deres oplysende kampagner. Det gælder i særdeleshed nært beslægtede styrelser og direktorater, som det ville være uforskammet at mistænke for at slås om bevillinger og opmærksomhed. Derfor hatten af for Veterinær- og Fødevaredirektoratet, der med sikker sans for timing netop har søsat en understøttende kampagne med budskabet: "Får du nok? 6 om dagen." Danskerne kan fundere over, om spørgsmålstegnet i sloganet ved en fejl er kommet ind i midten af sætningen i stedet for at stå til slut, som sædvanen ellers er. Hvor stiv er fødevareminister Henrik Dam Kristensen overhovedet i korrekturlæsning?
Sex eller ej - det viser sig, når man blader i de nye pjecer fra Veterinær- og Fødevaredirektoratet, at danskerne ikke anbefales at ændre døgnrytmen for kønslig udfoldelse, men oralt og dagligt at indtage 6 stk. frugt og grønt med det formål at holde doktoren væk.

OMSIDER er vi hermed fremme ved det alvorlige ærinde, danskernes sundhedstilstand.
I TV 2 kunne man den 22. september høre en doktor, Karsten Christian Hansen fra Lægeforeningens Sundhedskomité, udtale, at de mange sundhedskampagner var virkningsløse over for den femtedel af befolkningen, som var hårdest belastede af de sygdomme, der skyldtes overdrevent forbrug af for eksempel alkohol. Derfor så han grund til at spørge: Hvorfor drikker Jeppe?
Karsten Christian Hansen forfægtede det sympatiske synspunkt, at de praktiserende læger skulle give sig mere tid til at tale med patienterne om deres hverdagsliv og sygdommenes mulige årsager heri, i stedet for at feje folk af med en recept. Og - lå det i luften - sundhedsmyndighederne skulle være varsomme med at skyde spredehagl mod befolkningen via tv-reklamer, helsidesannoncer og udendørsplakater.
Sundhedsstyrelsen vil sikkert kunne påvise, at Carlsberg, Danisco Distillers (dem med Rød Aalborg), Bryggeriforeningen og alle de andre alkohol-pushere bruger fantasillioner af kroner på markedsføring, hvorfor en smule modreklame fra den fælles fornuft må være på sin plads.
Men er den kamp om opmærksomheden ikke tabt på forhånd? Og blev der virkelig fra statens side satset stort, ville det så ikke blot udløse et kapløb, hvor budgetterne efterhånden blev skruet i vejret af den private og offentlige part på skift - med meningsmæssig tæppebombning til følge og udelukkende til gavn for reklamebureauernes og massemediernes fortjeneste?

DE VELMENENDE statslige kræfter skal måske i stedet vende tilbage til den første uge 40-kampagne i starten af dette årti, da folk, som fyldte 40 og derfor statistisk set kom i den alkoholiske risikogruppe, modtog et opbyggeligt brev fra myndighederne. Det var på sin egen stilfærdige facon ret opsigtsvækkende (men givetvis også et diskutabelt skridt i retning af Big Brother-staten).
Eller skal de bekymrede politikere tage sig sammen til at forbyde alkoholreklame (og komme i klammeri med såvel de konservative og konsorter som Lykketofts vækstfilosofi)?
Måske skal befolkningen blot tage ordet og tale med hinanden om livet og øllet, selv om dét ikke er ligetil. Prøv det på mandag.lieb

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her