Læsetid: 3 min.

Lille død, hvad vil du mer?

Friktion i knæhaserne eller orgasmesus i inderlårene? Lidenskab og voyeurtrang slippes fri hos Alexander Kølpins sommerballet på Bellevue
8. august 2006

God koreografi stikker ud. Det kan ellers være svært at definere, hvorfor et bestemt hop eller løft er mere interessant end et andet. Men når den interessante bevægelse bliver danset og drejet lige for øjnene af én, så er den ikke til at overse.

Det er dén banale aha-oplevelse, som tilskuerne til årets sommerballet får på Bellevue, når koregrafien af den tjekkiske koreograf Jirí Kylián kommer på scenen. Eller rettere:

Når tilskueren oplever Kyliáns løft, hvor manden griber kvinden under lårene efter et drejespring. Nåe, sådan!

Koreografien er en gammel godbid, jovist - Petite Mort er helt tilbage fra 1991, altså det år, hvor Alexander Kølpin første gang inviterede til sommerballet på Frederiksberg. Men det er en ubetvivlelig godbid af de mest intime - om orgasmesus og lidenskabsrus, om inderlår og nakkehår. Og så er musikken endda af jubilaren Mozart.

Kyliáns bevægelser har en neoklassikerfriskhed med en higende kropsglæde. Tempoet er heftigt - benene strækker sig, armene snurrer sig ind til kroppene, og fingrene laver aftryk i den andens hud i lynhurtige glimt. Pirrende og iltert.

I sin oprindelige form var koreografien skabt for seks par i forskellige snørelivsfantasier. På Bellevue får vi bare et enkelt par. Men det er til gengæld et par, der kan fortolke Kyliáns krævende kropsdrømme, nemlig de to tjekkiske dansere Natasa Novotná og Václav Kunes. Hun har svungne ben og et ukueligt afsæt som et rådyr - uden varsel springer hun op i split, så han må gribe hende i de bare inderlår. Og han har en svulmende muskeloverkrop, der instinktivt stiller sig i vejen for hende i farten. For han vil have hende.

Og det forstår vi andre så udmærket - smittet af hans skønhedsberuste begær.

Tårnsandaler

Alexander Kølpin har med andre ord udvalgt sig et danseværk, der sætter årets sommerballet i dén internationale klasse, som hele tiden har været Kølpins varemærke. Lige så letfodet som lethjertet, men med dén indædte snert, der løfter koreografien op fra bagatellen sådan en sommeraften. Og med scenografen Marianne Nilssons elegante gigapersienner, der både gør dansere og tilskuere til voyeurer i sommerheden.

Også i år præsenterer Kølpin sine dansere i en video-intro med live-spark - en munter overskudshilsen, der får Kølpin til at fremstå som landets bedste dansechef, når det gælder effektfuld og sjov profilering af sine danseres personligheder. Og Bellevue-tilskuerne fører sig tilsvarende frem som sommerlandets dyrest klædte tilskuere og de mest hip-afklædte. Tal lige om tårnsandaler og utildækkede linselår!

Årets repertoire er overvejende tjekkisk og israelsk. Aftenens anden lækkerbisken er Ohad Naharins flere år gamle, men klassikerfriske duet Pazzo Mezzo. Den er langt mere jordnær: Både manden og kvinden sjosker rundt helt nede i knæhaserne - på vej mod hinanden med alt for meget friktion på lidenskaben. Og den israelske danser Adi Salant og den franske Alexandre Bourdat rammer satirisk-mildt desperationen i denne besværlige knæskalspassion - eksplosive og komiske med mayday-arme og rysteskuldre.

Selvsamme Adi Salant koreograferer også selv. Hendes For You for seks af sommerballettens dansere til keltiske musikstrejf har mange fine situationer og billeder. Fokuseret er dansen dog ikke, ikke endnu, men Salants ekstreme ensomhedsportrætter vil antagelig være værd at holde øje med fremover.

Sofafjedre

Også to andre af kompagniets dansere har skabt en ballet direkte til Bellevue. Først Václav Kunes, der med Neen-Ya laver en sommerlet og jazzet Nina Simone-hyldest til Natasa Novotnás ben og til Adi Salants vildskab. Og bagefter den sydafrikanske danser Tiziana Fracchiolla, der sidste år debuterede med den muntre gummistøvlekoreografi Diame. Hendes nye Will er en pudesolo til den kongelige balletdanser Gudrun Bojesen, der knuger og krammer og kaster sin hovedpude, mens hendes labre legeme slyngede sig fjerlet rundt om pudevåret. Men historien ender med at blive for lille. For hvad er det lige, at Bojesen får krammet på? Eller hvem?

Afslutningslatteren skyldes den israelske koreografi Itzik Galili og hans sofajoke Couch i Tom Waits-balletten Through Nana's Eyes fra 1995. Her springer den smukke, bosniske wonderdanser Edhem Jesenkovic rundt mellem fjedrene, mens han prøver at vække Patricia Pawliks slumrende lidenskab. Altså indtil Alexandre Bourdats velourklædte bøssedreng forsøger at få ham på andre tanker... En latterboblende lidenskabssatire med hidsige bid. Nåe, sådan!

Jo, god koreografi stikker ud. Det er der måske så meget, der gør, sådan en varm sommeraften. Men det er jo heller ikke det værste.

Sommerballet 2006: 'Pazzo Mezzo' af Ohad Naharin. 'Neen-Ya' af Václav Kunes. 'Petite Mort' af Jirí Kylián. 'For you' af Adi Salant. 'Will' af Tiziana Fracciolla. 'Couch' fra 'Through Nana's Eyes' af Itzik Galili. Scenografi: Marianne Nilsson. Kunstnerisk leder: Alexander Kølpin. Copenhagen International Ballet på Bellevue Teatret til 18. aug.

www.copenhageninternationalballet.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu