Læsetid: 2 min.

I livets stormagasin

Alberte Windings debutroman rummer både hjerte, smerte, indsigt og satire i en bittersød og veloplagt cocktail, der har humoren som nøgleingrediens
13. maj 2006

"Barbara Tristan Møllers hemmelige dagbog er en meget alvorlig og meget morsom bog om børn og deres voksne mennesker" står der på bagsiden af Alberte Windings debutroman. Og det er en forlagskarakteristik, der for en gangs skyld er fuld dækning for. Debuten er en veloplagt og præcist konciperet gennemskrivning af en teenagepiges kvababbelser med spirende kærlighed, en ikke helt almindelig familie og i særdeleshed en - uhyre foretagsom - mor, der "ligner en lille pige, der ikke er blevet hentet på gul stue endnu".

Skrevet i dagbogsform af en spillevende og hudløst registrerende Barbara, der som en anden præ-Nynne forsøger at få hold på det truende kaos i og omkring hende.

Læseren følger Barbara i det år, hun fylder 14. Hun ser og beskriver stort som småt i familiens dagligliv, filtreret gennem det både skarpe og selvoptagede blik, som nu engang er en teenagers anno 2006. Forældre ser hun som nogle forvirrede tosser, der gør alt det forkerte.

Moderen klæder sig som "en fra min parallelklasse" og er på evig jagt efter noget særligt, der kan fylde tiden ud og give identiteten fylde. Faderen er psykiater på et hospital, hvor han taler dybt med mænd, der gerne vil være kvinder. Hjemme er han ret stille og indadvendt. Og lillebroderen er en lille snotunge, der opfatter sig selv som et misforstået geni og giver den fuld skrue i rollen som skolebladsredaktør. Og så et der også lige den nye, interessante nabo, "en lyshåret Johnny Depp med bumser", som kandiderer til at blive Barbaras kæreste. Han er sportstosset, men ifølge Barbara "slet ikke så dum, han er bare klog på en lille og kort måde".

Et afgørende vendepunkt indtræffer, da moderen i et forsøg på at finde sig selv stikker af fra familien og tager til Goa (og senere New York), hvor hun hænger ud med de unge uden at kunne slippe den moderrolle, hun er flygtet fra. I en række breve til Barbara tegnes portrættet af en mor, der er faret vild og først kommer tilbage på sporet, da et vredt brev fra datteren ryster afmagten ud af hende.

Inden det sker, er faderen, som moderens veninde Helleh Hannah forsøger at tage sig af, lige ved at gå i opløsning, og Barbara selv møder og taber kærligheden op til flere gange. Yderligere livsvisdom henter hun fra den lyttende morfar, sekunderet af hendes jyske onkel og fætter, som med godt humør og benene solidt plantet i muldjorden giver "tjøbenhavnerne" et praktisk perspektiv på livets foreteelser.

Til grinet og eftertanken

Hele dette livfulde menageri er krydret med skarp satire over diverse reality-tv-programmer (Babser på Ibiza, Søren Ser Syner m.fl.), hvor tilbedelsen af tomme overflader skildres, så der både er til grinet og eftertanken. Og sidst men ikke mindst skal grafikeren Caroline Sofie Axelsson roses. Hun har skabt et varieret og blomstrende layout, der som en veltilplantet køkkenhave understøtter den mangestemmede mor-datter symfoni, Alberte Winding har iscenesat med lige dele musikalsk gehør og kærlig kritisk brod.

Alberte Winding: Barbara Tristan Møllers hemmelige dagbog. Grafisk design ved Caroline Sofie Axelsson. 172 s., 199 kr. Politikens forlag. ISBN: 87-567-7471-0

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu