Læsetid: 5 min.

Om lørdagen lærer børnene arabisk og læser Koranen

"Vi siger til børnene: Du er fuldstændig dansker, men du har en bagage," fortæller lederen af Vollsmoses arabiske lørdagsskole, der hvert år underviser flere og flere børn i Koran-læsning og arabisk
"Vi siger til børnene: Du er fuldstændig dansker, men du har en bagage," fortæller lederen af Vollsmoses arabiske lørdagsskole
3. juli 2007

"Jeg bliver ked af det, når medierne kalder vores skole en koranskole, for det får danskerne til at tænke på en af de skoler i Peshawar."

Det er juni og næsten sommer, og Smain Benyrbah lægger læsebrillerne for at kigge ud over gyngestativerne i Fyrreparken i Vollsmose, hvor hans to sønner leger omkring os sammen med en ven fra boligblokken. Her har han boet de sidste 17 år, stort set siden han flygtede fra Algeriet til Danmark.

Smain Benyrbah er leder af Vollsmoses arabiske lørdagsskole, og det er ikke mere end et halvt års tid siden, Jyllands-Postens læsere af deres avis fik at vide, at børnene i hans skole blev undervist i antisemitisme og mordtrusler. En tekst med linjer som "Vi kæmper til det sidste / Indtil hver jøde er lagt i en kiste" var blevet sendt anonymt til Helle Lykke Nielsen på Syddansk Universitet med et følgebrev om, at den blev brugt som undervisningsmateriale på lørdagsskolen, og det fik blandt andet integrationsminister Rikke Hvilshøj til at udtrykke sin rystelse over, at voksne kunne undervise børn i den slags:

"Børn bliver opdraget til at være i konflikt med det samfund, de er en del af," vurderede ministeren i avisen.

Der var bare lige det, at historien var en and. Det kom hurtigt frem, at teksten ikke kom fra nogen undervisning, men var en raptekst, som nogle unge havde skrevet.

"Efter at dét kom frem, hørte man ikke mere til Rikke Hvilshøj. Hun trak ikke noget tilbage, og for den danske befolkning var hendes dom afsagt. Jeg kunne ikke sige noget, der ville ændre på dét," siger Benyrbah ærgerligt.

Han er ud over posten som skoleleder også formand for Islamisk Trossamfund i Odense og har siddet til møder med Rikke Hvilshøj før og forstår ikke, hvorfor hun ikke bare ringede.

Den algiersk-danske uddannede pædagog skal med børn og forældre fra skolen på årets sommertur til Djurs Sommerland på lørdag. Bagefter er skoleåret forbi for i år. Hvis alt går, som det plejer, vil endnu flere nye elever komme til i august:

"Elevtallet steg fra 260 til 320 elever i år, og vi måtte udvide undervisningstiden fra 9-12 til 9-15 for at nå alle holdene," siger han.

Bøger fra Saudi

I den arabiske lørdagsskole undervises der med skolebøger fra alle mulige lande, som ikke er blandt det officielle Danmarks favoritter: Saudi-Arabien, Qatar og Libanon for eksempel:

"Vi siger aldrig nej til gaver, for vores ressourcer er begrænsede. Nogle af forældrene forsøger at hjælpe, men de har jo generelt ikke så mange penge. Det er også mest dem, der underviser på frivillig basis," forklarer han. Når skolen modtager bøgerne fra de arabiske lande, piller underviserne de mest fremmede tekster fra og forsøger at forklare resten for børnene. Ifølge Benyrbah langt fra den optimale måde at undervise på.

"Altså - jeg ville da meget gerne, i stedet for al kritikken om, at vi lærer børnene det forkerte, have noget støtte til at lave noget ordentligt undervisningsmateriale til dem, der er baseret på den danske virkelighed i stedet for eksempelvis den saudiske. Enhver pædagog ved, at genkendelighed er vigtig, når man underviser," siger han.

Så enkelt er det imidlertid ikke. Det er ikke længere officiel dansk politik, at indvandrernes børn skal lære deres familiers sprog. Regeringen fjernede statsstøtten til modersmålsundervisning for alle andre end EU-sprog i 2002, og Odense Kommune nedlagde straks tilbuddet. Lørdagsskolen voksende elevtal skyldes i høj grad modersmålsundervisningens forsvinden.

"I Danmark betyder 'tosproget' altid noget negativt," siger Benyrbah og ryster på hovedet, "men samfundet burde se det arabiske sprog som en ekstra, gratis ressource. Og den type kommunikationshul, der opstår mellem indvandrerforældrene og deres børn uden sprogundervisningen kan virkelig lede til problemer; det viser erfaringerne fra blandt andet Frankrig."

Det er ikke første gang, jeg hører den bekymring i Vollsmose. Tidligere på dagen har jeg mødt Basam Chaede nede i Basar Odense, hvor han drikker kaffe med to andre mænd. Han synes som far til syv, hvoraf den ældste snart bliver 18, at der nogle gange nærmest er en krig mellem forældrene og børnene.

"Min søn ser én kultur hjemme hos mig og en anden ude: I skolen, ude på gaderne, alt det. Og når jeg så siger at noget er haram (forbudt ifølge Koranen, red.), begynder han at stille mange spørgsmål, som jeg ikke alle sammen kan besvare," forklarer Chaede.

Også islam

Afstanden går igen for mange familier i Vollsmose. Og den starter ifølge Smain Benyrbah i sproget.

"Hvis du nægter børnene at lære deres forældres sprog, ødelægger du dem. Du smider dem ud af deres familie; du forhindrer deres forhold til deres bedstefar. Det, vi siger, er: Selv om dine forældre kommer fra et andet land, er du fuldstændig dansker. Du skal leve her. Men du har også en bagage."

- Men lærer børnene så kun arabisk sprog hos jer eller også Koran-læsning?

"De læser også Koranen. For forældrene vil gerne have, at deres børn kan læse den, og Koranen er også en integreret del af alle arabiske bøger," siger Benyrbah. "Nogle gange læser de i den et par minutter; andre gange mere. De lærer også om det grundlæggende i islam: Hvordan man vasker sig før bøn, den slags. Men vi prøver altid at integrere det, så de lærer om kulturen gennem arabisk."

- Det er blevet udbredt at mene, at islam er skyld i problemerne med integration?

"Ja, og det er forfærdeligt. Selve det at være muslim er blevet forbryderisk. Der er ingen pardon for os: Alt hvad vi gør, tolkes negativt," siger Smain Benyrbah.

"§114, den danske terrorparagraf, har sat et mærkat på alle danske muslimer. Da den blev vedtaget, hørte jeg unge her sige: Det er bedre at sælge hash eller heroin end at være praktiserende muslim. §114 har ødelagt års integration, fordi bare det, du siger, kan være nok til, at du er væk, arresteret. Folks sikkerhed er forsvundet under fødderne på dem, og de er holdt op med at turde sige deres mening," siger han og understreger:

"Terrorisme er uacceptabelt og skal bare straffes - men vi lever jo i et retssamfund, hvor det er beviser og ikke indicier, der skal fælde folk. Ikke at de har langt skæg eller underviser i vores lørdagsskole."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu