Læsetid: 4 min.

Lykken som absolut drivkraft

Da Morten Nissen Nielsen var 17 år gammel, udgav han avis hjemme fra kælderen i Risskov. I dag står den 31-årige iværksætter i spidsen for Danmarks største avissatsning, Nyhedsavisen
8. august 2006

For 14 år siden besluttede Morten Nissen Nielsen og en ven sig for at lave en avis. Dengang havde folk travlt med at fortælle de to 17-årige gymnasieelever, at det ikke kunne lade sig gøre at lave avis uden erfaring, uden uddannelse og ikke mindst uden en ordentlig bunke penge. Mortens stædighed og lyst til at lave avis gjorde, at hans og vennens første produkt, Risskov Lokalen, alligevel blev husstandsomdelt i Århusforstaden Risskov en gang om måneden.

"Formålet var egentlig bare at lave en avis. Det var ikke tænkt som et fremtidigt job eller karrierevej. Det var simpelthen bare for at se, om det kunne lade sig gøre at lave en avis. Min indgangsvinkel var egentlig, at det grafiske arbejde var spændende."

I dag er vilkårene noget anderledes for den 31-årige administrerende direktør for Nyhedsavisen, der udkommer for første gang i slutningen af august. Avisen skal udkomme i flere millioner eksemplarer på alle hverdage.

I dag er der ingen, der fortæller Morten, at det ikke kan lade sig gøre, men nu har han også både erfaring, islandske investorer og snart mere end 100 medarbejdere til at realisere projektet. Men stadig ingen uddannelse.

Dengang for 14 år siden havde Morten ingen anelse om, at han skulle stå i spidsen for Danmarks største avissatsning nogensinde.

"Det var aldrig noget, jeg overvejede som en karrierevej. Jeg havde ingen fremtidsdrømme dengang. Mit perspektiv var, at den næste avis skulle være bedre end den forrige. Det der med at sidde og fremtidsplanlægge, det har jeg aldrig praktiseret."

De andres arrogance

Det var ved siden af gymna-siet, at Morten og hans ven lavede Risskov Lokalen. Der susede de så rundt på deres cykler og solgte annoncer, skrev artikler og tog billeder. Kontoret var teenageværelset hjemme i kælderen hos Mortens forældre.

"Vi lavede alt selv. Kampen var jo for os at få det til at hænge sammen og lave en avis, som folk gerne ville læse, og som annoncørerne kunne se en fordel ved at være med i. Det gik sådan set udmærket."

Med det arbejde fik Morten kendskab til annoncemarkedet. De andre annoncefinansierede udgivelser i det østjyske bar præg af monopollignende tilstande, der kun havde arrogance tilovers for deres kunder.

"Der var dagblade, der åbenbart ikke kunne forstå, at det var dem, der skulle tilpasse sig kunderne og ikke omvendt. Det hørte vi mange gange, når vi var ude hos annoncørerne."

Som 19-årig så Morten en mulighed for at udvide forretningen. Så han startede EjendomsAvisen op, og i kølvandet på dem fulgte også BilAvisen og ShoppingAvisen. Og der kom flere byer til. EjendomsAvisen udgives i dag i Århus, Odense, København, Horsens og Randers.

Morten overvejede aldrig, at han skulle lave noget andet end den fritidsinteresse, der nu var blevet til et fuldtidsjob - dog uden at kunne indløse den store løncheck hver måned.

Naiv plan

Han har dog været inde i universitetsverden og vende. Én gang mødte han op til en juraforelæsning på Aarhus Universitet.

Det var hans - efter eget udsagn - "naive plan" at læse sideløbende med, at han drev sit lille avisimperium. Men der var ikke tid til både avis og studier. Morten havde svært ved at gå på kompromis med aviserne, derfor var det slet ikke til debat, hvad han skulle vælge.

"Jeg fandt meget hurtigt ud af, at jeg var grebet af det at lave avis. Siden har jeg aldrig tænkt på, at jeg skulle lave noget andet. Det er fuldstændig naturligt for mig at lave det her. På det tidspunkt var målet at bevise, at det her godt kunne lade sig gøre. Det fik vi succes med. Det var en fantastisk følelse, for vi startede uden en krone og med konkurrenternes attitude om, at de kunne udslette os på en formiddag, hvis de ville."

Men det gjorde de ikke, for det kunne de ikke. EjendomsAvisen, BilAvisen og ShoppingAvisen blev en succes og de dominerende annoncefinansierede udgivelser på det østjyske marked - og senere også i Randers, Horsens, København og på Fyn.

Firmaet blev solgt til JP/Politikens Hus for et ukendt millionbeløb i 2002, hvorefter Morten drev det for dem i tre år.

I 2005 fik Morten et tilbud om at komme til Metro International i London. Der fik han ansvaret for flere af deres udgivelser samt opstart af nogle nye. Kort efter blev han forfremmet til Vice President i direktionen hos Metro International, med ansvaret for alt salg i den milliardomsættende globale koncern.

Seneste udfordring

Næste udfordring er så at gøre Nyhedsavisen til en succes. Morten kan ikke løfte sløret for detaljerne, men han lover nytænkning ind ad døren til danskerne.

Han er ikke nervøs ved det store ansvar, der ligger foran ham. For han ved, han kan. Morten har bevist, at han kan skabe resultater. Han har kun skiftet job to gange på 13 år. Det, der hver gang har drevet ham, er, at der begge gange har været en spændende og ny udfordring.

"Jeg har altid haft en god fornemmelse for avismarkedet, og det er et spændende område. Lysten er min absolutte drivkraft. Motivationen har været at få tingene til at lykkes - at skabe produkter og have en god virksomhedsånd og få tingene til at blive til en succes."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu