Læsetid: 7 min.

Lyn i en flaske

Kvalitet er en god forretningsplan, siger John Lasseter, der er chef for Disney og succesfirmaet Pixars samlede animationsindsats og instruktøren bag en ny, computeranimeret film, 'Biler'
1. september 2006

Syv computeranimerede succeser på stribe er, hvad John Lasseter og hans stab hos Pixar har formået at lave i løbet af de seneste 10 år. Det begyndte i 1995 med den charmerende Toy Story, verdens første computeranimerede spillefilm og er fortsat med hjertevarme, vittige og intelligente film som Find Nemo, Monster's Inc og De Utrolige. Og nu har 49-årige Lasseter så instrueret sin fjerde film, Biler, der kombinerer de to store passioner i hans liv, biler og det at animere døde objekter.

Information har talt med Lasseter og været på besøg hos Pixar, der holder til i San Francisco og for nylig blev opkøbt af et skrantende Disney, der håber på, at Lasseters magiske touch kan hjælpe dem oven på igen.

"Denne historie er meget personlig for mig. Jeg fik ideen til at lave noget med biler, der er levende, allerede før Græsrødderne, dvs. i 1996-97. Efter at have lavet tre film back-to-back op gennem 90'erne, hvor også fire af mine fem børn blev født, tog jeg efter Toy Story 2 sommeren fri og rejste på ferie i en autocamper sammen med min kone og børn. Alle sagde til os, at 'I er skøre. I ender med at slå hinanden ihjel.' Faktisk skete det modsatte. Vi kom meget tæt på hinanden som familie, og da jeg kom hjem fra den ferie, vidste jeg, hvad Biler skulle handle om: Den skulle handle om en karakter, der lærer, hvad jeg lærte den sommer, nemlig at livets rejse er belønningen."

Det handler om rejsen

"Jeg fandt en parallel til den moderne verden i det netværk af motorveje, der forbinder byerne. Det netværk er inspireret af autobahn i Tyskland og ændrede vores måde at rejse på. Det handler om at komme fra et sted til et andet så hurtigt som muligt. De gamle landeveje, blandt andet Route 66, hvor Biler foregår, blev anlagt på et tidspunkt, hvor den slags var meget mere simpelt, og man fulgte landskabet og følte hvert eneste lille bump og bakke, og de blev hovedgaden i hver eneste by, de gik igennem. Man vidste hele tiden, hvilken by man var i. Men det skabte bilkøer, og motorvejene går uden om byerne. Det ændrede folks rejsevaner, og det handlede nu om målet, ikke rejsen. Jeg tænkte over mit liv, og det er, ligesom dit liv sikkert er, styret af deadlines. Men den sommer lærte jeg, at man er nødt til at tage den med ro, og det ville jeg gerne give videre. Ens liv er en rejse, ikke et stort mål. Hvad arbejder vi os frem mod? Døden? Er det vores store mål? Det handler om rejsen."

- Hvorfor så lade en racerbil have hovedrollen?

"En racerbil er bygget for én bestemt ting, nemlig at køre så hurtigt som muligt. Alt overflødigt er skåret fra. Lightning McQueen er den perfekte karakter. Han skærer venner og familie fra, fordi det gælder om at være den hurtigste. Og ham placerer vi så i en lille landsby på Route 66, der er blevet offer for de store motorveje, og hvor indbyggernes eneste vare nu er tid. Selvfølgelig synes han, at det er det værste sted, han kan være. Det er et helvede for ham. Men så begynder han at indse, hvad der virkelig mangler i hans liv. Målet som instruktør er også at vælge et emne, man holder af, fordi så bliver det sjovt at lave research. Jeg lærte f.eks. at køre racerbil som en del af researchen til Biler."

$SUBT_ON$Bag om succesen

- Det visuelle arbejde med filmen er fuld af detaljer. I synes at have haft stor respekt for ikke mindst racerbilverdenen.

"Vi har brugt så meget tid på hver eneste lille detalje i filmen, at enhver, som selv har bil, vil sige, 'I har gjort det helt rigtigt.' Hvis man er dybt interesseret i et eller andet, og der bliver lavet en film om det, og man ikke synes, at filmskaberne har gjort sit job ordentligt, bliver man skuffet og tænker, 'de har åbenbart ikke forstået, hvad de har med at gøre - eller også har de ikke gjort deres hjemmearbejde ordentligt.' Og så mister filmen troværdighed. Næsten alle film om racerbiler fejler på den måde. Folk i branchen synes, at de er latterlige, og jeg ville ikke lave sådan en film. Jeg ville have, at detaljerne skulle være rigtige. Selv om bilerne er levende og opfører sig som mennesker, f.eks. de to italienske trucklifts, så fungerer de alligevel nøjagtig, som de ville i virkeligheden."

- Er det en af hemmelighederne bag Pixars succes, detaljerne, researchen?

"For at lave en succesfuld film, specielt inden for animation, er man nødt til at gøre tre ting virkelig godt: 1. Fortælle en fængslende historie, hvor publikum sidder på kanten af sædet og ikke kan vente på at se, hvad der nu sker - gennem hele filmen. 2. Befolk historien med virkeligt mindeværdige og sympatiske karakterer, både udseendemæssigt og personlighedsmæssigt - også skurkene. 3. Placer dem i en troværdig verden. Det er tre ting, vi her på Pixar har forsøgt mere end noget som helst andet. Vi er klar over, hvad computeranimation er i stand til - at få tingene til at se ud, som om man kan røre ved dem, det fotorealistiske aspekt - men vi er ikke interesseret i at lave en realistisk film. Selv om Biler ser ud, som om man har fotograferet den, er bjerge og skyer formet som biler og insekterne små folkevogne - vi har taget os friheden til at lege med den slags. Men der er arbejdet hårdt med detaljerne for at få dem til at se autentiske ud."

$SUBT_ON$Forretningsplan: kvalitet

- Nu skal du også være chef for Disneys animationsafdeling. Bliver det ikke svært at få tid til det hele?

"Jeg har altid haft to kasketter på. Jeg instruerer film og styrer studiet kreativt. Og jo, det er meget svært. Efter Toy Story 2 holdt jeg en pause og hjalp Pete Doctor med at lave Monster's Inc, Andrew Stanton med at lave Find Nemo og Brad Bird med at lave De Utrolige. Det nød jeg meget. Jeg har gode samarbejdspartnere her hos Pixar, ikke mindst Andrew Stanton, der er min højre hånd, og som sammen med mig vil hjælpe Disney og alle de fantastiske instruktører og kreative talenter, som befinder sig der. Vi skal hjælpe dem med at lave film på den rigtige måde. Det handler om historien og karaktererne og om fra begyndelse til slut at underholde publikum dybt. Det er derfor, at vi laver film her hos Pixar. Og i den bedst mulige kvalitet. Jeg plejer at sige, at kvalitet er en virkelig god forretningsplan."

- Hvordan ser fremtidens Pixar ud?

"Intet vil ændre sig her hos Pixar. Alt ved fusionen af de to firmaer, Disney og Pixar, handler om at beskytte den sjældne livsform, som Pixar er. En af de bedste animatorer her sagde, at 'vi har fanget et lyn i en flaske' - vi har noget helt specielt, og det ved vi, og det ved Disneys øverste chef, Bob Iger. Vi beskytter det."

- Disney, der i mange år var tegnefilmens ubestridte konge, lukkede for nogen tid siden sin afdeling for traditionel håndtegnet animation og synes nu - ligesom alle andre amerikanske selskaber - kun at være interesseret i at lave computeranimerede film. Er det noget, du vil ændre på?

"Hos Pixar elsker vi at arbejde med computeranimation, men vores film er ikke succesfulde, fordi de er computeranimerede. Jeg tror, at Hollywood-selskaber... det var Andrew Stanton, der sagde det, og jeg vil gentage det: 2D-animation er blevet syndebukken for dårlig historiefortælling. Det er sandt. Man hører aldrig et live action-selskab sige, 'det var det. Denne film klarede sig ikke godt. Vi vil aldrig lave en farvefilm igen. Vi vil aldrig bruge Panavision-kameraet eller den her slags råfilm igen.' Hvorfor skyder man skylden for en dårlig film på det faktum, at den er håndtegnet? Se på Hayao Miyazakis tegnefilm, se på Walt Disney, se på Bambi. Det er ikke dårlige film. Det handler om historien og om at vælge den rigtige teknologi til den enkelte historie."

- Vil I blive ved med at lave familiefilm hos Pixar?

"Det er det største publikum. Alle. Så snart man begynder at lave film for voksne, skærer man halvdelen af sit publikum væk. Jeg elsker at lave film for alle, og jeg mener ikke, at der bliver lavet nok gode film for alle, og grunden til, at det ikke sker så tit, er, at det er virkelig, virkelig hårdt. Det er meget nemmere at lave en provokerende film... det er svært nok at lave gode film, så det at lave film for alle... Jeg er meget stolt af det faktum, at alle film, jeg har lavet, er blevet tilladt for alle. Og alligevel kan de ses af voksne."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu