Læsetid: 4 min.

Madames kamp mod Kinas kopier

Globalisering af verdenshandlen vender op og ned på gamle handelsmønstre i Vestafrika. I 160 år sad europæiske producenter sammen med stærke vestafrikanske handelskvinder på handlen med 'afrikanske' tekstiler - de stærke handelskvinder, der styrede markedspladserne, fungerede som europæernes distributionsnet. I dag forsøger kinesiske producenter at komme ind på markederne med kopier af de afrikanske tekstiler
12. oktober 2006

Madame Justine Chodaton, 72 år, er det nærmeste man kommer en markedsdronning i Benin. Hun leder markedskvinderne på Dantokpa markedet i Cotonou - måske Vestafrikas største markedsplads med 18.500 registrerede sælgere og hundrede tusinder af daglige handlende. Et farvestrålende organiseret kaos af mennesker og varer iblandet alskens dufte - gode såvel som uudholdelige.

Madame Chodaton startede som handelskvinde midt i 1950'erne.

"Jeg tog kultoget til Accra i Ghana og købte stof. Jeg stod også af i Lome (Togo) og købte ind på det store tekstilmarked der," fortæller hun.

Siden 1960 har hun kun handlet med det hollandske firma Vlisco i Cotonou.

Hun forklarer, hvordan hun organiserede markedskvinderne til at stå imod regeringens overgreb. Sammen med andre kvindelige ledere har hun med succes kæmpet for at sænke afgifter på stadepladser og butikker. Hun er afholdt af folk på markederne, fordi hun altid hjælper handelskvinderne. Har nogen mistet penge, hjælper hun dem i gang igen.

"Jeg giver dem ny startkapital. Det er en gave. Jeg skal ikke have dem igen."

Sælgernetværk

Chodaton er en rigtig 'patronne', hvis magt ligger i den støtte, hun får fra sine kunder. Derfor er hun også blevet valgt ind i parlamentet tre gange.

Det er ikke tilfældigt, at Vlisco har valgt hende som samarbejdspartner. Med sit omfattede netværk af markedskvinder kan hun sælge Vliscos varer i alle egne af Benin og i de omkringliggende lande.

Dominans under pres

For at gøre eksport af forbrugsgoder til Afrika profitabel skal varerne distribueres helt ud til kunderne, et job der i Vestafrika ofte bliver varetaget af kvinder i den uformelle sektor.

Globale ændringer kan få store lokale konsekvenser.

I 160 år har Vlisco været ledende inden for produktion og salg af de 'afrikanske tekstiler', der er kendt under navnet 'Real Dutch Wax' i Vest-afrika. Voksteknikken og mønstrene hentede de i sin tid på Java. Vliscos førerposition er i dag under voldsomt pres fra kinesiske kopiproducenter.

Vlisco 'exotic products' som divisionen i det hollandske firma hedder, mister markedsandele i Vestafrika og lukkede deres fabrik Jupong Textile Ltd. med ca. 1.000 ansatte i Ghana i juni 2005.

Vliscos moderselskab Gamma Holding, som igen er en del af Unilever, bekræfter at gruppen har problemer især i Ghana og Elfenbenskysten, og firmaets talsmand i Burkina Faso erkender, at problemet også rammer deres handelsaktiviteter i andre lande. Firmaets årsrapport for 2005 viser et dramatisk fald i omsætningen.

Vliscos succes har været mulig, fordi de har arbejdet snævert sammen med de stærke markedsdronninger og handelskvinder på markederne i Vestafrika. Kvindernes distributionsnet har sikret, at Vliscos varer kom ud i alle afkroge. Det kan man også læse i moderselskabets årsrapport fra 2005. Netværkene sikrede, at Vliscos varer ikke mødte konkurrence fra andre producenter, fordi de ledende kvindelige grossister, der styrede prissætning og vareadgang på markederne var på deres side. Samarbejdet har også handlet om indsamling af ideer og viden om markederne - specielt om kundernes skiftende smag og modeluner.

Firmaet har 'trendspottere' blandt kvinderne, der kommer med ideer til designerne lokalt og i Holland. De får forkøbsret til et vist antal ruller, som de så kan distribuere på markedet som de første. Vlisco sætter sig på den resterende produktion, hvis der er god afsætning.

Kinesiske kopivarer

Men i dag er Vliscos problemer dog også Madame Chodatons problemer.

Efter at de kinesiske kopiprodukter er væltet ind på markedet, er salget faldet katastrofalt. Et 6 yard (5,5 meter, red.) tekstilstykke, som hos Vlisco koster 250 kr., koster under 90 kr., når det er af det kinesiske mærke 'Hitarget'.

Derfor har markedskvinderne utallige gange opsøgt handels- og industriministeren for at få iværksat indgreb mod det, de ser som illoyal konkurrence med efterligninger og smuglervarer.

"De laver præcis de samme mønstre, og det er ikke i orden," forklarer Chodaton og fortsætter: "Selv handelsministeren dér arbejder ikke efter reglerne."

Noget tyder på, at den nu forhenværende minister selv er part i konflikten. Rygter vil vide, at den kvindelige minister var med i en gruppe, som importerede de kinesiske kopi varer via markedet i Lomé. Den ny præsident Yaya Boni og hans minister har indkaldt Chodaton og en repræsentant for kvinderne, der handler med de kinesiske tekstiler for at finde en løsning.

'Hitarget-kvinderne' er blot en af mange grupper af libanesiske, togolesiske og beninske handlende med brede distributionsnetværk, der vinder frem.

Grunden til at de truer den magtfulde markedsdronning er prisen: Fattige afrikanske kvinder og mænd vælger den billigste vare og ikke Vliscos produkter, som af mange opfattes som luksus og snobberi.

Konkurrencen betyder, at både Madame Chodatons og Vliscos position på markedet for 'afrikanske' tekstiler er blevet svækket. Vliscos strategi i Afrika er derfor at udvikle design og forarbejdning sammen med lokale modeskabere, hvilket man ser i lande som Elfenbenskysten og Sydafrika.

Foreløbig sejr

Men så skete der noget. I august lukker kinesiske, indiske, pakistanske og libanesiske tekstilhandlende deres butikker og forlod Benin. Nye dekreter har begrænset deres handelsmuligheder både i detailhandlen og som grossister. Noget kunne tyde på, at Madame Chodaton og hendes bagland gennem aktioner og politiske kontakter foreløbigt har fået sat en stopper for konkurrenterne, som tager til nabolandene.

Trods det seneste stik spørger man uvilkårligt hvilken plads, Madame Chodaton og Vlisco vil finde i fremtidens globale arbejdsdeling. Clarisse, handelskvinde på Dantokpa tvivler på hendes strategi. "Det bedste, Madame Chodatons lejr kunne gøre, er at gå over til Hitarget-tekstilerne og få balance i regnskabet."

Kan Chodaton få Hitargetkvinderne under sin paraply, sikrer hun også sin position på tekstilmarkedet og på Dantokpa.

*Ebbe Prag er Post Doc. ved Institut for Samfund og Globalisering, RUC.
Peter Kragelund er forsker ved Dansk Institut for Internationale Studier

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her