Læsetid: 8 min.

Madonna til hest

Hun kan ikke synge, hun kan ikke danse. Men damen kan snakke. Og det gør hende til et geni. Selv om hun ser latterlig ud på den turné, der nu bringer hende til England - og Danmark
5. august 2006

I årevis var jeg på Madonnas side. Ikke direkte en fan, for som så mange andre er jeg af den overbevisning, at Madonna hverken kan synge eller danse. Hvad hun gør bedre end nogen anden kvinde, jeg kender, er at snakke. Hun kunne have været en muskuløs dværg på scenen, med synkroniseret skrigen og hylen i stedet for en stemme, men én mod én var hun en helt.

Den første gang jeg så hende på et amerikansk talkshow, var hun iført en uklædelig kjole med en farve, der mindede om grønligt snesjap, og øjenbryn med hår nok til at fylde en skjorte ud, men hun skød alle værtens rygmarvsreaktioner ned. Hun var skarp, sjov, benhård og vidunderligt modig. Hun plejede at kalde sig selv 'feminismens fremtid', det var ok med både Camille Paglia og mig.

Madonna var på det tidspunkt sikker nok i sin selvforståelse til at samle en fyr op i en park og få et barn med ham. Senere blev hun selvlært religiøs, giftede sig med en englænder (jeg kunne ha' fortalt hende, det var en fejltagelse) og smuldrede for øjnene af os.

Hun begyndte at fortælle os, at det, hun virkelig ønskede, var at blive en god hustru og mor, selv om hun trænede så intenst hver dag, at hun var toptunet til det yderste.

Der blev stor opstandelse over nogle nylige paparazzi-fotografier af hende på stranden, helt indhyllet i et kæmpestort, hvidt håndklæde, den hvide hud er nødvendig for hendes aktuelle inkarnation af Marlene Dietrichs spøgelse.

For øvrigt, når du er 48 år gammel, giver små stød sorte og grønne mærker, før de forsvinder. Og da Madonnas stil er mere rå fysik end elasticitet, har hun helt sikkert fået både stød og slag på sin Confessions-tour, hvis Europaafdeling netop har haft premiere i Cardiff.

Der findes tonsvis af folk, der kan synge, danse og agere. Madonna har det ene talent, der virkelig tæller i det 21. århundrede. Vor tids sande kunstart er ikke musik eller dans, maleri eller poesi; det er markedsføring.

Marketing er det, der gør en elendig drik bestående af kulsyreholdigt vand plus koffein, sødestoffer og syntetiske smagsstoffer til et million-trillion dollar globalt fænomen og et omnipotent symbol på det gode liv under kapitalismen.

'The Madonna Brand'

Dumrianer kan ikke lave transcendent markedsføring, det kræver geni. Det var et udtryk for Madonnas geni, at hun så langt tilbage som i 1979 indså, at marketing var, hvad det hele drejede sig om. Det var på det tidspunkt, hun gjorde Madonna til et varemærke. Dengang havde hun ikke noget at sælge.

Nu kræver hun efter sigende at blive forsynet med et nyt toiletsæde på hvert nyt hotel, hun bor under turneen. Sædet skal pakkes ud og installeres, mens hun ser på, og fjernes når hun rejser igen, så det ikke kan sættes til salg på eBay. Men så kan hun jo sælge det brugte toiletpapir.

I 1979 var Madonna Louise Ciccone 21 år gammel, hun havde forladt skolen i Detroit, hvor hun havde været cheerleader på Rochester Adams High School mindre end to år tidligere, efter at have vundet et stipendiat til at studere moderne dans og drama ved universitetet i Michigan. På opfordring fra balletlæreren gik hun ud af college og tog til New York med trommeslageren Stephen Bray og 35 dollar.

Hun studerede hos Martha Graham og Pearl Lang og optrådte med Alvin Aileys dansetrup og The Walter Nicks Dancers. Selv om hun fortsatte samarbejdet med Bray indtil Like a Prayer-albummet i 1989, arbejdede hun også sammen med andre talentfulde mænd Dan Gilroy, Jellybean Martinez og Mark Kamins, alle tre var vigtige i skabelsen af The Madonna Brand.

Det er vanskeligt at definere deres samarbejde. Da Madonna skulle forklare, hvorfor hun ikke indspillede Confessions-albummet sammen med Mirwais Ahamadzai, som havde produceret Music og American Life, forklarede hun, at efter, at hun og Stuart Price havde arbejdet sammen på "Hung Up", ville hun "prøve at lave noget andet med Mirwais, men det fungerede ikke rigtig (- )"

"Du møder en eller anden, og du er i forvejen sammen med én, og så har du denne her fantastiske date, og når du så går hjem til den her anden, er det eneste, du tænker på, den anden nye person. Jeg kunne ikke glemme, hvor sjovt det var at arbejde sammen med Stuart. Det tog et minut for mig at afgøre, hvilken kæreste jeg ville ha'."

Underholdningspressen hævder stadig at være forbløffet over Madonnas 'utrolige' evne til at genopfinde sig selv, år efter år at stige op som en fugl Føniks af sin egen aske, men det er det, marketing handler om.

Kikset H&M-ikon

Madonna er som ethvert andet førende brand kommet regelmæssigt i en ny indpakning, og altid 'ny og forbedret'. Madonna spilder aldrig tiden: alt hvad hun foretager sig er en del af reklamekampagnen for brand'et Madonna. Hun har altid holdt øje med, hvad der sker på undergrundsscenen. Trick'et var at finde ud af, hvad der kunne kommercialiseres og så gøre det. Eller endnu bedre, finde de folk, der allerede er i gang med at gøre det, og få dem til at gøre det for dig.

Stilskaberen Madonna har efter sigende et ufejlbarligt instinkt for at opsnuse den næste trend, det være sig at bære trusserne uden på sine jeans, et boy toy-bælte eller pink sammen med hvad som helst, kabbalah eller tynde slå-om-kjoler i en lille størrelse eller gå rundt på stranden i et telt af håndklædestof. Men noget synes at gå galt. Fans er mindre end tilfredse ved den deprimerende nyhed om, at det svenske tøjfirma H&M har baseret efterårsmoden på Madonna.

Madonna med følge -alle 150 - blev fotograferet i tøj, de havde valgt fra H&M's kollektion, og tour-holdet, band, dansere, roadier, hele holdet, skal nu udstyres fra top til tå i H&M-kluns.

Alle smilede høfligt, da Madonna i starten kaldte sig selv en arbejds-nazist. Nu lyder det ikke nær så morsomt. På scenen bærer divaen kreationer af Jean Paul Gaultier. Èn ting er at iføre sig hans strømhvirvel-syede kræmmerhus-bh under Blonde Ambition-turneen i 1990, nu er det bedste, vi kan håbe på, en ny version af sidste århundredes Eurotrash.

I sin senile tilstand har Madonna endog indvilliget i at lægge navn til en træningsdragt, den kan købes i H&M-forretninger fra august.

"Den fås i hvid og lilla eller sort. Toppen er feminin og snæver med bærestykke og rynker, bukserne er tilpasset i toppen, har vide ben og er pyntet med lynlåse."

Madonnas hår har haft alle farver og former, hendes øjenbryn er gået fra normale over duskede til fremspringende og tilbage igen. Hendes ansigtsudtryk er gradvist blevet så ubevægeligt, at Dietrich er den eneste tilbageværende mulighed: masser af gult hår, blege øjenbryn, dybe øjenhuler og monumentale kindben samt sporadiske, let bitre smil.

Blasfemi-korset

Dette lidende look er naturligvis perfekt i det gustne korsfæstelsesstunt i Live to Tell, der indgår i Confessions-turneen.

Madonna forargede folk ved at vise brændende kors og sex i kirken i sin video Like a Prayer fra 1989. På Confessions-turneen stiger hun som en kvindelig Kristus ned på scenen fra et kors lavet af spejlglas, en kliche der blev genbrugt af dårlige kvindelige kunstnere et halvt dusin gange i slutningen af det 20. århundrede.

Det var oprindeligt meningen, at Madonnas massive kors skulle dækkes med "diamanter og Swarovski-krystal". Dette forekommer lettere overdrevet, ikke mindst når det står på en baggrund af billeder af hjemløse afrikanske aidsofre.

Efter at have fået gratis publicity til en værdi af milliarder af dollar, der mere end betalte prisen for det egentlig ret ordinære kors, gav Madonna atypisk efter og forsøgte at forklare sit stunt. Hun hævdede, at ved at fremstå med en tornekrone på et funklende kors, der efter sigende har kostet 10 millioner dollar at fremstille, "var det for at opfordre sit publikum til at give penge til velgørenhed".

En fejltagelse hun ikke ville have begået i 1989, da hun udfordrede den katolske kirke med Like a Prayer. Dengang stod hun fast, selv om hun risikerede at miste sin fem millioner dollar-aftale med Pepsi. Det var Pepsi, der blinkede først. De trak reklamen med Madonna tilbage og brød dermed kontrakten. Madonna beholdt sine penge og fik som en ekstra bonus gratis reklame til en værdi af flere milliarder dollar.

Det var et typisk Madonna-stunt, og Like a Prayer var et typisk Madonna-produkt. På samme måde som hun havde styret navnet 'Madonna' som sit brand, havde hun altid brugt korset som en personlig rekvisit, som et middel til at lade alle vide, at hun er frafalden katolik.

Boller hestemænd

Det nye ved hendes seneste forsøg på at malke blasfemimotivet var, at hun fremstiller sig selv som et Michael Jackson-agtigt offer. Som mange andre Madonna-produkter fra det 21. århundrede synes krucifiks-stuntet kun halvfærdigt.

Endnu mærkeligere er den måde producerne referer til 'ryttermotivet' i Future Lovers. Konceptet, der blev udviklet af Steve Klein, var, at vilde heste der dukker frem fra et øde landskab skulle lokkes og tæmmes af Madonna. Den gamle Madonna, altså den unge Madonna, ville straks have indset, at det var en tåbelig idé.

På scenen fremstilles de dansende heste af toptrænede mænd iført bidsel og tømmer. Madonna, med tophat, støvler - forhåbentlig uden sporer - agerer, at hun boller danserne og 'rider' så alene bort på et kunstfærdigt saddelarrangement i sort læder dækket med store sølvbeslag, hele tiden med sit strenge Dietrich-look.

Juniudgaven af det amerikanske magasin W bragte 28 sider med Steve Klein-billeder af Madonna. I den anledning transporterede man seks uskyldige hingste til et lydstudie i Hollywood, angiveligt for at divaen kunne fremvise sin lidenskab for ridesporten.

Da hun ikke kan sidde i sadlen i fem minutter uden at styrte til jorden og brække sine utroligt dyrebare knogler, var der ikke på noget tidspunkt tale om, at hun faktisk skulle op at sidde på en af hestene - dagen før turneens start.

På de fleste fotos og på videoen ses hun ikke engang på billedet, hvis der er en hest med, bortset fra de tilfælde, hvor en uheldig hest er blevet overtalt til at lægge sig ned. I de situationer er hun dygtig til at lægge sig på den, iført forskellige overdrevent små stykker tøj, nylon og polyurethan-bh med trusser i spandex og nylon og en årgangsvest fra Catwalk, et blonde- og fiskenetkorset i lycra eller polyurethan hotpants.

Hun kan også ses spankulerende rundt i ridedragt, tophat og/eller store handsker, svingende diverse ridepiske, hvoraf en kommer fra Eros Boutique. I andre endnu mere absurd opsatte scener fører hun sig frem som sprechstallmeister, i en mat afskygning af sin gamle dominatrix-inkarnation.

Madonna håber, der kommer flere end de 60.000, der overværede U2-koncerten i Cardiff i juni måned sidste år. Men med billetpriser på mellem 550 og 1.600 kr. lægger ingen mærke til, om publikum hujer eller jubler, bare de kommer.

© The Independent & Information

Oversat af Ebbe Rossander

Madonnas 'Confessions'-tour lander i Horsens den 24. august

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu