Læsetid: 2 min.

Mænd samler også på sko

I sidste weekends udgave af det franske sportsmagasin L'Equipe blev det endelig afgjort, at den tidligere filippinske førstedame, Imelda Marcos, skosyndrom ikke udelukkende behøver være kvindeligt
3. april 2006

PARIS - Det er tilsyneladende en helt almindelig mand, og det er måske hele pointen: Thomas Giorgetti, 32 år, er den lykkelige ejer af 300 par løbesko. Eller løbesko hedder det vel ikke, for han har specialiseret sig i basketballsko og har netop specialbygget en hylde til sine 60 Air Jordan, der udgør kernen i samlingen.

"Jordan er basketballens ånd. Teknisk og kreativ," udtaler han til L'Equipe.

Der er sikkert mange gode grunde til at samle på baskets på fransk eller sneakers på USA'sk. For eksempel den forening af krop og ånd, de tydeligvis udgør i den unge Giorgettis fortolkning. Det nye er, at det at samle på sko med fuldkommen sikkerhed også har bredt sig til mænd.

Sikkerheden kommer af, at det er L'Equipe, der bringer en reportage om fænomenet. Nu kan man tro, at Le Monde eller Le Figaro er Frankrigs mest læste aviser. Men de er rene overfladefænomener i forhold til L'Equipe. Den udkommer dagligt og handler om præcis det Information aldrig handler om. Hver eneste dag dissekeres fodboldkampe, tenniskampe, hestevæddeløb, basketball, sejlsport eller svømning. I weekenden har avisen et lækkert farvetrykt tillæg med lidt større perspektiver. Som for eksempel 'PSG's obskure side' (PSG er en fodboldklub, der engang havde stor succes, men nu især er i juridisk uføre, red.). Eller med tre midteropslag af en skøn blond bikiniklædt kvinde, som ikke er pin up, men Maria Sharapova, upcoming tennisstjerne, der vandt Wimbledon i 2004.

Det er altså ikke et mandeblad, men blot en helt neutral sportsavis med ugemagasin. Og det er her, det nøje beskrives, hvorledes mænd opbygger anselige samlinger af sko. Løbesko.

Fanatiske shoppere

Der er samme pædagogiske hensigt om forening af ånden og folket som hos Imelda. Sneakers har med massekultur at gøre. Som når den 23-årige Charles Margoline, der har lanceret www.sneakers.fr - med 1.400 medlemmer, der altid ved hvor den sidste nye trend kan købes - får et halvt tusind unge til at stå i kø foran Paris' mest hippe butik, Colette, fordi der er sat 96 New Balance 1500 La MJX Colette i sort og purpur til salg. Det var i december sidste år, og de sportsskohungrende ventede hele natten, mens den lokale bager serverede varme brød til de forfrosne skofanatikere.

Engang var det de unge fra Harlem, der opsnusede de europæiske mærker som Le coq sportif eller Adidas, fordi kvaliteten var så utrolig høj i forhold til prisen.

Nu køber helt almindelige mænd hundredvis af sko til skyhøje priser. Og sandt nok er der al mulig grund til fetich omkring sportsko. Læg mærke til syningerne. De næsten haute-coutureagtige kombinationer af farver, stof, læder og plastic. Det er veritable mesterværker, og de mest 'skoafhængige' gemmer trofæerne i originalæsken. Hvis man overhovedet går meddem, vaskes de, snørebåndene stryges, og syningerne børstes rene.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her