Læsetid: 4 min.

Mændenes fjende nr. ét

Den unge svenske forfatter Sara Stridsberg fik i går Nordisk Råds Litteraturpris for sin bog om hyperfeministen Valerie Solanas, der skød Andy Warhol
6. marts 2007

"Når pengene først er elimineret, vil der ikke længere være behov for at dræbe mændene; de vil være blevet frataget den eneste magt de har over psykologisk uafhængige kvinder."

Sådan lyder én af sætningerne i et vildt manifest, der kastede den svenske forfatter Sara Stridsberg om på gulvet, vendte op og ned på hendes verden og fik hende til at skrive den roman, der i går skaffede hende Nordisk Råds Litteraturpris: En bog, der ifølge prisjuryens motivering både udfordrer læseren og får hende til at dukke sig for sin hovedpersons retfærdige harme.

Den 35-årige Stridsbergs bog Drömfakulteten er nemlig en litterær fantasi over den radikale amerikanske feminist Valerie Solanas, kvinden bag det mande-hadende SCUM-manifest (for Society for Cutting Up Men) og kvinden bag de tre kugler, der invaliderede kunstneren Andy Warhol den 3. juni 1968.

Revolution

Bogen blev født, da Stridsberg, selv en aktiv skribent i lesbisk og feministisk teori og politik, faldt over Solanas manifest på en støvet bib-liotekshylde og gik i gang med at oversætte teksten, der sætning efter sætning hylder kvinden som civilisationens fremtidige herskerinde:

"Ingen ægte social revo-lution kan opnås af manden, da manden i toppen ønsker status quo, og det eneste manden på bunden ønsker er at blive manden på toppen."

Solanas skånselsløse program for mændenes udryddelse tog Sara Stridsberg med storm, og hun endte med at indkorporere uddrag fra manifestet direkte ind i teksten i romanen Drömfakulteten:

"Det tiltager sig retten til at være urimeligt. Det er helt rimeligt," skriver hun i forordet til sin oversættelse, som udkom på svensk i 2003.

"Jeg har aldrig elsket en tekst, som jeg elsker Valeries tekst. Ingen tekst har forandret mig, som den har. Ingen begivenhed, intet gøremål. Den har forandret min tankegang, mit hjerte & min kusse, min måde at bevæge mig gennem byen på, den har lært mig alt, hvad jeg behøver at vide."

Hybridklassiker

Det står måske ikke ligefrem bøjet i neon i denne hyldest til mændenes udryddelse, at forordets oversætter fire år efter ville modtage den ærværdige Nordisk Råds Litteraturpris med en medfølgende præmiesum på 350.000 danske kroner og en erklæring fra den lærde komité om, at "Drömfakulteten fortjener at blive en svensk romanklassiker."

Men sagen er, at Sara Stridsberg ud af sin fascination af Valerie Solanas skabte en hybridkonstruktion af fiktion og dokumentarisme, som er gået direkte ind i hjertekulen hos kritikerne. Informations anmelder Torben Brostrøm kaldte den i sidste uge for bizar, hjerteskærende og smuk, og i hjemlandet er den blevet kaldt svimlende, fræk og ekspansiv og stor kunst.

Selv har Stridsberg forklaret, at hun var inspireret af, hvordan Solanas verdens-erfaring på én gang kunne resultere i "sorgfuld utopi og legesyg dystopi."

"Da jeg skrev den her bog, handlede det om at skrive mig ud af lige akkurat alting, at gøre mig selv fuldstændig umulig," sagde Stridsberg til Dagens Nyheter, "ikke så meget fordi jeg skrev om Valerie Solanas, som mange opfatter som en vanvittig feminist, men fordi jeg skrev mig ud af en masse forestillinger om, hvordan man skriver en roman."

Solana var universitets-uddannet, men ernærede sig som prostitueret. Stridsberg ser hende som et grænse-væsen.

"Det, jeg var interesseret i, var hendes erfaring som intellektuel hore og kompromisløs outsider. Derimod er jeg helt uinteresseret i at give min version af den historiske person Valerie Solanas. Romanen handler snarere om en slags Valerie-gestalter, dem som du kan se overalt i byen, som hundser og generer og er højlydte og hadske. Som sælger sex og tigger penge på vej mod undergangen. Mennesker, som kan blive brillante, fordi de har ladt det konventionelle bag sig," har Stridsberg forklaret.

Litterær mode

Ved at bevæge sig ind på grænsen mellem det fiktive og det dokumentariske har Stridsberg placeret sig på toppen af en litterær trend, der ikke rigtigt er slået igennem i Danmark endnu, men som i Sverige har ført til nogle af de seneste års mest interessante bøger - krydsgenren mellem biografier og fiktion. Andre af værkerne er Lotta Lotass' Tredje Flyvehastighed om kosmonatuen Jurij Gargarin og Alexander Ahndorils roman om Ingmar Bergman, som udkommer på dansk i næste uge.

Fælles for bøgerne er, at de ikke minder ret meget om firsernes historiske romaner. Charlotte Jørgensen fra Forlaget Athene har købt Sara Stridsbergs bog til udgivelse i Danmark, og hun betragter den som et "vanvittig originalt" udtryk for den nye litterære tendens:

"Den her bog er lige som de andre et meget mere bevidst kunstnerisk projekt: Reflekteret og eksperimenterende og underminerer romanen som genre ved at hente masser af faktavirkelighed ind - som når Stridsberg inddrager udskrifter fra retssagen mod Solanas, der blev forsvaret af den berømte feministiske advokat Florynce Kennedy," forklarer Jørgensen.

Stridsberg er ikke nogen ven af det midtersøgende, for eksempel i kønsdebatten:

"Hvis alle feminister havde t-shirts, hvor der var trykt 'Pervers mandehader' på maven, ville fokus måske blive flyttet nogle centimeter i den feministiske debat," har Stridsberg skrevet i det svenske kvindetidskrift Bang. "Vi er alle perverse mandehadere, og det er, hvad patriarkatet har at deale med."

Meningen

Men tag ikke fejl: Der er mere at hente i projektet end had. I en af de sidste scener i Drömfakulteten våger veninden Cosmogirl ved den seng, hvor Solanas alene og ussel døde af lungebetændelse i 1988, 17 år efter at hun havde udstået sin fængselsstraf for attentatet på Andy Warhol. Cosmogirl benytter lejligheden til at læse højt af en anden af de berømte sætninger fra Valeries SCUM-manifest:

"Hver kvinde ved instinktivt, at det eneste forkerte er at skade andre, og at meningen med livet er kærligheden."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu