Læsetid: 2 min.

Mærsk vil tilbage til Irak

På trods af den uheldige exit fra Irak i 2003 drømmer A.P. Møller-Mærsk og APM-gruppen nu igen om aktiviteter i Irak
13. april 2007

Det var med en retssag på halsen og et mildest talt anstrengt forhold til både irakiske og amerikanske myndigheder i Irak, da A.P. Møller-Mærsk forlod Irak i 2003. Men nu afslører CEO for Mærsk i Mellemøsten, både for Maersk Line, Maersk Logistics og Safmarine, Marc Gijsbrecht, i et interview med nyhedsbureauet Reuters, at APM gerne vil gøre forsøget igen.

"Jeg tvivler ikke på, at Mærsk vil få aktiviteter i Irak, når landet bliver stabilt. Der er et kæmpe potentiale i Irak inden for mange områder, og jeg ved, at vi vil være der med shippingaktiviteter og logistikaktiviteter. Selvfølgelig vil vi også være interesserede i landets havne, men den beslutning vil naturligvis blive taget i Mærsks havnedel, APM Terminals," siger Marc Gijsbrecht.

Allerede i dag har A.P. Møller-Mærsk et repræsentationskontor i landet gennem gruppens agent, Maersk Kanoo.

"Vi håber som alle andre, at landet vil blive stabilt så hurtigt som muligt, og indtil da vil vi have vores agent og repræsentationskontor, så vi er sikre på at have en kontakt i Irak," siger Marc Gijsbrecht til Reuters, som dog understreger, at A.P. Møller-Mærsk gruppen på nuværende tidspunkt ikke har aktiviteter i Irak.

Ulykkelig skilsmisse

Reuters skriver, at A.P. Møller-Mærsks første forsøg på forretning i Irak endte ulykkeligt og skabte en mediestorm, da gruppen kom under kraftig kritik, efter en række danske og udenlandske medier beskrev, at APM havde udnyttet krigens kaos til at overtage en havn uden at være i besiddelse af en gyldig kontrakt.

Information kunne dengang afsløre, at mens A.P. Møller-Mærsk hævdede allerede i juni 2003 at have en 25-årige aftale på at drive Khor Az-Zubayr havnen i det sydlige Irak, afviste en række topfolk i den amerikanske Irak-administration, CPA, at selskabet nogensinde har haft en gyldig kontrakt - fordi den var underskrevet af underordnede officerer uden beføjelser til noget sådant. Samtidig afviste Danmarks guvernør i Basra, Ole Wøhlers Olsen dengang, at Mærsks tilbud på at drive havnen var nået igennem Bagdads bureaukrati, da han forlod Irak 18. juli 2003.

Havnen blev dengang anset som en væsentlig chance og havde ifølge dagbladet Børsen potentiale til at blive en af selskabets største. A.P. Møller-Mærsk trak sig ud af Irak efter lokale demonstrationer og beskyldninger om blandt andet at have ansat udlændinge frem for irakere.

Mærsk, herunder containersejlads, i Mellemøsten dækker i dag Iran, Irak, Bahrain, Qatar, Saudi Arabien, Kuwait, De Forenede Emirater, Oman, Yemen og Jordan.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her