Læsetid: 1 min.

Mærsks containerpark er 18 gange så lang som den kinesiske mur

AP Møller Mærsk- gruppen er et sindbillede på globaliseringen. Lagde man alle deres containere side om side, kunne Mærsk rejse en mur, der er 18 gange så lang som den kinesiske mur
6. december 2005

Det er ikke bare kineserne, der knokler for at komme med i det globale økonomiske kredsløb og få del i velstandsgevinsterne. Det er også danske virksomheder. Den største af alle danske koncerner, AP Møller Mærsk-gruppen, er et sindbillede på globaliseringen.

Koncernens historie er også historien om en stadigt voksende verdenshandel.

I 1947 - det år hvor den første GATT-aftale blev undertegnet i Geneve - vendte den da 34-årige Mærsk Mc-Kinney Møller hjem til Danmark efter syv år i USA.

Han overtog i de følgende år gradvist en større del af ledelsen i rederiselskaberne. I 1973 - otte år efter faderens død - modtager Mærsk-koncernen det første containerskib fra Svendborg værft. Siden da er det gået stærkt.

I dag råder Mærsk Sealand over 550 gigantiske containerskibe, der hver fylder flere fodboldbaner. De råder over 1,4 million containere 35.000 ansatte, og efter overtagelsen af hollandske P&O Nedlloyd i år er Mærsk Sealand forvandlet til verdens største containerselskab.

Lagde man alle deres containere side om side kunne Mærsk-gruppen rejse en mur, der er 108.000 kilometer lang eller 18 gange så lang som den kinesiske mur.

Globaliseringsprocessen ville gå i stå, hvis ikke der var relativ billig energi, og hvis ikke der var selskaber som Mærsk, som kunne sejle de mange containere over verdenshavene.

Efterspørgslen på transport af varer er enorm, og en myriade af logistiske informationer fra producent til køber skal samles i den lange kæde af økonomiske aftaler, som former globaliseringens rygrad. I dag er det andet og mere end små søde bananer fra de kanariske øer, som børnene og deres forældre venter på i supermarkedet.

Containertrafikken er siden 70'erne vokset tre gange så hurtigt som verdensøkonomien, og i dag er der over 3.500 kæmpe containerskibe, der flytter 15 millioner containere over verdenshavene. Den proces har AP Møller Mærsk-gruppen indtil nu draget fordel af. I dag omsætter selskabet globalt for over 165 milliarder danske kroner om året og har mere end 70.000 ansatte i 125 lande.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her