Læsetid: 3 min.

Malerhjerne og malerhjerte

Netop nu viser Kunstmuseet Arken en stor udstilling med værker af 15 yngre danske malere, der i de seneste år har entret kunstscenen - med værker, der taler til både hjernen og hjertet, intellektet og følelserne
24. juni 2006

Midt i 90'erne bragede Humleridderne gennem æteren med en sang om en temmelig bøvet, desorienteret og glemsom ung malersvend med snuden lige lovlig langt nede i opløsningsmidlerne. Han så små elefanter, flyvende gule rotter og edderkopper for sit indre øje og indrømmede frejdigt, at han havde malerhjerne. Netop nu viser Arken, under samme overskrift, en udstilling med værker af 15 yngre danske malere, der i de seneste år har entret kunstscenen. Og jo, der er mærkelige dyr og hallucinatoriske syner i flere af deres billeder - men intet, der tyder på apati eller manglende refleksion. Kunstnerne har ikke hovedløst deponeret hjernen i malerspanden, de har derimod hjernen - og hjertet - med i deres malerier.

Det figurative maleri befinder sig i disse år, internationalt og - som udstillingen vil vise - nationalt, i en blomstringstid. Men samtidig er maleriet, i lyset af samtidskunstens mere højteknologiske medier som f.eks. videoinstallation, dømt traditionelt og derfor i en vis forstand også suspekt og bagstræberisk.

Udstillingens yngstemand, Lars Tygesen, karakteriserer på Arkens hjemmeside maleriet således:

"Det, jeg godt kan lide ved maleriet, er, at det bare står der og ser dumt og ubrugeligt ud. Det kan ikke en skid og så alligevel."

Et paradoks

Citatet peger på en generel skepsis over for maleriets potentiale og smartness, som andre kunstneriske medier sjældent, om nogensinde, udsættes for. Et paradoks, Tine Colstrup har belyst nærmere i Passepartouts temanummer Nyt dansk maleri. Denne udgivelse med de mange berettigede anførselstegn kan i øvrigt, i fraværet af et udstillingskatalog, anbefales som en glimrende introduktion til udstillingens, og dansk samtidsmaleris, dybereliggende problemstillinger.

Den tanke, at maleriet er et gammeldags og begrænset medie, som modige malere alligevel trodsigt kaster sig over, er udbredt i kunstens cirkler og i flere af de deltagende kunstneres udtalelser. Men hvad er det egentlig lige, der gør en installation eller en video mere brugbar, mere lødig, mere begavet og bedre til at reflektere samtiden end et maleri? Intet essentielt i mediet, så vidt jeg kan se - og slet ikke på denne udstilling.

Spørgsmålet er, om død/genkomst-retorikken inden for maleriet giver mening for ret mange andre end (os) kunsthistorikere. Man kunne hævde, at maleriet bliver defibrilleret så ofte, at det er absurd at påstå, at det nogensinde har været væk. Sandheden er vel snarere, at maleriet, for de fleste almindelige dødelige (og ikke mindst kunstkøberne), altid har været hot og in. I en bredere offentligheds bevidsthed og pengepung er det de nyere kunstneriske medier, som installation eller video, der er suspekte, out eller døde og ville nyde godt af lidt af den verbale retfærdiggørelse, maleriet får så rigeligt af.

Kan meget forskelligt

Udstillingen viser med al tydelighed, at den danske malerhjernetalentmasse er stor, og at maleriet stadig kan en hel del og meget forskelligt, og det er udstillingens force. Maleri kan antyde historier som Kathrine Ærtebjergs på en gang poetiske og uhyggelige drømmesyner, skabe komplekse rumlige hybrider som Ivan Andersens forstads-eksteriører og Kaspar Bonnéns interiører eller fifle med realismens billednormer som Lise Blombergs romantiske montager og Allan Ottes næsten-fotografier.

Billederne præsenterer sig dertil utrolig flot i Arkens store galleri, som det virkelig klæder at ovenlyset lukkes ind. En del besøgende vil eventuelt ønske sig en smule mere formidling i en udstilling, som er meget enkelt, rummeligt og klart disponeret.

Arkens nye udstilling viser, at der absolut ikke er nogen grund til, at de viste malere skulle bruge krudt på at forsvare, at de er malere. Det klarer billederne selv ved at tale til både hjernen og hjertet, intellektet og følelserne.

MALERHJERNE! Ungt dansk maleri. Arken, Museum for Moderne Kunst, Ishøj til 6. august.

Formidling og baggrundsmateriale på www.arken.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her