Læsetid: 4 min.

McKunst fra Kina

Enten har globaliseringen udvisket alle forskelle, eller også ynder kunstnere og kunstmarkedet blot at spejle sig selv i hinanden. Louisiana har skabt en flot og ambitiøs udstilling om kinesisk samtidskunst, men den er alligevel en lille smule uvedkommende
17. marts 2007

Kina er tilsyneladende en god historie. På en helt usædvanligt proppet og tætpakket pressevisning kunne Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, ikke blot introducere udstillingen Made in China - en stor udstilling, der med sine godt 60 kunstnere og 100 værker fylder godt op på kunstmuseet.

Nej, han kunne også fortælle om den voldsomme interesse, som Kina vakte. En hel særsektion af Jyllands-Posten i anledningen af udstillingen var det blevet til, fortalte Tøjner, og fjernsynet var dukket op - og det selv om der ellers ikke plejer at være kunst i fjernsynet.

Man kan i sagens natur ikke tale i ental om den kinesiske samtidskunst - eller rettere sagt: Det kan man selvfølgelig på samme måde, som man kan tale om den vestlige kunsthistorie. Det er bare et meget stort emne. Og en udstilling om så stort et emne er naturligvis ikke repræsentativ. Men værkerne er plukket fra en af verdens største samlinger af kinesisk samtidskunst, The Estella Collection, så udstillingen er ambitiøst lagt an. Folkene bag udstillingen var ærlige: Vi har ikke det store overblik, sagde Tøjner. Og derfor takkede han ph.d. Britta Erickson fra Stanford University, der har hjulet til med udstillingen.

Ifølge museumsdirektøren ligger Britta Erickson inde med en helt særlig viden om emnet - og bad venligst pressen om at videregive budskabet om, at Erickson holder foredrag på Louisiana i morgen. Efter at have set udstillingen får man lyst til at forstå, hvad der egentligt er på spil, så anbefalingen er hermed givet videre.

Materialet

Udstillingen blev udlagt som en 'spejling' af det kinesiske samfund Og, fortsatte Tøjner, måske en lidt anden udlægning, end det vi er vant til og kan læse om i International Herald Tribune, for kunsten er jo på kanten af samfundet. Det er altså ikke det officielle Kinas udstilling, konkluderede han.

Men man kan nu alligevel ikke lade være med at tænke, at de ikke er helt utilfredse på den kinesiske ambassade: Udstillingen efterlader en med fornemmelse af Kina som et liberalt samfund, der relativt åbent forholder sig til sin umiddelbare fortid (Mao og kulturrevolution - om end ikke oprøret på den Himmelske Freds Plads) og de faktiske sociale forhold (de kapitalistiske omvæltninger, miljøkatastrofer, social uro og identitetskrise).

Tøjner gjorde sig stor umage for at betegne udstillingen som et 'materiale'. Det var nemlig sådan, Louisianas grundlægger, Knud W. Jensen, formulerede sig, da han hev den halve Documenta op fra Tyskland til beskuelse for et dansk kunstpublikum.

Jensen havde ikke overblik over alt, hvad der foregik på Documentaen - det var ikke indskrevet og hierarkiseret i kunsthistorien, så Jensen kaldte det at 'lægge materialet frem'. Altså sådan inden der var blevet tygget drøv på det. Poul Erik Tøjner betegnede det som en fin gestus - og det er altså som sådan en øvelse, man skal se Made in China.

"Vi lægger tingene frem, inden folk danner sig en holdning," sagde Tøjner. Om det er udtryk for en herlig institutionel åbenhed eller blot en lidt doven formidlingsstrategi må være et temperament- spørgsmål

Markedsskæbne

Der er det meget mærkelige ved at lande på Louisiana, at det er som at lande et hvilket som helst sted i den vestlige kunsthistorie. Man har tilsyneladende været så bange for at dyrke et vrangbillede af en fremmed kultur i en form for eksotisme eller udlægge det fremmede i kolonialistisk blik, at det slet ikke får lov til at være fremmed. Alle, der har haft oplevelsen af at besøge Riget i midten, har vel oplevet en en påtrængende fremmedhed til trods for genkendelige global-logoer i bybilledet. Men på udstillingen er det som om, der næsten ikke er nogen forskel: Hvis ellers man kan afkode samtidskunsten, kan man afkoder kinesere. Værkerne ligner kort sagt relikvier fra de sidste 50 års vestlige kunsthistorie.

Det er selvfølgelig fristende at se kunsten som et universelt sprog, hvori kulturelle modsætninger bliver til en fælles forståelsesramme. Men der er også en anden mulig forklaring: At kunsten er lavet med henblik på det internationale kunstmarked, der ynder at finde nye markeder, men som også værdsætter at spejle sig selv i verden. Det er i hvert fald bemærkelsesværdigt, hvor let værkerne glider ind i den moderne tradition, der hører hjemme på Louisiana. Og så er det grundlæggende en underlig oplevelse at møde globaliseringen i så mondæne gevandter, som den fremtræder på Louisiana. Rundtur ved udstillingsleder Anders Kold efterfulgt af fin frokost med kold hvidvin og havudsigt. Det er der jo ikke noget galt i. Men sært er det alligevel.

Tøjner skriver i forordet til det fine katalog om den nye kinesiske kunsts markedsskæbne med en lidt resignerende attitude - Sådan er kapitalismen: "De kinesiske kunstnere er for de flestes vedkommende fuldt ud orienterede om, hvad det er for en verden, de er på vej ind i - kunstverdenen."

Samme sted interviewes kuratoren og skribenten Hou Hanrous, og han siger: "Kinesiske kunstnere står i dag over for to udfordringer: Den ene er at integrere sig i den globale kunstverden... den anden er at arbejde som individ i relation til specifikke kontekster, især det sted hvor de bor."

Og kunstnernes problem er måske også udstillingens: Der er lidt for meget kunstmarked og lidt for lidt kontekst. Men besøg eventuelt udstillingen i forbindelse med et af de mange foredrag undervejs - blandt andet en hel weekend med performancekunst. Måske bliver det på den måde lidt mere specifikt og lidt mindre mondænt.

b>Made in China, Louisiana, til den 5. august. I forbindelse med udstillingen afholdes en lang række arrangementer, læs mere på www.louisiana.dk. To kataloger: Et mindre om udstillingen og en moppedreng på 3,7 kilo om hele Estella- samlingen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her