Læsetid: 4 min.

Medie-imamen

Siden han var helt ung har Akkari optrådt i medierne. En velformuleret ung mand, som kunne det, hans kollegaer ikke formåede. Dansk
24. marts 2006

Der lå høj sne da Ahmed Akkari landede i Kastrup en kold vinterdag i 1985. Måske er det derfor, han elsker Danmarks kolde vinterbriser. Han kalder sig dansk inderst inde, men han er først og fremmest muslim, og han kan ikke lide Naser Khaders flygtningepolitik.

Allerede som syttenårig optrådte Ahmed Akkari som gæsteimam flere steder i Jylland. En velformuleret ung mand, som kunne det, hans kollegaer ikke formåede. Dansk.

Derfor er han blevet hørt i alle mulige og umulige sammenhænge. Århus kommune har diskuteret integration, islam og moske med ham, på religion.dk har han besvaret spørgsmål om islam og senest har han talt på vegne af 27 muslimske foreninger, som beskyldes for at starte brande i Mellemøsten.

Siden han blev imamernes talsmand under Muhammed-krisen, har Ahmed været omringet af medier. Hans venner driller ham med, at han tager telefonen og lader sig interviewe i søvne.

Han bliver bedt om at svare på alle muslimers vegne. Nogle gange er han venlig, andre gange svarer han med sarkasme og modspørgsmål.

Han mener ikke Dannebro skal straffes for Muhammed-tegningerne, han er imod arrangerede ægteskaber, han mener ikke omskæring er en muslimsk skik, han er gift med en kvindelig imam. Alligevel bliver Ahmed ofte spurgt om han er fanatisk.

"Jeg bruger min kontakt med gud til at stå imod med. Det er ikke fanatisme. Det er ikke sådan, at man skal gå ud og springe folk i luften. Sådan er jeg ikke," har Ahmed insisteret flere gange.

Han er vant til opmærksomhed, men ikke skjult kamera.

Kvoteflygtning

Akkarifamilien kom til Danmark i 1985 efter stridende militser havde ødelagt familiens hjem i Libanon.

Hjembyen Tripoli i det nordlige Libanon blev bombarderet 35 døgn i træk, og det kvalificerede familien til opholdstilladelse i Danmark. De bosatte sig i Hurup i Thy, hvor Ahmed blev drillet i skolen på grund af sit mørke hår og mærkelige navn.

I 1991 besluttede Ahmeds far at flytte familien tilbage til Libanon. Nogle mener, det var på grund af sygdom, Ahmed selv hævder, at det var den symbolværdi muslimer i Danmark fik under Operation Desert Storm. "Min far har altid interesseret sig for politik, og han kunne huske, hvad der skete i halvfjerdserne. En ny krise kunne forværre synet på muslimer i Danmark. Jeg var meget sur på min far. Hvordan kunne han gøre det mod os? Vi havde fået et godt liv og mange venner i Danmark, og så skulle vi hjem til et fremmed land, som vi kun huskede for krig. Det er først efter jeg har fundet islam, at jeg har fået et godt forhold til ham igen," fortæller Akkari til Dokumentarzonen på P1 tiddligere i år.

Familien vendte tilbage til Danmark året efter men kunne ikke få opholdstilladelse denne gang.

Her startede Ahmeds første medieaktion. Ålborg Stiftidende bragte artikler om familiens sørgelige skæbne, og til sidst gav daværende indenrigsminister Birthe Weis efter for presset og gav familien humanitær asyl. Siden har pressen og Ahmed brugt hinanden.

Den unge imam, rejse-imamen og volds-imamen. Pressen har behandlet Ahmed Akkari meget og måske ikke altid lige pænt.

Det gik skævt første gang, da Akkari under sin læreruddannelse var i praktik på Lykkeskolen lige ved siden af Bazaar Vest.

I 2000 måtte han modtage en betinget voldsdom for at have tævet en 11-årig dreng, der havde hevet tørklædet af Akkaris lillesøster.

En kvindelig lærer fortalte om blodige knytnæveslag, selv erkendte Ahmed, at han havde hevet drengen i øreflipperne. Både det kvindelige vidne og Ahmed blev bortvist fra Lykkeskolen, og Amhed Akkari fik 40 dages betinget hæfte.

Siden kom det frem, at Ahmed Akkari angiveligt har sagt, at han ikke ville sidde med hænderne i skødet, hvis en muslimsk pige ikke bærer tørlædet.

Kommentaren faldt i forbindelse med en aktuel sag, hvor en muslimsk pige blev sparket for netop ikke at bære tørklæde.

Det er historier som disse der er med til at tegne mediebilledet af Akkari.

Den danske hjemstavn

Den lidet flatterende omtale i medierne, og cirka 300 politianmeldelser for landsskadelig virksomhed har ikke fået Akkari til at overveje at tage tilbage til Libanon, hvor hans kone og et-årige datter bor.

Parret kan ikke få familiesamføring i Danmark, da de ikke opfylder kravet om fælles tilknytning til Danmark.

Han har modtaget adskillige trusselsbreve og opfordringer til at tage hjem, men rygter fortæller, at han i stedet leder efter lejlighed i Malmö. Det vil han hverken be- eller afkræfte.

"Danskere er meget nysgerrige, og det er en glimrende egenskab. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor de ikke interesserer sig for de etniske minoriteter, som lever i Danmark.

Derudover oplever jeg det som et positivt træk, at danskere bevarer roen, selv når det brænder på. De lader sig ikke så let provokere, og det er måske derfor, de ikke kan forstå, at muslimer bliver så provokeret af nogle tegningner,"

Protesten over tegningerne står Ahmd Akkari ved, men sagen kan gavne. Han bruger ofte eksempler fra dagligdagen, hvor danskere gør, som det passer dem i deres egen have, men ikke tilpasser sig, når de er i andres haver.

Muhammed-sagen har gjort opmærksom på det problem, og de mange interviews med udenlandske medier har for Akkari styrket den opfattelse.

De internationale medier har svært ved at acceptere, at det skulle være danske muslimers skyld, at der bliver brændt flag i Mellemøsten. En vigtig forskel som virakken kan være med til at udviske, men det kan også gå den anden vej.

"Hvorfor viser de danske medier kun flagafbrændinger? Hvorfor viser de ikke den syriske mufti, som gav en dansk journalist blomster og kindkys efter ambassade afbrændingen og lovede at hjælpe med genopbygningen? Det er den slags scener, som gør os muslimer stolte," sagde Akkari til P1 i februar.

Serie

Seneste artikler

  • Gå tilbage, men aldrig til en fuser

    31. december 2009
    Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
  • Hjemstavn

    30. december 2009
    Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  • Det er ganske vist: Fyn er fin

    10. august 2009
    Fyn er et af Danmarks mest undervurderede steder, og derfor er det på sin plads at gøre op med enhver fordom her. Odense er eventyrets by - smørklatten i danmarks-grøden. Information har valgt at hylde paradisøen Fyn
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hej Ahmed Akkari.
Jeg tror godt, du kan huske mig. I kaldte mig NENA - jeg var dagplejemor for din lillebror Amen - jeg besøgte jeres famile flere gange, mens I boede i Hurup. Helt ærligt!!!!! Hvad pokker har du gang i????? Jeg tror dine forældre (der var meget retskafne) i dag krummer tæer over dine udtalelser og handlinger. Hvad med dine forfædre iøvrigt. De vil skamme sig og vende sig i deres grav over din måde at være på.
Tænk, jeg er så skuffet over, at du er blevet så stor en fjende af Danmark. Jeg skammer mig over at ha`haft noget med dig at gøre i din tidlige barndom. Hvis du ikke kan acceptere de danske forholde, så rejs hjem. Rejs hjem til Libanon, hvor du kan dyrke din tro i fred.
Ahmed!!!! Hvis der står en fremmed i din indkørsel, der vil bestemmem, hvordan du og din familie skal leve jeres liv bag lukkede døre - vil du så ikke bede ham forsvinde ud af dit liv - væk fra din indkørsel????? Føj for pokker - dig har jeg været sød imod....... Jeg er dybt dybt skuffet.
Stakkels dine forældre. De må græmmes.
Nena.

Det er simpelthen en skandale at Ahmed Akkari opholder sig i landet, og det er en endnu større skandale at TV2 tilsyneladende er begyndt at bruge ham som 'ekspert' udi i integration. Salifisten Akkari er så langt væk fra Danske demokratiske værdier som man overhovedet kan komme.

Dertil kommer at han har skadet Danmark ufatteligt meget, da han og de øvrige salifist-imamer i 2005-2006 rejste rundt i mellemøsten med løgnagtigt matriale om JP's tegninger. En helt ufattelig mangel på taknemmelighed overfor det Danmark, som tog gæstfrit imod ham og hans familie, gav dem tag over hovedet, forsørgede dem og gav dem adgang til gratis uddannelse.

ved du hvad jeg syntes at du burde vende røven hjem til libanon igen du hører ikke til i Danmark og du kommer heller aldrig til det....
landsforræder

Var det ikke muligt, bare engang i mellem, at tage stilling til herboende muslimers holdninger, i stedet for at bede alle man ikke er enig med om at skride ud af landet? Er AA særlig sympatisk, sådan som jeg kender ham gennem medierne? Nej da! Men prøv at gå efter bolden, hans holdninger, i stedet for manden.

"Og tag Birthe Weis med. Ingen har vel skadet Danmark mere end hun "

det skulle da lige være:

hans gammeltoft hansen
marianne jelved
leif bork hansen
mimi jakobsen
poul nyrup
jørgen poulsen
tøger seidenfaden
uffe ellerman

@Victor C

"Var det ikke muligt, bare engang i mellem, at tage stilling til herboende muslimers holdninger"

Skal vi i Danmark år 2008 sidde og tage den slags totalt formørkede middelalder-tænkning seriøst?? Havde det ikke været for centrum-vesntre partiernes fuldtændig uansvarlige udlændingepolitik havde vi slet ikke behøvet at beskæftige os med hulemænd som Akkari. Istedet for nu at skulle skue 1400 år tilbage i tiden kunne vi have beskæftiget os med noget konstruktivt som peger fremad.

Jens
Jeg synes du skulle tage den seriøst nok til at argumentere mod DEN, fremfor mod mandens tilstedeværelse.

Desuden var mit hjertesuk fremkaldt af, at rigtig mange debattører har travlt med at kritisere muslimer for at være muslimer, uanset hvad de udtaler sig om. Eksempelvis i denne tråd hvor Asmaa tillod sig at udtrykke en mening om noget ikke religiøst
http://www.information.dk/157927
Jeg er ikke enig med hverken Asmaa eller AA i ret meget, men det er for lavt at bruge skrid-med-dig retorik fremfor saglige argumenter.