Læsetid: 3 min.

Mediemagt

11. august 2005

Det lugter da lidt af fisk for JP/Politikens Hus. Når købet af TV 2 nu løb ud i sandet for mediekoncernen tidligere på året, da salget af tv-stationen blev udskudt på ubestemt tid, kan det vel være en lille plaster på såret på Rådhuspladsen og i Viby, at man har opkøbt 50 procent af aktierne i Skandinavisk Film Kompagni (SFK). Produktionsselskabet leverer trods alt en temmelig omfattende del af nyheds- og morgenfladen på TV 2.

Det giver ikke bare helt nye muligheder for jobrotation - Tøger Seidenfaden som studievært, Michael Meyerheim og Jarl Friis-Mikkelsen som chefredaktører, men også i den lidt mere saglige ende en flermedial mulighed for de to (tre) aviser for at nå ud med deres journalistik til et enormt morgenpublikum. Det vurderes, at godt en halv million danskere i løbet af morgenen er inde over Go' Morgen Danmark, der er blandt SFK's hovedprodukter til TV 2.

Efter fusionen for et par år siden mellem de to i forvejen store, men også på det tidspunkt pressede bladhuse er købet af SFK mediekoncernens seneste udvidelse på mediemarkedet. Det er samtidig koncernens første entre ind på markedet for levende billeder på tv og andre elektroniske tjenester.

JP/Politiken har hidtil holdt sig til trykte medier med de to hovedaviser, Ekstra Bladet, et stadigt ekspanderende bogforlag og en lang række lokalaviser på paletten. Betydningen og størrelsen af det nye opkøb er der almindelig uenighed om. Kan det i virkeligheden skade JP/Politiken- og Egmont-koncernernes interesse i at opkøbe TV 2? Eller vil det være et brohoved for et senere opkøb, i og med at SFK er en væsentlig leverandør til TV 2. Det diskuteres nu af medieforskere og andre iagttagere. Enighed er ser der dog ud til at være om, at denne handel i sig selv ikke er stor sammenlignet med en situation, hvor der havde været tale om et opkøb af TV 2.

Men den er stor på anden måde. For handelen er endnu et eksempel på, at JP/Politiken på ganske få år har formået at vende billedet fuldkommen på mediemarkedet. Hvor Det Berlingske Officin for kort tid siden var førende, har JP/Politiken især efter fusionen igen og igen vist, at man kender sin besøgelsestid.

I den forstand er det seneste træk kun udtryk for fornuftig strategi og godt købmandskab. Men det er også et billede på, at det for tiden går meget stærkt på mediemarkedet, og hvem ved, måske kan den seneste udvikling være JP/Politikens første skridt på vej mod at lave sin egen tv-kanal, da det langt fra er sikkert, man har tålmodighed til at vente på TV 2 for evigt. Det kunne for eksempel blive aktuelt, når jordbaserede sendenet i 2009 indføres og dermed med ét ophæver TV 2 og DR's monopol på at nå samtlige husstande.

Giver det grund til bekymring? I Det Berlingske Hus uden tvivl, men det bør det også i resten af branchen. Mediekoncentrationerne her i landet er stadig små og for intet at regne i forhold til, hvad man ser i udlandet. Men hvis man bekymrer sig for mangfoldighed i nyhedsudbuddet, og det bør ethvert sundt demokrati gøre, skal der værnes om en fri og uafhængig presse, der kan sikre pluralisme i udbuddet. Derfor er der grund til at følge de nye mediemagthavere med interesse, også når det er gode, gamle radikale Politiken, der rykker.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her