Læsetid: 3 min.

Mediemord

1. september 1997

De syv fotografer, der natten til søndag jog prinsesse Diana i døden, vidste hvad de gjorde: Forsøgte at fotografere hende og vennen
Dodi Al Fayed mod deres udtrykkelige vilje.
At nogle af dem, der i natten jagtede Diana langs Seinen, fortsatte med at fotografere hende efter ulykken, er kun med til at bekræfte én i, at de er umennesker.
Vi ved nøjagtigt, hvad de vil sige: "Vi passer kun vores arbejde... Hvis vi ikke gør det, så gør andre... Det er ikke os, der har gjort Diana til en god historie...". Så de fortsatte med at fotografere: De stod jo foran deres livs billede...
Paparazzi-fotograferne har bagmænd. Selv er de free-lancere, der lever af at fotografere kendte, med eller mod de kendtes ønske. Billlederne er varer, efterspørgslen er stor og stigende, og fortjenesten er høj ved et godt eksemplar.
Fotograferne er frontsvinene, fodfolket i underholdningsindustriens stadig voldsommere krig om oplag og annoncekroner.
De slås som svin derude på valpladsen, med hinanden og med deres ofre, men omkostningerne må de selv bære. De er derfor relativt billige i drift, for de koster ikke noget, før de har et billede i kassen, som der er køber til.
Og så er der den ekstra gevinst ved dem, at bagmændene kan lægge afstand til deres metoder, når det passer dem.
De er jo ikke fotografernes arbejdsgivere, vel?
Vi ved derfor også godt, hvad redaktørerer, der køber deres billeder, vil sige: "Vi passer kun vores arbejde... Hvis vi ikke gør det, så gør andre..." etc.
Det sidste var nøjagtigt, hvad Se og Hørs chefredaktør Niels Smidt-Jensen undskyldte sig med efter at have offentliggjort billeder af kronprinsen og hans kæreste, fotograferet i Cahors-slottets private have:
"Når de billeder kommer på markedet, er vi selvfølgelig nødt til at købe dem".
Billeder af prinsesse Diana i den knuste bil er allerede på markedet. En amerikansk redaktør fortalte i går morges, at han havde afvist dem, og opfordrede andre redaktører til at gøre det samme. Han påberåbte sig et moralsk ansvar.
Smidt-Jensen sagde derefter, at han ikke køber billederne. Han dementerer altså sit argument for at bringe kronprins-billederne.
Har han mon tænkt nærmere over markedets tvang over ham? Eller er forargelsen i markedet så stor, at markedet dikterer, at han ikke offentliggør Diana-billederne? Har han en moral?
Det var umådeligt beskæmmende at opleve Aktuelts chefredaktør Lisbeth Knudsen sammen med Billedbladets Anders Thisted diskutere konsekvenser af mediemordet på Diana i TV-Avisens ekstraudsendelse i går formiddags.
De diskuterede ikke engang, om tragedien burde få landets redaktører til at gå i spidsen for at hæve den pressemoral, der så åbenlyst er faldet. I stedet blev de to enige om, at nu måtte pressens købere gribe ind overfor paparazzierne.
"I bruger jo selv paparazzi-billeder", var den fælde Thisted satte op, og som Lisbeth Knudsen faldt i. Det havde klædt hende, om hun øjeblikkelig havde svaret, at i så fald ville dén praksis blive indstillet. I stedet deponerede hun den del af sin titel,
der hedder "ansvarshavende" hos markedet.
Forleden havde TV-Avisen sig selv som hovedhistorie, da en somalier havde sparket en TV-A fotograf, der ikke ville lade være med at fotografere ham. Jamen er alle mennesker, kendte som ukendte, da pligtige til at lade medierne fotografere sig?
Nej, selvfølgelig ikke.
Og når pressen ikke selv kan holde sin moral oppe, så må myndighederne hjælpe til. Pressens selvtilfredshed over positionen som den fjerde statsmagt skygger for den sandhed, at underholdningsbrancen er en del af den samme presse.
Med de seneste overskridelser af privatlivets fred har pressen ikke selv vist, at det ikke forholder sig omvendt - at underholdningsbranchen styrer pressen.
Mediemordet på Diana vil derfor give både anledning til selvransagelse blandt fotografer og journalister - og til overvejelser om, hvordan strammere regler om privatlivets fred kan hjælpe deres ransagelse på vej til en højere moral.pety

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her