Læsetid: 2 min.

Mejdahl vil ændre magtfordelingen i Folketinget

Folketingets formand vil ændre reglerne for fordelingen af formandsposter i tinget. Det sker, efter at Fogh-regeringer har sat rekord i formandsposter
11. juni 2005

Folketingets formand, Christian Mejdahl (V), vil ændre reglerne for fordelingen af formandsposter i Folketinget. Det sker, efter at statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) regeringer har taget historisk mange af de eftertragtede poster.

"Det er selvfølgelig lidt iøjnefaldende, at regeringen - og dens støttepartis - antal formandsposter er blevet større end tidligere. Derfor er der også en stemning i Folketingets præsidium for, at der er en vis rimelighed i at lave en anden fordeling. Det skal ikke nødvendigvis være sådan, at partierne får formandsposter i forhold til deres mandattal, men vi skal have en lidt mere rimelig fordeling," siger Christian Mejdahl.

Oppositionen har tidligere kritiseret Anders Fogh Rasmussen for efter folketingsvalgene i 2001 og 2005 at bruge sit flertal i Folketinget til at fordele uforholdsmæssigt mange af formandsposterne til sit eget valgforbund, bestående af Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti.

Mere lighed tidligere

Et notat fra Folketingets lovsekretariatet viser da også, at Fogh-regering-II har sat danmarksrekord ved at tage hele 80 procent af formandsposterne, eller 20 ud af de i alt 25 formandsposter. Den tidligere rekord havde VKO-valgforbundet selv ved at have taget 18 ud af de i alt på det tidspunkt 24 formandsposter efter valget i 2001.

I 1990'erne - under daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S) - var fordelingen mere lige mellem regeringen og oppositionen med 15 til Nyrup-regering-II og 11 til oppositionens valgforbund.

Og i 1980'erne var tallene - for eksempel under den første Schlüter-regering - også 15 til regeringen og 11 til oppositionen.

Ifølge Socialdemokraternes gruppeformand, Jan Petersen, dækker tallene samtidig over, at VKO ikke alene har sat sig på de vigtigste formandsposter i Folketinget - Udenrigspolitisk Nævn og finansudvalget - men også de tunge indenrigspolitiske formandsposter i social-, sundheds- og arbejdsmarkedsudvalgene.

"Opgørelsen viser, at det samarbejdende folkestyre ikke betyder så meget for den nuværende regering," siger Jan Petersen.

Folketingets forretningsorden indeholder ikke regler om fordelingen af antallet af formands- og næstformandsposter blandt partierne. Det er således alene flertallet i de enkelte folketingsudvalg, der afgør, hvem blandt udvalgets medlemmer der skal være formand og næstformand.

Oplæg til fundering

Christian Mejdahl siger, at det er op til Folketingets partier, hvis der skal ændres på reglerne. Han har derfor bedt partierne om at "fundere" over problemet, inden en konference i Folketinget næste år skal drøfte forholdet mellem tinget og regeringen.

"Vi må se i øjnene, at hvis reglerne skal ændres, så bliver det først fra det næste folketingsvalg," siger Formanden for Folketinget.

Den socialdemokratiske gruppeformand mener dog ikke, at løsningen er at bruge forholdstalsmetoden til at fordele formands- og næstformandsposterne.

"Det vil være en meget svær teknisk løsning, som jeg tvivler på er svaret på problemet. Svaret er ikke matematisk. Svaret er, at Anders Fogh Rasmussen skal være mindre arrogant," siger Jan Petersen.

Da Fogh Rasmussen første gang i 2001 forhandlede VKO-formandsposterne på plads, skete det allerede i forbindelse med, at han som kongelig undersøger diskuterede regeringsgrundlaget med Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her