Læsetid: 5 min.

Mekkas endeligt

Frygten for afgudsdyrkelse får Saudi-Arabiens strikse religiøse styre til at ødelægge landets kulturarv. De sidste bygninger fra profetens tid er snart jævnet med jorden i den hellige by, hvor hoteller og ejendomme skyder op
11. august 2005

Historske Mekka, Islams vugge, er ved at blive begravet af et hidtil uset angreb fra religiøse fanatikere.

Næsten hele den hellige bys uvurderlige historie er gået tabt. Ifølge det amerikanske Gulf Institute er 95 procent af byens tusindår gamle bygninger blevet jævnet med jorden i løbet af de seneste to årtier, og nu står selveste profeten Muhammeds fødested ansigt til ansigt med bulldozerne. Saudi-Arabiens religøse styre lader bare stå til, mens deres egen strikse udlægning af Islam tvinger dem til at udrydde deres egen kulturarv.

Det er de samme oliemillionærer og autoritetstro folk, der postede penge i Taleban-styret, da det i 2000 sprængte buddha-statuerne i Bamiyan i Afghanistan i stykker. Den samme doktrin - der siger, at afgudsdyrkelse er strengt forbudt - var baggrunden for sidste uges beslutning om at begrave saudiarabernes egen konge i en anonym grav.

Den saudiarabiske arkitekt Sami Angawi, der er en anerkendt specialist i områdets islamiske arkitektur, fortæller, at Mekkas endeligt venter lige om hjørnet.

"Vi er vidner til Mekka og Medinas sidste dage," siger han.

Ifølge Sami Angawi - der har viet sit liv til at bevare og beskytte Islams helligste byer - er der kun 20 bygninger tilbage fra profetens tid for 1.400 år siden. Og de tilbageværende risikerer at blive revet ned hvert øjeblik.

"Mekka og Medina er ved at miste deres historie såvel som deres fremtid," siger han.

Mekka er verdens mest besøgte pilgrimssted. Den huser Den store Moske, og sammen med den nærliggende by Medina, hvor profeten ligger begravet, modtager byen hvert år fire millioner mennesker på pilgrimsrejse, som er enhver muslims pligt en gang i livet.

Den strenge wahabisme

Drivkraften bag de omfattende ødelæggelser, der er i gang med at ændre byernes udseende for bestandigt, er wahabismen, Saudi-Arabiens strenge statsreligion, som blev indført i 1920'erne, da al-Saud'erne erobrede regionen. Wahabisterne er motiveret af en fanatisk frygt for, at historiske og religiøse bygninger og steder kan være med til at fremme afgudsdyrkelse eller flerguderi, altså tilbedelse af flere og muligvis ligeværdige guder.

På papiret straffes afgudsdyrkelse i Saudi-Arabien med halshugning.

Samme fortolkning står som nævnt bag afdøde Kong Fahds anonyme grav på et øde område i udkanten af Riyahd, ligesom den formaner, at alle reklamer over hele landet skal ændres, før de bliver offentliggjort. De reklamer, der pryder murene i Jeddah, og som forestiller mennesker, mangler bevidst et øje eller har fået deres fod malet over. Sådanne påklistrede fejl er et tydeligt tegn på det ortodokse krav om nul tolerance over for alt, der fremmer idoldyrkelse. Intet må forstyrre hengivenheden over for Gud.

"Wahabisme er kilden til hele problemet," siger Sami Angawi. "De har en enormt kompleks over for afgudsdyrkelse og alt, der har forbindelse til profeten."

Væk med profetens vugge

Nu har wahabisterne så profeten Muhammeds fødested i kikkerten. Stedet overlevede ombygninger under Kong Abdul al-Aziz ibn Saud for 50 år siden, da arkitekten bag et nyt bibliotek, fik overtalt den enevældige konge til at bevare de gamle rester som en del af den nye bygning. Den løsning bliver nu truet, eftersom de saudiarabiske myndigheder har godkendt nye planer om at bygge hen over det gamle fundament og de uvurderlige arkæologiske rester.

Sami Angawi nedstammer fra en højt respekteret familie af handelsmænd fra Jeddah og Hijaz - en del af det rige, der indeholder de to hellige byer og strækker sig fra bjergene mod Yemen i Syd til Det Røde Havs kyster mod Nord og grænsen til Jordan. For 20 år siden oprettede han Haj Research Center i et forsøg på at bevare Mekka og Medinas mange historiske værdier. Men det har været et håbløst projekt.

Han fortæller, at bulldozerne kan komme "når som helst", og at profetens fødested kan ryddes i løbet af en enkelt nat.

Og han er ikke alene med sine bekymringer. Den uafhængige tænketank Gulf Institute har offentliggjort, hvad der ifølge dem selv er en såkaldt fatwa, udstedt af de saudiarabiske religiøse forskeres råd i 1994. Ifølge fatwa'en kan bevaring af historiske bygninger og steder "føre til flerguderi og afgudsdyrkelse". Lederen af tænketanken, tidligere kendt som Saudi Institute, Ali al-Ahmed:

"Det er historiens mest omfattende ødelæggelser af islamiske vartegn i Hijaz og meget værre end krænkelse af Koranen."

Holder fund hemmelige

De fleste bygninger har lidt samme skæbne som profetens barnebarn Ali-Oraids hus. Det blev identificeret og udgravet af arkitekten Sami Angawi, men Kong Fahd jævnede det med jorden for at forhindre, at det blev et pilgrimsmål.

"Pludselig står bulldozeren der, og to timer efter er alt ødelagt. Helt uden hensyn til historien. De graver helt ned til fundamentet og fylder hullet op med cement," fortæller Angawi.

På samme måde blev bulldozerne sendt afsted, da den libanesiske professor Kamal Salibi fandt tegn på, at tidligere jødiske landsbyer i det nuværende Saudi-Arabien muligvis optræder i Biblen.

I frustration over at se sine udgravninger bliver revet ned holder Sami Angawi flere steder, der muligvis går helt tilbage til Abrahams tid, hemmelige. Det saudiarabiske styre har været underlagt wahabismen lige siden den religiøse reformist Mohamed ibn Abdul-Wahab indgik en aftale med Mohammed bin Saud i 1744.

Kombinationen af al-Saud-familien og Wahabs krigeriske tilhængere skulle udgøre fundamentet for den moderne stat. Saud-familien sikrede sig rigdom og magt, mens de strenge religiøse ledere fik statsstøtte til at udbrede deres wahabistiske ideologi ud til hele verden med alvorlige konsekvenser til følge.

Wahabisterne med deres bogstavelige, legalistiske tolkning af islam samt deres fuldstændige afvisning af shia- og sunni-muslimer, er sidenhen blevet synonymt med terrorangrebene den 11. september 2001 og en lang række andre grusomme handlinger, der alle peger tilbage på én og samme saudiarabiske tilhænger af al-Wahab: Osama bin Laden.

I kølvandet på de religiøse fanatikere står erhvervsfolk klar til at udfylde det historiske tomrum med indbringende ejendomme.

"Mekkas menneskeskabte historie er forsvundet, og nu er Guds Mekka også på vej væk," siger Sami Angawi.

"De nye byggeprojekter gør det endeligt forbi både historisk, arkitektonisk og stemningsmæssigt," advarer han.

Byggefolk lugter guld

De saudiarabiske myndigheder har planer om at gøre det lettere at komme ind i landet, så antallet af årlige pilgrimsrejsende forventes at blive fire gange så stort, altså 20 millioner mennesker, i løbet af de kommende år. Behovet for bolig kommer altså til at stige, og entreprenører og ejendomsmæglere står klar med guldskær i øjnene.

"Infrastrukturen kan slet ikke følge med. Der er alvorligt brug for nye hoteller, lejligheder og servicetiltag," har en førende saudiarabisk ejendomsmægler sagt til nyhedsbureauet Reuters.

Udviklingen og udbygningen af Mekka har medført investeringer for op mod 13 mia. dollar, men skeptikerne afviser bygherrernes argumenter.

"Det handler slet ikke om servicering af pilgrimmene," siger Ali al-Ahmed fra Gulf Institute.

"Hvis de virkelig bekymrede sig om pilgrimmene, ville de have bygget en jernbane mellem Mekka og Jeddah. I stedet river de alle de historiske bygninger uden tilknytning til Saudi-Wahabi ned og bruger pladsen til at tjene penge," påstår han.

Projektet over dem alle hedder Jabal Omar og kommer til at bestå af to kæmpe 50-etagers hoteller og syv 35-etagers boligejendomme kun et stenkast fra Den store Moske.

Sami Angawi:

"Mekka burde afspejle den multikulturelle muslimske verden og ikke en betonbefængt parkeringsplads."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu