Læsetid: 3 min.

Mellem solskin og skygge

Med 'Los Angeles Noir' vender en hyldet genre hjem til sin fødeby med en kuffertfuld ny energi og masser af dramatisk nerve. Måtte et dansk forlag lade sig inspirere
Med 'Los Angeles Noir' vender en hyldet genre hjem til sin fødeby med en kuffertfuld ny energi og masser af dramatisk nerve. Måtte et dansk forlag lade sig inspirere
2. juni 2007

Los Angeles er populært sagt noir'ens hjemstavn. Allerede inden James M. Cain og Raymond Chandlers L.A.-skildringer They Shoot Hores, Don't They (1935) og The Big Sleep (1939) definerede de rammer, hvorunder genren siden har bevæget sig, havde Paul Cain med sin i dag glemte roman fra 1933, Fast One, i hårdkogte og poetiske vendinger stillet skarpt på den frustration, der dirrer nervøst i skyggen under den solrige californiske drøm.

Siden har blandt andre Ross McDonald, James Ellroy, Newton Thornburg og Michael Connolly i samme kulisser vendt og drejet genrens konventioner.

Af samme grund er der store forventninger til den første originale antologi med nye noir-tekster om og fra Los Angeles.

Los Angeles Noir er - som nævnt andetsteds på siden - bind 13 i Akashics noir-titler, og den er redigeret af forfatterinden Denise Hamilton, der har lagt vægt på at komme godt ud i byens hjørner samt på at lade en broget flok af folk af forskellig etnisk herkomst træde frem i manegen.

Det giver god mening, idet omkring 50 procengt af Los Angeles befolkning har anden etnisk oprindelse end (hvid) nordamerikansk, ligesom regionens befolkningstal siden slutningen af 1970'erne er vokset fra 10 millioner til små 17 millioner. I takt hermed er Los Angeles nærmest eksploderet i en række mindre byer, hver med deres etniske særpræg og sociale spændinger.

I skyggen af Hollywood

Men vi starter trods alt i velkendt noir-land, nemlig på Mulholland Drive, der slanger sig som byens spændstige rygrad hen over bjergene. Mulholland Drive er skrevet af førnævnte Michael Connolly, der her folder sig ud med en stramt afviklet historie om en rask polititeknikker, der tager noter og gør ved, da en bil er kørt ud over skrænten med en død chauffør til følge.

Referencerne til Cains The Postman Allways Rings Twice står klart i den dramatiske slutning, der ikke skal røbes mere om her.

Et af de mere overraskende navne på listen over bidragsydere er Janet Fitch, forfatteren til den berømmede og meget litterære White Oleander. Fra første sætning - "It was cold in Los Angeles" - og hele vejen gennem det drilagtige plot om en håbefuld skuespiller, der af en fremmed mand lokkes til at indlogere sig hos en afbrændt filmstjerne, beviser Fitch, at hun ikke blot har en sanselig fornemmelse for bydelen Loz Feliz' topografi, men også forstår, hvad Hollywood gør ved dem, der for evigt må bevæge sig i skyggen af filmverdenens rampelys.

Karikeret sprog

Fitchs The Method er sammen med Mulholland Drive, Naomi Hiraharas Number 19, der udspiller sig i Koreatown, og Denise Hamiltons Midnight in Sillicon Alley, hvori en kinesisk forretningsmand bliver kidnappet, antologiens absolutte højdepunkter.

Et par tekster træder ikke for alvor i karakter, primært fordi sproget er for noir-karikeret - "Bingbong Jackson lay dead in a pool of blood", "It's like Disneyland - no crime, no litter, no frowns. The Happiest Zip Code On Earth".

Dette til trods indfrier Los Angeles Noir de forventninger, man måtte have til en samling med denne titel. Litterært interesserede læsere med interesse for byen, der ifølge historikeren Mike Davis spiller, "en dobbeltrolle som både dystopia og utopia i senkapitalismens æra", kan med fornøjelse sætte en aften af i selskab med Denise Hamilton og hendes kolleger.

Andre kan håbe på, at et dansk forlag vil lade sig inspirere til en København Noir eller en Århus Noir.

Serie

Hjemstavn

Seneste artikler

  • Gå tilbage, men aldrig til en fuser

    31. december 2009
    Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
  • Hjemstavn

    30. december 2009
    Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  • Det er ganske vist: Fyn er fin

    10. august 2009
    Fyn er et af Danmarks mest undervurderede steder, og derfor er det på sin plads at gøre op med enhver fordom her. Odense er eventyrets by - smørklatten i danmarks-grøden. Information har valgt at hylde paradisøen Fyn
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her