Læsetid: 3 min.

Mens verden står stille

2. sektion 'De dovne Subway-arbejdere er en skændsel for byen, for nationen! Halvdelen af dem sover på arbejdet.' Billeder fra den første Subway-strejke i 25 år i New York City
23. december 2005

'De dovne Subway-arbejdere er en skændsel for byen, for nationen! Halvdelen af dem sover på arbejdet.' Billeder fra den første Subway-strejke i 25 år i New York City

Klang! Klokken fire tidligt tirsdag morgen smækkede New Yorks Metropolitan Transportation Authority (MTA) gitteret i, så ingen kunne komme ind på 7th Avenue Station i hjertet af Park Slope, Brooklyn. Lignende scener udspillede sig overalt på Subway-stationer i New York, mens de lokale tv-stationer sendte live-billeder af buschauffører, togkonduktører og salgspersonale på vej ud i natten fra de tomme, aflåste stationer. Få minutter forinden havde formanden for the Transit Workers Union, TWU, Roger Toussaint, erklæret, at fagforeningens bestyrelse med overvældende flertal havde vedtaget at strejke.

MTA forklarede senere tirsdag morgen, at adskillige mellemledere, med følgeskab af politbetjente, allerede havde været med tog igennem det aflåste system for at forhindre unoder fra de strejkende arbejdere.

"Mange af arbejderne har nøgler til stationerne, så det er ingen overraskelse, hvis der sker noget uventet på en af dem," forklarede mellemlederen den lokale tv-station NY1.

Netop den slags mistænkeliggørelse fra arbejdsgiverside, er grunden til, at mange arbejdere stemte ja il at strejke tidligere på måneden, hvis deres krav ikke blev opfyldt. Arbejderne siger, at ledelsen ingen respekt har for dem og tvinger dem til at arbejde under urimelige forhold.

"De forlanger, at vi holder os til pausen," siger Laverne, som er togfører på Subway'en til avisen the Village Voice. "Hvis du går på toilet uden for pauserne, bliver det noteret, og du får en påtale. Flere arbejdere har fået nyre-problemer af at holde sig. Og hvis du når frem til et toilet, skal du være heldig for ikke at blive angrebet af rotter."

En anden arbejder, Jimmy, forklarer, at den mangel på respekt fra myndighederne gjorde det lettere at acceptere en strejke.

Hver arbejder kan se frem til at betale to arbejdsdage i bod pr. dag, de strejker. Hvis de samtidig dømmes for foragt for retten, må arbejderne regne med en bøde på 25.000 dollar den første strejkedag, 50.000 den næste og osv.. Fagforeningen TWU kan forvente en million dollar i bøde den første strejkedag, to millioner den næste etc. Konduktøren Jimmy siger, at der trods en heroisk indsats for at redde og hjælpe borgerne under terrorangrebene i 2001 og strømafbrydelsen i 2003 er der ingen respekt omkring er de 30.000 arbejdere, der nu har strandet syv millioner newyorkere.

"Hvis du ser på, hvor længe transportarbejdere lever efter de går på pension som 62-årige, så forstår du måske bedre, hvorfor vi vil have pensionsalderen sænket til 55. De fleste får fire-fem år. Det er ikke meget efter et langt liv med farligt, udmattende arbejde."

Arbejderne har desuden i deres seneste tilbud forlangt seks procents lønforhøjelse over tre år. I sit sidste tilbud tirsdag aften tilbød MTA tre procent. Arbejderne påpeger også, at når man i forvejen har svært ved at finde læger, der vil acceptere de honorarer som MTA's sygeforsikring vil betale, "så bliver små forringelser og forbedringer vigtige".

NY1 holdt tirsdag aften telefonlinierne åbne, og at dømme efter newyorkernes kommentarer var der ikke megen sympati at hente.

"De dovne Subway-arbejdere er en skændsel for byen, for nationen! Halvdelen af dem sover på arbejdet," sagde en husmor fra Long Island. En anden seer erklærede, at "mere uforskammede personer end arbejderne på Subway'en skulle man lede længe efter". Personligt har jeg aldrig, ikke bare en gang, set sovende arbejdere i Subway'en eller fået andet end høflige, kvalificerede svar på mine, utvivlsomt forvirrede, forespørgsler.

Borgmester Bloomberg kaldte tirsdag eftermiddag strejken "et ulovligt og egoistiskt tiltag" på vegne af arbejderne.

Men arbejderne melder hus forbi: "De penge, vi mister i dag og de følgende dage, får vi aldrig tilbage, og vi tjener i forvejen ikke for meget." MTA-ansatte tjener mellem 43.000 og 55.000 dollar (267.000 - 341.000 DKK) om året før skat, afhængig af anciennitet og jobfuktion.

"Vi ville ikke strejke, hvis ikke vi følte, at det var 100 procent nødvendigt og den sidste udvej. Folk sætter ikke pris på os, og det er vi trætte af."

jjj@infomration.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu