Læsetid: 4 min.

En mester der nægter at give op

Clint Eastwoods seneste film, boksedramaet 'Million Dollar Baby', er en af hans allerbedste
21. april 2005

En anmelder på New York Times har sammenlignet Clint Eastwoods seneste film, Million Dollar Baby, med en velkendt evergreen fortolket af en gammel mester, så den får ny mening og fremkalder nye følelser. Det er så præcis og smuk en karakteristik af filmen, at det er svært at føje meget til.

Million Dollar Baby er instruktøren Eastwoods 25. film, en af hans allerbedste, og lavet med al den erfaring, mental, følelsesmæssig og teknisk, som dette levende, amerikanske ikon har opnået med 50 år i filmbranchen. Der er ikke mange falske toner i filmen, som handler om to meget forskellige mennesker, der finder sammen på trods og opdager, at de har brug for hinanden.

Million Dollar Baby er en boksefilm baseret på en novelle af den tidligere boksetræner F.X. Toole, og ligesom de bedste i genren, Fat City, Rocky, Raging Bull, bruges bokserammen som udgangspunkt for en meget større og mere universel fortælling om familie, kærlighed, tro, etik og vigtigheden af at forfølge sine drømme, fordi det er det eneste, man har tilbage.

Ren naturkraft

Hilary Swank, der vandt en Oscar for sin præstation, har den ene hovedrolle som white trash-servitricen Maggie Fitzgerald, der en dag dukker op i den aldrende boksetræner Frankie Dunns (Eastwoods) boksehal og beder ham om at træne hende. Først siger han nej, han træner ikke piger, især ikke når de er over 30 år, og da hun forklarer, at hun er kendt for at være hårdfør, svarer han med den sætning, han har hængende over skrivebordet på sit kontor: "Tough ain't enough!"

Men hun holder ved, og da Frankies eneste mesterskabskandidat, svigter ham til fordel for en anden træner, indvilger han vrantent i at træne Maggie. Et far-datter-forhold udvikler sig langsomt mellem de to ensomme mennesker - han har svigtet sin familie, hun bliver svigtet af sin - og Maggie får samtidig opfyldt sin drøm om at bliver mester. Hun har dynamit i handskerne, og da først Frankie får lært hende at flytte sig, er hun en ren naturkraft i ringen.

Så langt så godt. Million Dollar Baby kunne godt være stoppet her, men både novelle og film har mere på hjerte, og pludselig vendes alting på hovedet, og historien fører os nye og uventede steder hen. Hvorhen skal ikke afsløres her. Det skal opleves og føles.

Et lille samfund

Filmens fortæller er Frankies mangeårige kammerat, den tidligere bokser Scraps (Morgan Freeman), der nu bor i et lille baglokale i boksehallen og gør rent efter de andre boksere. Freeman vandt også en Oscar for sin afdæmpede præstation som den livskloge Scraps, der i al venskabelighed mundhugges med Frankie og prøver at få ham til at besinde sig, når hans temperament ikke sjældent kommer i udbrud.

Ligesom Tooles novelle, der udkommer på dansk i dag, er Million Dollar Baby en hyldest til boksesporten, der, som det siges i filmen, er helt bagvendt i forhold til resten af livet: Når man vil til højre, træder man til venstre, når man angriber, træder man tilbage. Bokseringen og miljøet i Frankies boksehal er et lille samfund i sig selv, fuld af skæve eksistenser, mærkelige skæbner og et vidnesbyrd om, at det kræver både talent, hårdførhed, mod og vilje at nå langt som bokser.

Et billede på livet

Boksning bliver i filmen også et billede på selve livet, og både Maggie og Frankie har udkæmpet deres udmattende slag i begge arenaer, men nægter alligevel at give op.

I Clint Eastwoods seje skikkelse er Frankie et på overfladen hårdt og ofte sarkastisk, men i virkeligheden også meget følsomt menneske, en troende katolik, der hver dag beder aftenbøn og går til messe i et forsøg på at forsone sig med sin fortid. Nok driller han den unge præst, der er let at provokere, med perfide spørgsmål omkring den hellige trenigheds fysiske manifestationer og den reelle mulighed for jomfrufødsler. Men Frankie har brug for sin tro og bliver på sin vis svigtet, da det virkelig gælder. Det er en af skuespilleren Eastwoods mest facetterede roller.

Maggie er umiddelbart hans modstykke. Et positivt, viljestærkt menneske, der tror på nytten af at kæmpe for det, man tror på. Men i sprækkerne i facaden lader Hilary Swank os ane Maggies desperation og tvivl, og det er, da Frankie oplever den for første gang, at han går med på at træne hende - hun minder om ham selv.

Karakterdrama

Million Dollar Baby er en smuk studie i narrativ økonomi. Nok varer filmen mere end to timer, men den er ikke et sekund for lang. Eastwood og hans manuskriptforfatter, Paul Haggis, fortæller kun det, der er nødvendigt at fortælle, og alle scener fører historien frem.

Eastwood er en instruktør af den gamle skole, der ikke dyrker kamerature og effekter, men i stedet lader kamera og klip følge handlingens naturlige rytme. Det er en ren nydelse at overvære. Boksescenerne er overbevisende filmet - hvilket naturligvis også hænger sammen med Hilary Swanks mange forberedelser til rollen - og musikken, der er begået af Eastwood selv, føjer kun til det eftertænksomme toneleje, som den øvrige film er holdt i.

Det er svært ikke at lade sig rive med og knibe en tåre eller to i løbet af filmens mest gribende scener. Og det ville have været nemt at forfalde til sentimentalitet og melodrama i så følelsesmæssigt stærk en historie. Men Eastwood og hans skuespillere holder balancen, og Million Dollar Baby er endt som et usædvanlig velspillet og vedkommende karakterdrama om to mennesker midt i livet.

Det er fascinerende at notere sig, hvorledes instruktøren Eastwood i en alder af 76 og efter adskillige magre år er kravlet tilbage på toppen med først det shakespeare'ske drama Mystic River og nu Million Dollar Baby. I begge film er han i det refleksive hjørne og udvider de temaer omkring blandt andet maskulinitet og manderoller, han plejer at beskæftige sig med i sine film, og man kan kun håbe, at den gamle mester fortsætter i den dur i sine kommende film.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu