Læsetid: 3 min.

Mesterværker i Rom

Hidtil største samlede udstilling af Antonello da Messinas værker. I Rom
10. april 2006

I Rom åbnede for nylig en udstilling, som må betegnes som sensationel, intet mindre. Aldrig før er det nemlig lykkedes under ét at samle så mange billeder af den berømte renæssancemaler Antonello da Messina. Museer og enkelte private samlinger fra hele verden har bidraget til, at der i Scuderia del Quirinale i Roms centrum nu kan ses over 30 af Antonellos værker.

Og hvilke! Portrætter, der er så intense, at man næsten føler sig samtidig med den, som for 550 år siden rejste sig fra stolen foran malerens lærred.

Hvem de var, ved man stort set intet om, for bortset fra navnet på deres hjemby er alt om dem glemt. Men deres personlighed står lysende klar. Antonellos portrætter kommunikerer med beskueren. Smilet, øjnene, frækheden i det ironiske blik som på det berømte portræt af manden fra Cefalù, eller det lidt skeptiske skæve i et andet. De ukendte personer træder frem fra historiens mørke (bogstavelig talt, for de fleste portrætter er lavet med helt mørk baggrund) og er intenst til stede. Så intenst, at de 550 år, der er mellem dem og os, pludselig er overvundet for et kort beskuende øjeblik.

Et af udstillingens mest bevægende billeder er skildringen af Maria bebudelse. Her er der ingen glorier eller billige trick, der skal tvinge beskueren til at blive bevæget. Man rører jo ikke nogen ved at forsøge at formidle bevægelsen i sig selv. Forsøger man det, lander man bare i sentimentaliteten, således som utallige 'fromme' billeder så let kommer til det. Sentimentalitet er rørthed over det bevægende. Men en sådan følelsesmæssig sløjfe holder Antonello sig fuldstændig fri af i sit geniale billede af Maria, der som 14-15- årig får at vide, at hun skal føde Jesus. Ikke engang englen er på billedet, for Antonello bryder med den traditionelle komposition af denne utallige gange skildrede scene. Her er der kun Maria, som er så nærværende, at intet andet behøves.

Historie og samtid

Af andre berømte Antonello-billeder på udstillingen kan nævnes det af Hieronymus og billedet af den hellige Sebastian, som gennembores af pile. Hieronymus sidder som i en boks, symbolsk placeret inde i kirken, og uden for, skildret ned til allermindste detalje, anes gennem vinduerne i kirken det sicilianske landskab. Hele tiden kommer man dybere ind i billedet, for der er ned til mindste detalje en scene bag en anden scene.

Netop detaljerne i baggrunden af billederne, samtidens italienske landskaber sat ind i skildringerne af de historiske begivenheder, er et andet fantastisk element ved Antonellos stil. Ikke at han er den eneste, der begynder at sætte samtidens landskaber ind i malerier af historiske begivenheder, men få skildrer detaljerigdommen som han, og få sætter som han en fortælling ind i billedet.

No English

Hieronymus er således ikke blot den lærde, men også den, der viser, hvorledes troen og ratio, fornuften, skal forholde sig til hinanden; hans studerekammer er placeret nærmest som en kasse inde i kirken, så fornuften og troen kommer i rette forhold. Således som bl.a. teologen Anselm havde formuleret det 400 år tidligere med ordene "Credo ut intelligam" (jeg tror, for at jeg må erkende).

Udstillingen er således endnu en god grund til at komme til Rom. Billederne er på fremragende vis suppleret med andre samtidige, som Antonello var under indfyldelse af, eller som på anden måde tjener til perspektivering af hans værker. Det gælder navnlig billeder af Giovanni Bellini, som Antonello fik forbindelse med under sit ophold i Venezia 1475-76.

Det er muligt at købe et stort og omfangsrigt katalog, ligesom der er mulighed for at leje en audioguide. Det hele på italiensk, forstås! Måske midlerne ikke har været til oversættelser, men lidt pudsigt er det, at for os stakler, som ikke behersker det italienske sprog andet end til at anmode om en kop kaffe, er der kun en lille ydmyg folder. That's it. Det kan dog betale sig at gå på nettet og printe nogle sider ud derfra, så er man trods alt klædt ganske godt på til udstillingen. Og betagelsen over billederne behøver man ikke at vejledes til.

Antonello da Messina på Scuderie del Quirinale, via XXIV Magio 16. Åben søn-tor 10-20, fre og lø 10-22.30. Åben til 25. juni.

www.mostraantonellodamessina.it

20060409-213027-pic-552194687.jpgHele tiden kommer man dybere ind i billedet af Hieronymus, for der er ned til mindste detalje en scene bag en anden scene
Ill.: National Gallery, London

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her