Læsetid: 4 min.

Metaforisk morsom mylderbæ

I sin portrætserie af ynkværdige middelmådigheder er Thomas Rosenboom nået til den metafordyrkende fantast
26. oktober 2006

Den middelmådige, lettere latterlige eksistens er tilsyneladende det, der interesserer den hollandske forfatter Thomas Rosenboom (f. 1956). På dansk er hidtil kommet romanen Offentlige arbejder om to rørende klumremikler og novellen Tåspidssko om en bly funktionær, der i en alder af 45 hvirvles ind i tangoens verden og mister sin mødom.

I begge tilfælde kommer Rosenbooms helte ind under kategorien anti-helte, og det gælder også hans seneste roman Den nye mand, som foregår i 1920'ernes Holland og handler om skibsværftsejer Berend Bepol, hvis lommefilosofiske, småfantaserende og metafordyrkende gemyt langsomt og bogstaveligt kører ham i sænk.

Man kan under læsningen få visse associationer til Thomas Mann: Ikke bare fordi historien er en historie om borgerskabets deroute med homoerotiske indslag, men også fordi Rosenbooms ironiske fremstilling af sin hovedperson og hans brug af ledemotiver kan have noget Mann'sk over sig.

Men Rosenbooms ironi er mere subtil end Manns: Den fremkommer ikke af diskrepansen mellem en alvidende fortællers synsvinkel og personens, men ved at synsvinklen diskret svæver et sted mellem Bepols bevidsthed og ydre syn på ham; man kan måske tale om en slags ydre nærsyn. Til gengæld er Rosenbooms ledemotiver mere syrede; de skejer ud i et virtuost vildtvoksende virvar af metaforer, som er den absolutte grund til, at man skal læse denne bog - den er ikke en page turner og drives ikke af et påtrængende plot, men fra de første sider klukker man frydefuldt over de barokke metaforer, som svæver mellem at være latterlige og præcise, og mellem at måtte skrives på Bepols og fortællerens regning.

Krimskrams

Fra starten udstilles Bepols forkærlighed for metaforer ironisk; således da han i første kapitel står på sit værftskontor og mediterer over sin egen sammenligning mellem fremtiden og 'en rejsende', indtil han må "hage sig fast i vindueskarmen, stakåndet af filosofi".

Da han holder bryllupstale for sin svigersøn og efter nogen tids grublen kommer på at sammenligne ham med 'nittehuller', sammenlignes selve denne metafor med en fugleklat: "Ordet faldt ud af luften som en fugleklat fra en klar himmel". Og endelig kulminerer metafordyrkerens latterlighed i en sand gang metaforisk mylderbæ, da Bepol efter sin datters forlovelse fryder sig over en ny dags komme: "Det var en dag som en morgenrøde, en dag, der tændtes som en lampe, der som en saftig frugt brød ud af tørre dækblade, sprang ud som en pige, som en sammenligning førte det adskilte sammen, som en stjerne forenede alt, hvad der kiggede på den, strakte sig over himlen som en regnbue, bredere og højere for hver time og hver handling, og det virkede som om fremtiden allerede nu ville trænge ind i dem".

Homoerotisk balle-aftryk

Frem af denne tåge af sammenligninger, dette krimskrams af metaforer, stiger en enkel, tydelig, kraftfuld silhouet, den unge værftsarbejder Niesten, som med sine brede skuldre, kasket og motorcykel bliver den skikkelse, som alle Bepols fantasier samler sig om. Skulle vi have været i tvivl om den homoerotiske dimension ved disse fantasier, er vi det i hvert fald ikke længere, da vi et stykke inde i romanen hører, hvordan Bepol kærtegner forlygten på Niestens motorcykel, for derefter at sætte sig på den: "han pressede igen og igen bagdelen ned i det, der lignede Niestens balleaftryk". Bepol udlever sit begær pr. stedfortræder ved at gøre Niesten til sin svigersøn.

Niesten er en mærkelig skikkelse: En lettere fascistoid version af Manns gudeskønne Tadzio; en silhuet, en karikatur, en papfigur, hvis bevidsthed vi på intet tidspunkt får del i; en slange, der næres ved den naive metafordyrkers barm; måske (med sin militante fremtoning og hyppige Tysklandsrejser) en tilnærmelsesvis allegori på den tilstundende nazisme.

Præcision

Side om side med metaforerne står en sprogbrug, der gennem abstrakter og komprimeringer føder kompakte, præcise signalementer af en tilstand: "Stilheden blev atter prompte ladet med den forestående kønslighed", "den dødelige gentagelse af hverdagen, sammenpresset til en stagnation, der for Bepol ikke længere kom udefra, men fra hans inderste væsen", "han tilbød ham alt, hvad han ejede, men døv af stolthed syntes Niesten ikke engang at høre det".

Der er også metaforer, der står i præcisionens frem for latterlighedens tjeneste. Som når det om de hvide lagener siges, at de hænger til tørre "bag hækken, ubevægelige og store som kvæg".

Det blafrende lagen eller flag er et af Bepols ledemotiver, og bortset fra at værftsflaget med al ønskelig tydelighed tegner en bevægelse fra stolt vajen til slap slasken, fremstår den blafrende stilstand i bevægelse som en underfundig metafor for ikke bare Bepols eksistens, men også for romanens måde at udfolde sit plot på. Det hedder om Bepol, at han holder så meget af flagets vajen, "for så behøvede han ikke selv at gøre så meget; den ro fornemmede han også, når vasketøjet hang til tørre, når der kom en båd forbi, eller når det regnede hørligt".

Og det kan selvfølgelig læses som en latterliggørende metafor for en forfængelig vindbøjteleksistens, men det er også - smukt. Og romanen bevæger sig selv som et blafrende lagen, i stilstand, i en slags forandret uforanderlighed, som flere gange tematiseres, og som umærkeligt fører os og Bepol gennem 20'ernes depression mod konkursen.

Den nye mand er en mærkværdig bog. Og man skal nok have en vis sans for det mærkværdige og en vis empati med det ynkværdige for at goutere den. Men dens krimskrams af latterlige og så alligevel pludselig helt præcise metaforer er som sagt det hele værd. Og kan give én lyst til at lære hollandsk. Ikke fordi oversættelsen knirker, tværtimod er den så sprogligt stærk, at jeg bliver nysgerrig efter, hvordan denne sprogkraft lyder på originalsproget.

* Thomas Rosenboom: Den nye mand, på dansk ved Tim Kane, 275 sider, 299 kr. Gyldendal. ISBN 87-02-02550-7

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu