Læsetid: 2 min.

Miljøfolk: Profit for industrien men ikke for klimaet

Flyselskaberne skal tage sin del af ansvaret for luftforureningen, foreslår EU-Kommissionen. Mil-jøfolk mener, at der er indbygget profit til indu-strien, men ikke til kli-maet
21. december 2006

BRUXELLES - Industrien skal betale for sit CO2-udslip, hvis det går over en vis mængde, og fra 2011 skal flyselskaberne med i ordningen. Det foreslog EU-Kommissionen i går. Fra 2012 skal også fly til og fra EU med i ordningen, der fungerer ved at forurenerne skal købe ekstra kvoter, hvis de forurener mere end i 2005.

Flyselskaberne er tilfredse: "Denne handelsordning er den mest effektive metode til at nedbringe udledningen," siger Niels Eirik Nertun, der er miljødirektør i SAS, om kvoterne. "Samtidig giver den mulighed for at vokse på ansvarlig vis," siger han. Netop det tror miljøfolkene ikke på. Verdensnaturfonden WWF mener ikke, at Kommissionens forslag vil føre til et markant fald i udledningen. Flytrafikken stigere nemlig gevaldigt i disse år. Kommissionens tal beretter om en stigning på 87 procent siden 1990, fordi det er blevet billigere at flyve, uden at miljøomkostningerne er blevet lagt oven i prisen, hedder det fra Kommissionen. WWF tror ikke, at udledningen kommer ned, hvis ikke der bliver taget andre midler i brug. Delia Villagrasa, WWF's ekspert på området, foreslår at indføre skat på flybrændstof og moms på flybilletter.

Passagerer betaler

At passagererne kommer til at betale gildet, bliver der ikke lagt skjul på. Spørgsmålet er, hvem der kommer til at tjene på det. Den danske miljøorganisation NOAH mener, at forslaget giver skjult støtte til flyselskaber, en bekymring som både WWF og den britiske tænketank IPPR har sat tal på. Ved at få forureningstilladelsen gratis, men lade flypassagerer betale mere, ville flyselskaberne tjene 26 milliarder kroner ekstra, mener WWF. IPPR nåede endda til et tal på 30 milliarder kroner.

"Vi har set det samme med el-sektoren," fortæller Matt Jackson fra IPPR om dengang, forureningskvoter blev indført i Storbritannien. Her tjente strømproducenterne 11 milliarder kroner på et år, inden regeringen lavede ordningen om, fortæller han.

Løsningen, som også EU's miljøkommissær Stavros Dimas pegede på under en pressekonference i går, er at sælge forureningstilladelser på en auktion i stedet for at forære dem til flyselskaberne. For tiden bliver under ti procent af tilladelserne solgt på auktion. Kommissionen vurderer, at prisen på en flybillet til en rejse inden for EU vil stige mellem 13 og 70 kroner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her