Læsetid: 3 min.

Miljøorganisation fordømmer trafikforlig

Der afsættes 4,7 mia. kr. til at ’lappe’ på banenettet, mens der bruges 4,2 mia. kr. på nye veje. Trafikforliget har intet med miljøhensyn at gøre, mener miljøorganisation
27. oktober 2006

Gårsdagens trafikforlig mellem regeringen, de radikale og Dansk Folkeparti giver omkring ni mia. kr. ekstra til tog- og vejnettet i Danmark. Pengene til den kollektive trafik skal udbedre årtiers forsømmelser af skinnenettet, mens bilisterne får glæde af nye vejstrækninger. Miljøorganisationen NOAH mener, at de nye veje vil give endnu mere forurening. En trafikforsker vurderer, at forliget samlet set kan have en lille miljøgevinst. En del af forliget går ud på, at man i stedet for at bygge en motorvej gennem den fredede Gudenå-dal nu vil anlægge den, så den går gennem den nordlige del af Silkeborg. Miljøminister Connie Hedegaard (K) mener, at regeringen dermed efter års ophidset debat har sat milhøhensyn over hensyn til trafik og økonomi. Danmarks Naturfredningsforenings præsident, Ella Maria Bisschop-Larsen, siger, at »vi kan slet ikke få armene ned af begejstring over regeringens beslutning.«
Fra miljø-organisationen NOAH lyder der helt andre toner. Medlem af NOAH’s trafikgruppe Ivan Lund Pedersen vil ikke give regeringen en fjer i hatten for at tænke i miljøbaner.
»Det er meget fint, at man nu ikke smadrer Gudenå-dalen. Men motorvejen gennem Silkeborg burde jo slet ikke anlægges. I stedet for at bruge så mange penge på vejnettet i Jylland, burde man hellere bruge dem på investeringer i kollektiv trafik,« siger Ivan Lund Pedersen.
Medlem af bestyrelsen for Jyder Mod Overflødige Motorveje Svend Vestergaard siger:
»Der burde slet ikke være nogen motorvej mellem Herning og Århus. Man burde i stedet forlængst eksempelvis have forbedret ringvejen ved Silkeborg. Vi undersøger nu, om vi kan rejse en ny sag ved EF-Domstolen mod den nu planlagte linjeføring,« siger Svend Vestergaard.

Glad trafikminister

Ifølge forliget skal der bruges 4,7 mia. kr. på at udbedre skinne-nettet og planlægge udskiftning af Banedanmarks signalsystem. Trafik- og energiminister Flemming Hansen (V) talte i går med stor glæde om forliget og udtalte, at »med aftalen får vi løbet af to-fire år en velfungerende og effektiv jernbane med flere rettidige tog«.
Lund Pedersen fra NOAH siger: »På baneområdet er der tale om, at man så at sige lapper på skinnenettet og tænker lidt i nye signaler. På vejområdet derimod er der tale om nyinvesteringer i et vejnet, som jo i forvejen er uhyre veludbygget. Den tidligere direktør for Vejdirektoratet, Per Milner, sagde forleden til Ingeniøren, at der er ved at være veje nok i Danmark. Hvis man virkelig vil miljøet det godt, skal vi satse langt mere markant på f.eks. kollektiv trafik, cykelstier og afgiftsomlægninger,« siger Lund Pedersen.
En del af trafikforliget handler om, at staten ved årsskiftet overtager ansvaret for amtsvejene, hvoraf nogle af dem nu udbygges.
»Da amterne stod for vejnettet, skulle de i deres prioriteringer tage hensyn til andre udgiftsområder f.eks. sygehusene. Når nu staten overtager vejene, er der frit løb for lobbyorganisationer og lokale ønsker eksempelvis arbejder stærke kræfter på at få en motorvej til Als,« siger Lund Pedersen.

Ret miljø-neutralt

Mens NOAH ikke ser nogen miljøgevinst ved trafikforliget, så har trafikøkonom Uffe Jacobsen en anden udlægning.
»Hvis ikke politikerne havde vedtaget denne her udbedring af banenettet, så ville det have ramt togtrafikken hårdt. Mange mennesker har valgt togtransport fra på grund af alle forsinkelserne, og her i sommer tror jeg kun, at DSB er blevet reddet af de meget høje benzinpriser. Med de netop vedtagne investeringer får DSB en chance. Ved at fastholde en del trafik på nettet, kan der være en miljøgevinst ved forliget.«
Udbygningen af vejnettet giver ifølge Jacobsen ikke den store ændring i belastningen af naturen: »Nye veje giver en marginal miljøbelastning. Man er helt ude i decimalerne, når man skal beregne forskellen. Hvis politikerne for alvor vil opnå en miljøgevinst, så skal de f.eks. sætte afgifterne på benzin og biler op eller opkræve bompenge ved indkørsel til storbyerne.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her