Læsetid: 3 min.

Minister parat til regelsanering

Der skal ryddes op i jobcentrenes bureaukrati. Beskæftigelsesministeren er parat til at ændre loven om nødvendigt, bedyrede han på fredagens konference
14. april 2007

Tre breve til borgeren i stedet for et, dobbelt registreringer, enslydende vurderinger efter forskellige paragraffer, indholdsløse kontaktforløbssamtaler, borgere, der skal indkaldes til samtaler midt i et aktiveringsforløb, dårlig adgang til it-portaler, og nye registreringer og jobplaner, hver gang en ledig falder ud af et tilbud eller flytter kommune. Bureaukratiet vælter ind over de nye jobcentre, som nu har udfærdiget en liste med hele 188 forslag til, hvordan arbejdsgangene kan forenkles.

"Processerne er ikke nødvendigvis dem, der giver de gode resultater," konstaterede udviklingschef Johnny Tvarnø fra jobcenter Greve på en konference fredag om afbureaukratisering på beskæftigelsesområdet. Han langede hårdt ud efter den centrale processtyring af beskæftigelsesindsatsen, og henviste samtidig til, at beskæftigelsesministeren siden december har udstedt hele 155 nye bekendtgørelser på området.

Johnny Tvarnø pegede desuden på, at der i EU-regi er varslet en 25-procent reduktion af virksomhedernes administrative byrder.

"Samme bindende mål kunne jeg godt tænke mig på beskæftigelsesområdet," lød det fra udviklingschefen.

Fordomsfri minister

Og beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) er villig til at se på, hvordan arbejdsgangene på jobcentrene kan lettes.

"Jeg har hørt jeres hjertesuk. Og jeg er enig. Vi skal have fjernet alle unødvendige registreringer, arbejdsgange og kontrolprocedurer, som står i vejen for jeres kontakt med borgerne og virksomhederne," lød det fra ministeren, som henviste til det tidsstudie fra Socialrådgiverforeningen, der viser, at rådgiverne kun bruger en time og 20 minutter dagligt på borgerkontakt -resten ryger til administration og møder.

Mens ministeren gjorde det klart, at ikke alle regler kan undværes, så opfordrede han de tilstedeværende ansatte fra i alt 37 jobcentre til at tænke nyt og kreativt i deres forslag til ændringer.

" Så lover jeg, at vi vil se fordomsfrit på dem,"sagde ministeren.

Og det vækker stor tilfredshed hos Socialrådgiverforeningens næstformand, Bettina Post.

"Det lyder, som om ministeren mener det alvorligt og har indset, at det er gået bersærk med reglerne. Jeg vil gerne rose ham for at gå ind i arbejdet med at afbureaukratisere," siger hun.

Imens jobcentrene skal indberette deres indsats og resultater til den landsdækkende hjemmeside jobindsats.dk, så er der ofte ikke overensstemmelse mellem tallene fra de lokale centre og den landsdækkende portal. Og ifølge jobcenterchef i Gladsaxe, Nina Löwe Krarup, udgør det et retssikkerhedsproblem for kommunerne, fordi de ikke har mulighed for at efterprøve statistikken.

Hun pegede endvidere på, at der er en stigning i antallet af folk, der forlader arbejdsmarkedet på grund af sygdom, samtidig med at virksomhederne mangler hænder.

"Det er et paradoks, som bør afdækkes," sagde hun.

Flest chefer

Det såkaldte bruttokatalog med forslag til ændringer er udarbejdet ved interview med ledere, mellemledere og medarbejdere i seks udvalgte jobcentre. Fredagens konference blev brugt på teamgrupper, hvor de tilstedeværende drøftede de fremkomne forslag samt kom med bud på flere forenklinger.

Nu skal de mange forslag så vurderes af en styregruppe, og sidst i maj udkommer Deloitte Business Consulting med det endelige katalog over forenklinger, hvoraf en del kan implementeres umiddelbart, mens andre vil kræve lovindgreb.

Konferencen var den anden og sidste i rækken og blev afholdt i Høje Taastrup, hvor den konservative borgmester, Michael Ziegler, benyttede lejligheden til at opfordre beskæftigelsesministeren til at droppe den øgede statslige styring af kommunerne.

Samtidig ytrede han tilfredshed med, at KL og Beskæftigelsesministeriet var nået til enighed om regelsanering på beskæftigelsesområdet. Den tilfredshed deles af Bettina Post, men hun havde et enkelt forbehold -nemlig at konferencen primært var besøgt af chefer:

"Det er noget andet, man taler om, når man har hænderne på tastaturen og borgerne i øjenhøjde," siger hun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her