Læsetid: 4 min.

Monstre, engle og guldnæser

En lille islandsk perle, en original dansk familiegyser og en lidt for pæn illustratorpræsentation med 88 medvirkende
22. februar 2007

En islandsk børnebog på disse kanter er en sjældenhed. Så meget desto mere grund er der til at kippe med flaget, når en bog som Englen på 2.sal lander på anmelderens bord. Bogen er udgivet af det lille enkvindesforlag milik publishing, som med hjemsted i Nuuk har sørget for, at der samtidig foreligger såvel en grønlandsk, en færøsk som en dansk udgave. Og her er der mulighed for at blive delagtiggjort i, hvordan verden og virkeligheden - med islandsk toning - opleves gennem et sensitivt og fantasifuldt drengesind.

Ask bor alene med sin bibliotekarmor i en lejlighed i Reykjavik. Han er opkaldt efter verdenstræet Ask Yggdrasil, som i nordisk mytologi blev opfattet som et billede på livets kraft. Mere ydmygt forsøger Ask selv at få hold på de udfordringer, han hele tiden må forholde sig til: forældrenes skilsmisse, den mystiske varulv, der bor i kælderen, englen på trappen, mælkebøttedrengen og den cellospillende Rødhætte Langstrømpe. Kristin Steinsdóttir kommer i 49 episodiske nedslag tætsansende rundt om hverdagen, ritualerne og brudfladerne i drengens liv, fra kanelsnegle, bloddryppende ryper, hovedløse svaner, sølvfisk, stjernehimmel, mobning, frygten for et alt-ødelæggende ragnarok og - med den lille skytsengels hjælp - helt frem til den svære accept af, at faderen skal have et barn med en anden kvinde. Vi forlader en Ask, der pludselig mærker, at hans jakke er ved at revne. Han har påtaget sig rollen som storebror og får fornyet energi på opdriften fra fremtidsdrømmen om måske at blive universets første pizzabud. Det hele er indlejret i en blåtonet skildring, hvor humoren, den skæve vinkel og vejrligets konstante skiften er afgørende medspillere. Og på illustrationssiden fulgt til dørs af en række blødt eksperimenterende akvareller og collager udført af Halla Sólveig Thorgeirsdóttir, som på hvert eneste opslag tonesikkert skaber et meddigtende rum omkring de skiftende episoder med kraftige farver og lange udtryksfulde penselstrøg. Poesi og nærvær i et samlet favnende hug.

Frydefuldt gysende

På dansk grund er makkerparret Martin Glaz Seerup (tekst) og Lars Vegas Nielsen (illustrationer) ude i en frydefuldt gysende tagfat i billedbogen Sebastians monster, hvor der vendes op og ned på magtrelationerne i en normaldansk etbarns-familie. Sebastian har lært tricket med, at hvis man lader som om, man er bange for mørke, vanker der nok opmærksomhed og en ekstra godnathistorie, når sengelægningen nærmer sig. Men Sebastian er ikke bange for mørke og monstre, han synes bare, det er kedeligt at skulle tages væk fra fjernsyn og duftende popcorn. Så da faderen én gang for alle vil have den ting sat på plads, åbner han skabsdøren for at vise drengen, at der ikke bor et monster derinde. Det skulle han aldrig have gjort, for ud springer monsteret, og i samme øjeblik suges hele familien ind i et inferno af monsterscenerier. Lars Vegas Nielsen gestalter på en bund af underspillede replikker fra Glaz Seerup den centrifugale rutschetur ind i gyserkabinettet med overlegen kompositorisk fylde og avanceret hittepåsomhed. Det er ren candy-floss for øjnene at se, hvordan blyantstegninger, collageteknik og computergenererede udtryk mixes i et bredt register af gyserreferencer fra såvel børne- som voksenkulturen. Farvevalget (i en rød, en grøn og en blå suite) skaber den rette, isnende uhygge, samtidig med at koblingen til tv og popcorn hele tiden finurligt er til stede i de monstrøse og vittige udladninger. Det er syret og suggererende og i flot samspil med de rolleskift, der sker i familien. Til sidst kan sejrherren Sebastian i tæt samdrægtighed med sit monster nyde magtens sødme med Dracula på tv-skærmen - og se frem til at præsentere sit monster for matematiklæreren.

Pænt og præsentabelt

Lars Vegas er ligeledes én blandt de i alt 88 ligestillede illustratorer i den nu tredje ombæring af forlaget Høst & Søns fortjenstfulde og bredtfavnende præsentation af en række danske billedmagere, planlagt i samarbejde med illustratorgruppen i Dansk Forfatterforening. Udover at være et righoldigt katalog over en række meget forskelligartede billedkunstneriske udtryk (og dermed et nydeligt visitkort for standen som sådan) har ideen denne gang været at få illustratorerne til selv at skrive tekster, som en anden kollega så skulle sætte i billeder. Resultatet er stærkt blandet, da illustratorer selvsagt ikke nødvendigvis er gode tekstforfattere. Cato Thau-Jensen, som selv både er forfatter og en dreven illustrator, lyser op med spøjse og i sig selv stærkt billedskabende tekster om en mikromammut, en urhønesuppe, en pistolfugl og en sengeko, hvor kollegerne virkelig får noget at arbejde med, men generelt er det den bløde mellemvare, der dominerer. Helhedsindtrykket er pænt, sympatisk og præsentabelt. Jeg savner større dristighed i layout og tilrettelæggelse og eventuelt et andet bogformat, der kunne optimere præsentationen af de billedmæssige udtryk.

Kristin Steinsdóttir: 'Englen på 2. sal', oversat fra islandsk af Susanne Torpe, ill. af Halla Sólveig Thorgeirsdóttir, 112 s., kr. 250,- milik publishing. ISBN: 87-91359-19-8.

Martin Glaz Serup: 'Sebastians monster', ill. af Lars Vegas Nielsen, 30 s., kr. 209,- Alma. ISBN: 87-7243-236-6.

Nanna Gyldenkærne (red.): 'Guldnæsen - og andre ord og billeder af 88 danske illustratorer', 189 s., kr.300,- Høst & Søn. ISBN: 87-638-0454-9.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her