Læsetid: 2 min.

Muhammed-krisen har kun en beskeden effekt på økonomien

Der er ingen tegn på, at Muhammed-sagen får afgørende negativ betydning for dansk økonomi. Men på lang sigt kan et dårligt renommé sætte Danmark tilbage i konkurrencen om verdens kloge hoveder
21. marts 2006

Dansk økonomi er generelt stærk og i særdeleshed går det godt med eksporten. Derfor konkluderer en række økonomer og erhvervsfolk, at dansk økonomi ikke på kort sigt har tabt nævneværdigt på Muhammed-krisen.

Fra Dansk Industri bekræftes det, at den danske eksport som helhed ikke lider under Muhammed-sagen. Derimod er forholdet til Mellemøsten, der står for omkring to procent af vores samlede eksport, stadig yderst belastet.

"Vi er i tæt dialog med virksomheder i Mellemøsten, som vi giver rådgivning i den her forbindelse, ligesom vi er i daglig kontakt med Udenrigsministeriet. Det politiske fokus og mediernes behandling er - måske lige foruden herhjemme - stærkt aftagende. Det, der står tilbage, er den økonomiske boykot af danske varer i Mellemøsten, der fortsætter med nærmest uformindsket styrke," siger chefkonsulent i Dansk Industri International, Peter Thagesen.

Han forklarer videre, at boykotten primært gælder forbrugervarer, men ikke de handler, som foregår mellem virksomheder. Alligevel melder flere danske virksomheder om, at de for øjeblikket har større besvær med at få kontrakter i Mellemøsten.

De danske erhvervsorganisationer, der måler og vejer dansk turisme melder også om hus forbi i forhold til, at krisen om Muhammed-tegningerne skulle have berørt landets turisme.

"Konklusionen er, at vi ikke ser nogen bemærkelsesværdige ændringer i forhold til turismen i Danmark," siger administrerende direktør i erhvervsorganisationen HTS, Lars Krobæk.

Han bakkes op af brancheorganisationen for hoteller og restaurationer, hvor pressechef Henrik Messner siger:

"Vi har ikke umiddelbart registreret nogen negativ effekt som følge af Muhammed-krisen, og det tror vi heller ikke, at der kommer."

Arbejdskraft udefra

Det kan dog vise sig, at Danmark som varemærke - eller brand, som det betegnes i markedsføringstermer - kan komme til at lide skade. Det skyldes ikke så meget, at Danmarks styrke som eksportnation forringes, men derimod at landets evne til at tiltrække udenlandsk arbejdskraft kan få et knæk, spår Henrik Merkelsen:

"Eksport er jo ikke det eneste parameter for at måle konsekvenserne af Muhammed-krisen. Noget af det man måler på - og som i en globaliseret verden er umådeligt vigtigt - er et lands evne til at tiltrække udenlandske virksomheder. Og i det tilfælde, der kigger man jo på værtslandets forhold til en international arbejdsstyrke og landets sikkerhed. Her kan der nu stilles spørgsmålstegn ved begge. Både fordi landet i højere grad er blevet terrormål, og fordi at nogle sandsynligvis vil være skeptiske i forhold til danskernes syn på fremmede."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her