Læsetid: 5 min.

Murdoch blæser til internetoffensiv

En af verdens største mediemagnater vil bruge milliarder på at udvikle nye internetmedier - og integrere de gamle såsom aviser og tv heri
13. januar 2006

Rupert Murdoch har i årtier været en fænomenal nyskaber i mediebranchen. Selv har han dog blankt erkendt, at han ganske har forsømt at udnytte internettets muligheder, efter at de sene 1990'eres begejstring for dette efterhånden klingede af.

Dvs. kun indtil april sidste år, da han omsider også så lyset i forhold til internettet. I denne uge har han så udnævnt den chef, der skal stå i spidsen for hans nye mission og erklærede mål: at 'transformere' Murdochs globale medieimperium til "et globalt digitalt kraftcenter."

Jeremy Phillips hedder manden, der skal lede News Corps internetstrategi og -investeringer og kun referere til Murdoch selv. 33-årige Phillips, der før har arbejdet for McKinsey, er australier og var tidligere underdirektør i internetbusiness-selskabet ecorp.com

'En revolution'

Murdoch udtalte i april, at han og andre i mediebranchen havde været "bemærkelsesværdigt og urimeligt sendrægtige" til at indse, at der omkring dem foregik "en revolution" i den måde unge mennesker opsøger nyheder og bruger medier på-

Siden da har hans News Corp-medieimperium brugt 1,4 mia. dollars på internet-investeringer for at indvinde tabt terræn. Pengene fra Murdoch har flydt så rundhåndet at Sir Martin Sorrell, guru i britisk reklamebranche, på et tidspunkt antydede, at det lignede en bølge af "paniske og uoverlagte opkøb" af onlineselskaber.

Murdoch sagde ved sit selskabs årlige aktionærforsamling, at "vores mål er intet mindre end at levere den bedste og mest vedhængende internetoplevelse, der er tilgængelig nogetsteds."

Han tilføjede: "Hvorfor dette hastværk? Fordi internettet er det hurtigst voksende reklame- og annoncemarked og har det hurtigst voksende publikum. Og hvad der er mere afgørende: Fordi bredbånd omsider er ved at nå tilstrækkelig stor udbredelse, hvad der betyder at vi nu har muligheder for kraftigt at forøge videoindholdet i vores netdækning af nyheder, sport og underholdning."

I Storbritannien har selskabets gruppe af landsdækkende aviser, News International, skruet markant op for sin online-tilstedeværelse. Og BskyB, betalingstv-selskabet, der for 37 procents vedkommende er ejet af News Corp, og har brugt milliarder af dollars på at opbygge et transmissionssystem pr. satellit, indrømmer nu, at internettet er et realistisk alternativ. Sky, der i årevis latterliggjorde alle, der antydede, at internet-tv kunne blive fremtiden, købte sidste år internet-serviceudbyderen easynet for 211 mio. pund. (2,3 mia. kr.)

Skriften på væggen

I et interview for nylig udtalte Murdoch: "Vi har set skriften på væggen. Og facit er, at vi har besluttet os for at opgive at være i defensiven for i stedet at gå i offensiven." I en tale til amerikanske avisredaktører i april, noterede han "med forfærdelse", at der var sket et sammenfald i den tiltro, medieforbrugere mellem 18 og 34 år havde til avisers troværdighed og brugbarhed. Han henviste bl. a. til en enquete fra Carnegie Corporation, ifølge hvilken så lidt som fire procent af de interviewede i nævnte aldersgruppe fandt aviser "underholdende".

News Corp har betalt 500 mio. dollar (3. mia. kr.) for at overtage MySpace.com - et hurtigt voksende netværkssite for teenagere og en lignende sum for IGN, som bl. a. udbyder onlinespil og anden underholdning til unge mænd. Det har endvidere købt Scout.com - en uafhængig online-sportsportal.

Der vil næsten helt sikkert komme til at blive indgået lignende store internethandler, så Philips får travlt på sin nye post. News Corp var også med i opløbet om at internettelefon-softwareselskabet Skype sidste år - højestbydende blev i stedet eBay i en handel til flere milliarder dollar - og Murdoch har allerede udtrykt interesse i at overtage den enorme internetudbyder AOL, dersom Time Warner skulle finde på at sætte selskabet til salg.

Murdoch udtalte for nylig til det amerikansk erhvervsmagasin Fortune: "Jo mere man tænker over det, desto mere indlysende bliver det, at internettet passer ind i hele vores modus vivendi, hele vores filosofi over de sidste 40 år, som går ud på at forøge valgmulighederne. Internettet er den ultimative måde at overlade det til folk selv at vælge på."

Ikke alle medieselskaber har opgivet at investere massivt i internet, efter at dot.com-boblen brast i 2000. De forskellige websider, der ejes af Time Warner, Viacom og Disney, er store aktiver for disse selskaber og blandt de mest besøgte sites overhovedet i USA. News Corp halter langt bagefter i sin internettilstedeværelse i forhold til disse mediegiganter og så meget desto mere i forhold til kæmperne blandt de rene internetspillere som Yahoo og Google.

Også i Storbritannien er der i avis- og tvbranchen vakt fornyet interesse i internet-investeringer, efterhånden som stadig flere annonce- og reklamepenge flytter over til internettet og forbrugerne bruger større tid på world wide web. ITV købte den sociale netværksstjeneste Friends Reunited for 120 mio. pund sidste år, mens avisgrupper som Trinity Mirror og Daily Mail & General Trust forsøger at sætte sig på sites, som tiltrækker annoncer inden for jobudbydelse og salg af fast ejendom.

Ifølge undersøgelser fra analyseinstituttet Nielsen /Net Rating tilbringer forbrugere i Storbritannien 16 timer og 31 minutter om måneden i gennemsnit med at browse på webbet - det tilsvarende tal er i USA 28 timer og 55 minutter - alt sammen er det i sagens natur tid, der ikke går med at læse aviser eller se fjernsyn.

Ikke desto mindre er det endnu relativt små summer, der bruges på at reklamere og annoncere på internet i sammenligning med tv og aviser, om end det nu er flere, end der bruges på billboards og andre outdoor-mediemarkeder i Storbritannien og USA. Andelen af reklamemidler brugt på webbet er langt fra at stå i noget forhold til den tid, gennemsnitsbrugeren tilbringer med at surfe på nettet.

Murdochs løsning for de gamle medier vil bestå i en "fuldkommen transformation", således at aviser f.eks. i langt højere grad interagerer med sine læsere i stedet for at overrække dem nyhederne oppefra og ned.

News Corp arbejder nu på at integrere de webtjenester, det har købt, med sine eksisterende sites og udvikle et fælles og delt navigationsværktøj, der kan gøre det muligt for brugerne nemt at bevæge sig frem og tilbage imellem dem.

Rupert Murdoch skabte et fjerde landsdækkende tv-netværk i USA, introducerede betalingstv til Storbritannien og brød fagforeningernes magt over Fleet Street (Londongaden, der var traditionelt hjemsted for Englands førende aviser, red.). Han er måske nok kommet sent med i internetspillet, ligesom en stor del af reklameindtægterne på nettet fortsat må forventes at ligge hos søgetjenesterne - et område, hvor News Corp næppe vil kunne gøre sig gældende på kort sigt. Men få er dem, der vil sætte deres penge på, at den nu 74-årige Murdoch ikke vil kunne præstere at skabe nye lønsomme forretninger på internettet.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her