Læsetid: 3 min.

Musik til stregen på Louisiana

Gedigen aflevering af stort program ved sidste uges koncerter på Louisiana
14. maj 2007

Det var et godt program til torsdagens og fredagens koncert på Louisiana med Kremerata Baltica. Hele tiden skiftede klangbilledet qua instrumentsammensætningen og hele tiden skiftede den musikalske information og oplevelse qua de meget forskellige komponister.

Hvis Piazolla skriver for hjertet, skriver Bartok for hovedet og Gubaidulina for hele kadaveret. Det var de tre repræsenterede komponister, der tilsammen udgjorde en totaloplevelse og sendte publikum meget mætte og stimulerede hjem.

Musikken var der altså virkelig ikke noget galt med. Og musikerne er håndplukkede og dygtige til ug med kryds og slange. Det, der kan kede lidt med Kremerata, er musikskoleoplevelsen. Gidon Kremers unge folk er lydige musikere, og selv er han den korrekte, tilbageholdte maestro.

Ingen tango

Det går ud over musik som Piazollas. Én ting er, at det er klassiske musikere, der kaster sig ud i tangomusik og lader den karakteristiske bandoneon erstatte af den meget blødere og vagere accordeon, en anden, at de ikke engang prøver at nærme sig tangoens væsen, selv om Piazolla er en mærkesag for dem. Hele tiden hører man noderne og ser takterne for sig. Ingen træder på stregerne, ingen tværer lidt i tonerne, alle er perfekt sammen. Gidon Kremers ærlige tone har sine fordele ved det, at han i hvert fald ikke forstyrrer musikken.

Der er så at sige ingen klassisk 'accent' her i tangoland, men heller ingen smægten eller forføren eller tegn på rigt indre liv. Det bliver til forskellen mellem at gøre og at være, og Piazollas musik kan man kun være. Når den gøres, merkt man die Absicht und wird verstimmt.

Gode ministre

Det samme kan man sjovt nok ikke sige om aftenens to andre komponister for så vidt, at musikken er så konstrueret, at den simpelthen har brug for tjenere, der lige præcis udfører den. Kremerata Baltica er de perfekte ministre for sådan musik.

Gubaidulinas Strygekvartet nr. 4 var aftenens spektakulære indslag med røg og mørke og lysshow. En særlig teknik med at spille med bordtennisbolde monteret på elastiske slå-stave, så at bolden hopper på strengene udgjorde et baggrundslydtæppe for hele kompositionen. Det er meget mekanisk musik. Som lyden af musik uden musik, som man ville høre den helt nøgternt barberet ned til slag og knipsen på materiale.

Som om Gubaidulina kræver den absolutte blottelse af musikken, og ikke uden en hvis aggression. Kvartetten spiller til denne ubønhørlige lyd uden lyd, til man bliver revet ud af sin virkelighed og tvunget ind i absurdum med figurer, der gentages og gentages i det uendelige. Rammer skal sprænges og musikerne svede.

Her skal musikken bare gøres for at nå sit klimaks.

God Bartok

Selve anstrengelsen og arbejdet og den fysiske omgang med instrumenterne er en del af Gubaidulinas musik. Ikke mindst i aftenens anden komposition for solo-accordeon De Profundiis. Her blev danske Bjarke Mogensen sendt ud på en længere ekskursion med sin accordeon. Mogensen leverede en imponerende koncentration og skal have ros for sin præstation, men manglede måske lidt sund distance. Det var den pligtopfyldende præstation af et værk, som dybest set er lidt komisk i sin udførelse. Her kunne jeg pludselig godt bruge lidt økonomiseren med inderligheden og trængte til at mødes lidt på overfladen. Hvis man skal til dybet kan det med fordel være ved små afgrunde væk fra overfladen og ikke ved den permanente inderlighed.

Mens Gubaidulina med sin konkrete brug af instrumenterne og dennes korporlige indvirkning etablerer et rum, man med det samme trækkes ind i, er det til gengæld rigtig svært at komme ind til Bartók.

Til gengæld er det et rum, man vil vende tilbage til og høre igen og udforske. Det er musik for viderekomne, og var lige noget for det baltiske elitehold.

Kremerata Baltica og Gidon Kremer.
Bjarke Mogensen, accordeon. Musik af Astor Piazolla, Sofia Gubaidulina og Béla Bartók. Louisiana, fredag den 11. maj kl. 20

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu