Læsetid: 3 min.

Musik med tyrkisk accent

Efter succesen med spillefilmen 'Mod muren' er Fatih Akin sat ud på en dokumentarisk rejse ind i det moderne Tyrkiets myldrende musikliv
9. juni 2006

Siden Wim Wenders i 1999 placerede Cuba på det musikalske verdenskort med den charmerende dokumentarfilm Buena Vista Social Club, har en række filmfolk med skiftende held forsøgt at gentage formlen. Seneste skud på stammen er den unge tyrkiske instruktør Fatih Akin, som i kølvandet på den Guldbjørn-belønnede spillefilm Mod muren (2004) nu i et dokumentarisk regi forsøger at stampe den musikalske mangfoldighed op af Istanbuls maleriske afkroge og subkulturelle undergrund.

Resultatet - Crossing The Bridge - er et filmisk og musikalsk kludetæppe, som pletvis forfører, informerer eller ligefrem overrasker, men som på mærkværdig vis kan synes at savne en kerne.

Hvad det sidste angår, ligger forklaringen formodentlig i valget af hovedperson. Som rejsefører ind i den tyrkiske musiks mange kringelkroge optræder den tyske kultmusiker Alexander Hacke - bassist i kraut-avantgardens flagskib, Einstürzende Neubauten. Idéen kan synes oplagt, idet Hacke i forbindelse med produktionen af lydsporet til Mod muren besøgte Istanbul, hvor han blev dybt fascineret af den tyrkiske musikscenes mange udtryk og konkret indledte et samarbejde med den neo-psykedeliske gruppe Baba Zula.

Problemet er blot, at Hacke hverken som person eller musikalsk synes at tilføje noget væsentligt til de sammenhænge, han i filmen indgår i, og at han derfor mest af alt kommer til at fremstå som lokkemad for et europæisk publikum samt gidsel for instruktørens forsøg på at finde en rød tråd til at binde de mange disparate elementer sammen.

Øst og vest

Når det er sagt, rummer Crossing the Bridge en række gyldne musikalske øjeblikke - ikke mindst med romaen Selim Sesler. Og så udmærker filmen sig ved i hvert fald én dokumentarisk dyd: Den tager sit publikum ved hånden og fører os ind i en verden, som de færreste uden for Tyrkiet har mere end et overfladisk kendskab til.

Undervejs på rejsen præsenteres vi for adskillige facetter af den tyrkiske rock, som begyndte at blomstre i starten af 90'erne; vi møder rap, hiphop og breakdance, alt sammen med lokal kant og selvbevidsthed; vi dykker ned hos gademusikere med kompromisløse attituder og hos udøvere af kurdisk musik, som efter i en årrække at have været forbudt af den tyrkiske stat først blev tilladt igen i 1990; og vi kommer i audiens hos stjerner som Orhan Gencebay, Sezen Akzu samt ikke mindst den næsten 90-årige Müzeyyen Senar, som i filmen optræder offentligt for første gang siden 1983.

En pointe er, at de vanlige forestillinger om øst og vest er konstruktioner skabt af medier og magthavere, og at kulturen i Tyrkiet (som alle andre steder) er mere blandet og kompleks, end stereotyperne lader ane. Ganske vist kan man altid tale om en lokal accent - i Tyrkiet kunne det være brugen af såkaldt skæve rytmer. Men de kulturelle impulser har i århundreder flydt tværs over landegrænserne, og som en af de unge rappere udtrykker det i filmen, så kan det godt være, at den tyrkiske hiphop-undergrund i dag står på skuldrene af deres forbilleder i USA - men om nogle år vil amerikanerne sikkert også lade sig inspirere af alt det, de tyrkiske udøvere har at tilføre genren.

Alt i alt tegner filmen via sin musikalske optik et billede af et Tyrkiet, som på godt og ondt fortsat er i færd med at absorbere elementer fra Europa og USA. Lad så være, at idéen med at lade Alexander Hacke spille en metaforisk koncert med Baba Zula på en båd på Bosporus-strædet, lige midt mellem Europa og Asien, ikke rigtig letter. Det er der som sagt så meget andet, der gør. Først og fremmest i de passager, hvor filmen bare dvæler ved den musik, som - uanset accent - udtrykker sig grænseløst.

Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul. Instruktion: Fatih Akin. Tysk-tyrkisk (Grand og Vester VovVov i København)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her