Læsetid: 7 min.

Den musikalske minister

Gilberto Gil må være en af de mest coole ministre i verden. Efter 40 år som tilbedt superstjerne sagde han for tre år siden 'ja, tak' til at blive ...
15. juli 2005

Efter at have rejst rundt som ambassadør for sit hjemlands musik i 40 år sætter Gilberto Gil nu sine fingeraftryk på den brasilianske kulturpolitik

Gilberto Gil må være en af de mest coole ministre i verden. Efter 40 år som tilbedt superstjerne sagde han for tre år siden 'ja, tak' til at blive brasiliansk kulturminister i præsident Luiz Inacio da Silvas regering. I dag kommer musikken i anden række efter minister- og regeringsmøder, men det har alligevel ikke afholdt Gil fra at udgive et nyt live-album med titlen Eletracustico og bruge politikernes sommerferie til at rejse rundt og optræde i nogle af Europas mest berømte koncertsale.

Det nye liv ligger milevidt fra Tropicalismo-bevægelsens hektiske dage i slutningen af 1960'erne, da Gil og hans musikerkollega Caetano Veloso flygtede til Europa, efter at det daværende brasilianske militærstyre fordømte deres utraditionelle blanding af bossa nova, samba og satirisk leg med ord.

"Det er et helt andet arbejde," siger Gil om sit nye liv som minister i den brasilianske regering. "Den første ændring var, at jeg skulle til at stå tidligt op, det gjorde jeg aldrig, da jeg arbejdede som musiker. Nu består en normal uge af masser af kontorarbejde, rejser som kulturministeriets repræsentant både i og uden for Brasilien og deltagelse i internationale møder for at underskrive aftaler eller drøfte nye tiltag. Det drejer sig mere om at komme med forskellige forslag - både i forhold til det administrative og det konkret politiske - over for regeringen, det brasilianske folk og på den internationale scene. Jeg nyder det."

Gilberto Gils indlemmelse i de øverste politiske rækker er en fascinerende historie, der siger meget om, hvor opsat den brasilianske regering er på at appellere til landets multikulturelle befolkning: "Jeg tror, at Lula (præsident da Silva, red.) skelede til min status som offentlig figur og som kultur- og miljøaktivist. Det var et personligt valg, og jeg tror, at min position som ambassadør for Brasilien via min musik var medvirkende til, at jeg blev tilbudt jobbet som minister. Desuden er jeg del af en stor brasiliansk middelklasse, der har sorte rødder, så jeg repræsenterer et meget vigtigt demografisk segment."

Gils status som berømthed har givet anledning til visse gnidninger, og den brasilianske kommission for offentlig etik henstillede for nylig til, at Gil kun bør kaste sig ud i musikalske aktiviteter "fredag aften, i weekenderne og i ferierne". Han er også blevet bedt om at offentliggøre sine koncerthonorarer på kulturministeriets hjemmeside, få præsident Lulas tilladelse til at optræde i udlandet og rådet til ikke at optræde for personer, der har forretningsmæssige aftaler med kulturministeriet. Det ændrer dog ikke ved, at Gilberto Gil var hovedmanden bag Brasiliens støtte til en lov om kreativt udøvendes rettigheder, der giver kunstnere mulighed for at øve indflydelse på anvendelsen af deres værker. Han har også været fortaler for, at software gratis stilles til rådighed for skoler og statslige organisationer og støttet uddelingen af gratis aids-medicin.

Gils synspunkter vedrørende fattigdom og miljøbeskyttelse er velkendte, og det var derfor ikke overraskende, at han blev inviteret til at deltage i Live8-koncerten i Rom for nylig. Han måtte melde afbud, men har udtrykt sin varme støtte til Bob Geldofs projekt. I forhold til det netop afholdte G8-topmøde og spørgsmålet, om han virkelig mener, at musik kan være med til at ændre noget i verden, kommer Gilberto Gil med følgende opmuntring til alle, der er med til at sætte fokus på fattigdom og korruption i Afrika:

"Jeg tror, at alle involverede mener, at det er umagen værd at gøre noget for at fremme fred og forståelse mellem mennesker. De føler sig stærkt overbevist om, at deres indsats gør en forskel. Jeg tror, at det er håb, der er drivkraften for disse mennesker."

Gilberto Passos Gil Moreira blev født i Salvador i den nordlige delstat Bahia i 1942. Han voksede op i en middelklassefamilie og udviklede tidligt en stærk interesse for musik. Hans begejstring for bossa nova blev vækket, da han lyttede til Joao Gilbertos Chega de Saudade. Gil lærte sig selv at spille guitar og blev del af den spirende bevægelse. På Bahias Universitet, hvor han tog en handelsuddannelse, mødte Gilberto Gil Caetano Veloso og Cal Costa, og sammen med Costas søster Maria Bethania og andre musikere som Tom Ze sammensatte han et show, Nos, por Exemplo, der blev det første samarbejde mellem de mest fremtrædende medlemmer af det, der skulle blive Tropicalismo-bevægelsen.

I 1967 udgav Gil og Veloso, der var lige så inspirerede af Jimi Hendrix og Chuck Berry som af bossa nova og brasiliansk folkemusik, sammen med Ze, Os Mutantes, Costa og Bethania albummet Tropicalia ou Panis et Circensis (Tropicalia eller brød og cirkus), der var en blanding af psykedelisk musik og traditionelle brasilianske rytmer. Teksterne var politisk betonede og gjorde nar af det nye, brasilianske forbrugersamfund. "Musikken var en blanding af alt muligt," siger Gil i dag.

I december 1968 overtog militæret magten i Brasilien, og Gil og Veloso nåede at blive anholdt, før de blev overtalt til at forlade landet. Gil flygtede til England og gennemlevede en svær periode i sit liv. "Jeg levede i eksil, men jeg var glad for at være i London. Jeg kom i kontakt med en anden slags musik, lærte at spille elektrisk guitar og skrive tekster på engelsk. Samtidig savnede jeg mit hjemland. Jeg var ikke rigtig glad."

Gil ankom til England på dagen for Rolling Stones' berygtede koncert i Hyde Park, og over alt, hvor han kom, var folk meget interesserede. "Det var virkelig spændende. Jeg mødte dygtige musikere som David Gilmour fra Pink Floyd, Jim Capaldi fra Traffic, og Terry Reid og Alan White, der spillede i Plastic Ono Band. Det var enormt sjovt," fortæller Gilberto Gil.

Han arbejdede sammen med Pink Floyd, Yes og The Incredible String Band og indspillede albummet Gilberto Gil, der var en melankolsk blanding af brasiliansk psykedelisk musik, folk-rock og elektrisk bossa nova. Den første sang på albummet, "Nega (Photograph Blues)" afspejlede Gils nye, improviserede fusions-jazz-agtige stil, som han brugte på sit næste album Expresso 2222, der udkom, efter at Gil var vendt tilbage til Brasilien i 1972.

I slutningen af 70'erne blev Gil talsmand for de sorte brasilianeres spirende borgerrettighedsbevægelse, og i 1990'erne var han formand for miljøgruppen Blue Wave, der kæmper for bevarelsen af Brasiliens floder. I dag er han optaget af at hjælpe de uafhængige pladeselskaber i Brasilien, promovere brasiliansk musik og kunst i udlandet og bekæmpe de sociale problemer i landets 'favelas' - slumkvarterer.

"Slumkvartererne er et stadig større problem på trods af den indsats, skiftende regeringer og samfundet som helhed har gjort. Problemet med slumkvarterer kan ikke løses med bare et par tiltag. Det kan heller ikke løses alene med regeringens velvilje eller frivilligt arbejde. Vi prøver at sammensætte sociale programmer, der skal bekæmpe volden, narkohandlen og fattigdommen, men det er desværre problemer, der har en tendens til blot at vokse sig større og større," siger Gilberto Gil.

"Hvad kulturministeriets aktiviteter angår, har vi opført en række bygninger til forskellige kulturelle aktiviteter, og på det kunstneriske område er den musiske scene i konstant vækst," fortæller Gil.

"Det område, hvor vi har oplevet størst udvikling, er i den uafhængige musikbranche. Der er over 150 pladeselskaber i Brasilien, og de har slået sig sammen i en brancheorganisation, hvor de drøfter nye måder at markedsføre deres produkter på, både her i landet og i udlandet. Desuden prøver de at dæmme op for piratkopiering, som er et stort problem her i landet. Vi er et af de hårdest ramte lande i verden," siger Gilberto Gil.

"Brasiliansk musik har altid været intens og varieret," fortsætter han. "Vi har mange forskellige stilarter og opfattelser af musik. Brasilien er et enormt land med mange indbyggere, og der er stor forskel på musikken i de forskellige regioner. Jeg bruger en stor del af min tid på at rejse rundt i landet og støtte folks projekter. Der er altid nogle nye navne, der kommer med noget spændende og fornyende. Vi er et meget musikalsk land."

Man skulle tro, at det at frembringe musik er mindre vigtigt for Gilberto Gil i dag, men han forsikrer, at han er lige så lidenskabeligt optaget af musikken, som han altid har været.

"Musikken er uundværlig for mig. Den er en manifestation af min person. Jeg blev født med musikken, og jeg dør med den. Jeg har været professionel musiker i næsten 40 år, og jeg håber da, at jeg stadig kan bidrage med noget."

Ifølge Gil vil live-koncerter altid være det, han brænder mest for.

"Jeg har været nødt til at indspille plader, fordi det var den bedste måde at få musikken ud i verden på, men jeg har altid haft mest lyst til at optræde," siger han. "Jeg elsker stadig at spille sange som 'Palco', 'Aquele Abraco' og 'Nos Barracos De Cidade'."

Indholdet på Electracustico tæller coverversioner af John Lennons "Imagine", Bob Marleys "Three Little Birds" og Enrique Santos Discepolos tangoklassiker "Cambalache" fra 1934. Numrene er indspillet i Rio de Janerio og indeholder lydene fra akustiske og elektroniske slaginstrumenter, akustisk guitar, banjo, mandolin, harmonika, keyboard og sang. "Ideen til pladen udsprang af et møde, jeg var til i FN i New York," fortæller Gilberto Gil. "Jeg valgte et meget humanistisk repertoire, der skulle indeholde et budskab om fred på jorden, og 'Imagine' tog jeg med, fordi det er en fredfyldt sang. Desuden havde jeg i lang tid haft lyst til at lave en bossa nova-version af den sang."

Hvis variation er nøglen til at forstå den brasilianske kultur, er Gilberto Gil fortsat en af dens fornemmeste ambassadører.

© Information og The Independent

Oversat af Nina Skyum-Nielsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her