Læsetid: 6 min.

'Muslimer er ikke Europas jøder'

Opfattelsen af, at danskernes racisme er hovedårsagen til muslimske indvandreres problemer, trives alt for godt på universiteterne, mener to sociologer. En akademisk konference forsøgte at gøre op med den muslimske offerrolle, men der var modstand blandt tilhørerne
5. maj 2006

Der findes to fremherskende fortællinger om muslimske indvandrere i Danmark. Den ene ser indvandrerne som årsagen til alverdens onder. Den anden mener, indvandrernes problemer skyldes danskernes racisme.

Den sidste fortælling er ganske udbredt på universiteterne, mener professor ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet, Henning Bech, og hans kollega fra Odense, lektor Mehmet Necef.

"Forestillingen om, at Danmark er et racistisk land, er især populær på humaniora og samfundsvidenskab, men noget tyder på, at der ikke er så meget dækning for den," siger Henning Bech, der sammenligner udbredelsen af tækningen med den marxistiske analyse, der dominerede universiteterne i 70'erne.

"Det er som om, der er en særlig lødighed og finhed ved at producere denne fortælling og gøre muslimske indvandrere til ofre. Tidligere analyserede man alt i arbejderklassetermer på universitetet. Nu analyserer man i offertermer. Danskerne er racister, og det danske samfund er undertrykkende, udgrænsende og marginaliserende, som det hedder på universitetet. Forestillingen siver ud i samfundet og kan genkendes mange steder. Hvis man præsenterer de studerende for et andet synspunkt, mistænker nogle det for at være politisk propaganda. De er så vant til offer-fortællingen, at de mener, at hvis man vil være på de velmenendes side, skal man også være på de lidendes side," siger Henning Bech.

Necef og Bech vil gerne gøre op med muslimernes offerrolle. Derfor havde de i denne uge inviteret til seminar på Københavns Universitet med titlen 'Moderate muslimer i Danmark - andre fortællinger, anden praksis'. Ud over skandinaviske integrationsforskere var seminarets anden del viet til netop at præsentere forskningsmiljøet for muslimske stemmer i det danske samfund, som bestemt ikke opfatter sig som ofre og bekæmper stemplingen.

Tankegangen trives stadig

Ifølge Mehmet Necef har en fortælling om dikotomi og hierarki domineret i akademiske kredse indtil slutningen af 90'erne. Den tager udgangspunkt i forholdet mellem Orienten og Vesten, hvor Vesten undertrykker og udbytter den islamiske verden, og projicerer alt det over på Østen, som Vesten ikke er: Umoderne, uciviliseret, udemokratisk-.

Overført til forholdet mellem danskere og indvandrere bliver danskerne undertrykkere af indvandrere, og mange akademikere har ifølge Necef ment, at Danmark er et racistisk og islamofobisk samfund. Indtil slutningen af 90'erne, hvor Rushdie-sagen, debatten om overrepræsentationen af indvandrerdrenge i voldtægtsstatistikkerne samt 11. september blødte op på forestillingen om muslimer som ofre for Vestens marginalisering.

"Men tænkningen er sevet ud fra universitetsmiljøet til store dele af behandlermiljøet - til pædagoger og socialrådgivere. Forleden hørte jeg chefen fra Vollsmose-sekretariatet forklare de optøjer, der var i bydelen for nylig, med, at de unge var mere sensitive efter Muhammed-tegningerne. Så racismetankegangen trives stadig," siger Necef.

Necef viste i sit oplæg, at offerideologien blandt andet har stærke rødder i den tyrkiske statsideologi, hvor Tyrkiets problemer ofte forklares med vestlig imperialisme. Samtidig redegjorde han for det tyrkiske begreb magduriyet og sekulære, anti-nationalistiske demokrater som f.eks. forfatteren Orhan Pamuks forsøg på at tale imod offerideologien.

Også fremtrædende danske ortodokse muslimer som f.eks. imam Abu Laban og debattøren Omar Shah har understreget det personlige ansvar og appelleret til danske muslimer om at holde op med at spille ofre. I et interview i Information i 1998 sagde Laban blandt andet, at man ikke indtil videre havde udnyttet de muligheder fuldt ud, man som religiøst mindretal havde i Danmark. I et andet interview fra 2004 fortalte imamen, at han under de fredagsbønner, han forestår, opfordrer muslimer til at "tænke positivt og overkomme deres smerte" og de unge til at tage en uddannelse.

Omar Shah har argumenteret for, at når det gælder indvandrerbørns manglende skolefærdigheder, har eksperterne været hurtige til at forklare det med det danske systems mangelfulde indsats. Men, mener Shah, det er børnenes egen attitude over for skolegang, der har størst betydning for, om den bliver en succes. De unge opfatter nemlig ofte det danske system som racistisk, eller også er det ikke cool at stræbe efter lærdom, og hvis man gør, er det som at overgive sig til det danske, hvilket i øvrigt ikke kan betale sig, for selv med en uddannelse får man som indvandrer ikke et job.

"Jeg tolker det som om, at det går op for visse radikale muslimer, at offerideologien ikke kan bruges til noget. Men i den senere tid har man kunnet se, at imamer som Fatih Alev, men også Abu Laban, er begyndt at abonnere på offermentaliteten," siger Necef og henviser til et interview med Alev fra 2005, hvor han siger, at danske muslimer langsomt er begyndt at vende sig til at blive stigmatiseret som Tysklands jøder. De vidste heller ikke, hvad der ventede dem, men havde bange anelser.

"Hvorfra kommer forestillingen om muslimer som de nye jøder? Den abonnerer på en tankegang, der allerede findes. Det er fatal attraction," siger Necef.

Komplekse problemer

Men det var langt fra alle på seminariet, der købte Necefs analyse.

"Det er vel ikke så underligt, at muslimerne føler sig mere og mere forfulgte," sagde en deltager: "Efter vi har fået en ny regering, har tonen ændret sig. Jeg mener, at der er stigende racisme, og i stedet for at føle sig taknemmelige føler mange indvandrere sig uønskede."

En anden påpegede, at mennesker bliver påvirket af den måde, de bliver tiltalt på.

"Indvandrere italesættes ofte i forbindelse med arbejdsløshed, kriminalitet og ghettoer, så mange gider slet ikke længere åbne en avis eller se tv, fordi de ikke vil se sig som ofre."

Professor Margareta Bertilsson mente, at Necef gik for let hen over en meget kompleks problemstilling. Også den norske integrationsforsker, Inger-Lise Lien fra Oslo Universitet, blev udsat for kritik, efter hun i sit oplæg havde beskrevet norske indvandrerunges overrepræsentation i kriminalitetsstatistikken og argumenteret for, at myndigheder bliver nødt til at tage indvandrernes egne traditionsbundne løsningsmodeller til sig.

"Hvorfor skal vi angribe indvandrerkriminalitet på andre måder, end vi angriber 'hvid' ungdomskriminalitet?" spurgte en norsk kriminolog.

"Det skal vi, fordi forskellige teorier kan forklare forskellige ting. F.eks. er social kontrol og tab af social kontrol utrolig vigtigt for at forstå indvandrerunge og deres forældres situation. Som migrant er man i en udsat position," svarede Inger-Lise Lien.

Også Mehmet Necef forsvarede sig: "Min pointe er, at hvis man påkalder sig offerdiskursen, så har man vundet en moralsk pointe."

Havde nået målene

Dernæst var der oplæg fra fire medlemmer af den moderate, islamiske tyrkisk-danske forening, Dialog Forum. Bl.a. fortalte ingeniøren Yilmaz Sahin om vigtigheden af at skabe sig mål i tilværelsen. En strategi hans far havde valgt for sine fire børn, efter de var indvandret fra Tyrkiet i 1970. De tre sønner skulle henholdsvis være bygningsingeniør, maskiningeniør og læge, mens datteren skulle være sygeplejerske. Alle fire har nået deres mål, og Yilmaz Sahin havde aldrig oplevet racisme på arbejdspladsen, men af og til i by-livet, fortalte han:

"Hvis en fuld mand råber efter mig, vælger jeg at se det som hans problem, ikke mit."

Også Sami Kucukakin, der er matematiklærer på den muslimske privatskole Hay i Valby, så det som en opgave at gøre op med offerideologien blandt skolens elever:

"Nogle gange kommer eleverne og siger til os: 'Når vi er færdige på den her skole og kommer andre steder hen, så bliver vi mobbet'. De har også hørt, at mange første- og andengenerationsindvandrere ikke får job. Men vi siger til dem, hvis I er dygtige, så bliver I ikke mobbet og får job uanset hudfarve."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu