Læsetid: 5 min.

Muslimske kvinder må gøre oprør

Den største trussel imod islamismens og jihad-ideologiernes fremtidsforhåbninger er en styrket islamisk feminisme
19. juli 2005

Selvmordsterroristerne bag London-bomberne var altså fire udadtil ganske almindelige unge mænd fra Leeds, Yorkshire og Aylesbury. Vi må nu vænne os til, at selvmordsbombere ikke længere kun kommer fra Gazas flygtningelejre, Grosnijs ruindynger eller Iraks sunnitrekant.
Der findes ikke enkle forklaringer: De fire mænd var ikke fattige, de var ikke forfulgte, de var ikke personligt ydmygede. Vil vi forstå disse andengenerationsindvandrere fra trygge forstadsomgivelser i Leeds-området, må vi forstå, at politiske ideologier kan have ekstraordinære og berusende kræfter. Det er for de fleste af os så vanskeligt at fatte, fordi vi lever i en så afpolitiseret kultur. Det er ikke nyt, at mennesker, der lever et bekvemt dagligliv, kan finde på at dræbe og gå i døden for store sager som Det Britiske Imperium, nazismen eller den kommunistiske verdensrevolution. Som de vestlige totalitære ideologier er islamismen en utopisk ideologi. Dens bud er, at vold er en uomgængelig og heroisk fase i dag for at virkeliggøre Utopia i morgen. At lade sig optænde af denne ideologi er at forvandle hverdagens trummerum til en storslået og heroisk fortælling, hvori man selv kan spille en hovedrolle. Det skulle blot et enkelt troens spring til for at London-bombemændene kunne hæve sig over trivialiteten ved arbejdet som deltidsansat i den lokale grill, som tæppelægger osv.: Nu var de helligkrigere i Islamismens Internationale med mission til at gøre selveste Allahs arbejde for at befri muslimske folkeslag over hele verden.
Vores politi og militær har ikke de midler, der skal til for at vinde krigen imod denne islamistiske skyggeverden. Vi må indse, at hovedfronten i krigen er ideologisk, og vores strategi må være at miskreditere denne onde ideologi, der aldrig er længere væk end et museklik. At undergrave en ideologi er imidlertid langt sværere end at optrævle et netværk af kriminelle. Det tog 70 år og mindst 50 mio. døde, før ingen længere ville dræbe eller gå i døden for bolsjevismen. Desværre risikerer Vestens valg af terrorstrategi kun at gøre problemet være. Vi har set, hvad Rumsfeld-modellen indebærer: Fyld tv-skærmene i den muslimske verden med Guantánamo-fanger i orange dragter og muslimer i snor i Abu Ghraib. Pis på Koranen, og vis, hvem der er boss! Men lige så farlig er pacifisternes model: Giv islamisterne, hvad de vil have og opfyld Osamas krav - først da kan vi håbe på, at de vil lade os i fred.At banke løs på den med en blodig stok eller at stikke den en gulerod - begge dele vil kun opmuntre den totalitære, militante islam.

Fanatisk kvindehad

Hvilke realistiske muligheder har vi så for at afmontere jihadismens tikkende bombe? Et ærkedogme i islamismen er, at kvinder er iboende svage og lavere stående væsener. Hver eneste jihadi, jeg har mødt fra Gaza til Finsbury Park har været optændt af et fuldkommen fanatisk kvindehad. Har man aldrig mødt sådanne mennesker, er det svært at forestille sig, hvor besatte de er af seksuelt apartheid. Mindst to af London-bombemændene skyede øjenkontakt med kvinder uden for deres familie. Hvilken anstrengelse og selvundertrykkelse må det ikke have krævet af dem! Jeg er overbevist om, at den bedste måde, hvorpå vi kan bidrage til at underminere jihad-ideologien, er ved at fremhjælpe et omfattende oprør blandt de muslimske kvinder - de militante islamisters mødre, søstre og døtre. Der hvor muslimske kvinder er frie til at tage kampen op mod jhadierne, viser de allerede stor gejst og intellektuel styrke. Masseprote-ster fra Iraks kvinder betød f.eks. at regeringsrådet i 2003 måtte opgive at indføre sharia-lovgivning. Og i,Europa og USA fra Irshad Manji til Ayaan Hirsi Ali, har mange modige muslimske kvinder kastet sig ud i et kritisk opgør med islamismen. Når den omsider kommer, vil Islams reformation være gennem-syret af østrogen.
Jihadierne selv ved udmærket, at muslimsk feminisme er den største trussel imod deres fremtidsforhåbninger. Det er derfor, Iraks såkaldte 'modstandskæmpere' myrder systematisk løs blandt lederne af de muslimske kvinderetsorganisationer. Vi kan gøre meget for at fremme de muslimske kvinders sag. Positiv særbehandling af muslimske kvinder i Vesten ville være oplagt. Irshad Manji har foreslået massive lavt forrentede mikrolån til kvinder i Mellemøsten, så de kan starte egne småvirksomheder og landbrug. Sådanne mikrolån er allerede ved at revolutionere kønsrelationerne i Bangladesh, hvor de har givet kvinder større finansiel uafhængighed og frihed til at tolke deres religiøse tekster på egne præmisser. Over tid - og det vil tage årtier - vil de muslimske kvinder videregive deres moderation til deres sønner. Dette er en plan for en langsigtet strategi mod jihadismen, som baserer sig på håb, ikke på flere bomber. Et lige så effektivt slag imod jihadierne vil være at fratage islamismen de propagandafordele, den kan bygge på seks årtiers forfejlet vestlig mellemøstpolitik. Det brutale ansigt, Vesten har vist muslimerne, skyldes en aftale, som blev indgået St. Valentins dag i 1945 om bord på USS Quincy i Suezkanalen. Ved den lejlighed slog USA's præsident, Franklin Roosevelt, en handel af med Saudi-Arabiens tyranner: Giv os sikker adgang til jeres olie (en fjerdedel af klodens reserver), og vi blander os ikke i, hvordan I styrer jeres land. Er I nødt til at dræbe demokratiske oppositionelle? Og fremavle islamisme? Nå ja, hvis det er, hvad der skal til for at holde gang i olieflowet, så er det OK med os. Sådanne handler blev indgået med næsten alle andre lande i regionen. Aftalen fra den gang står for så vidt stadig ved magt, er jeg bange for. I pessimistiske stunder må man frygte, at først når Vesten ikke længere er afhængig af mellemøstlig olie, kan ægte demokrati få en chance i regionen. Frygten for et oliekrisechok som i 1973 betyder, at de vestlige regeringer vil tendere mod at foretrække 'stabilitet' og kontrol frem for det ægte demokratis mere risikofyldte vej, uanset at kontrolmetoderne i dag så måtte blive søgt pakket ind i fraser om demokratisering og menneskerettigheder. Måske er den sørgelige sandhed den, at vi, så længe vi er afhængige af olie og status quo i Mellemøsten, vil blive ved med at være en del af den islamistiske terrors problem - ikke en del af dets løsning.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jakob Schmidt-Rasmussen

Desværre valgte venstrefløjen at hetze den modige feminist Ayaan Hirsi Ali, da hun tog afstand fra islamisternes ekstremt grove undertrykkelse af kvinder.

Dorte Sørensen

Der er nu desværre flere aktive kristne grupper fx ETA i Spanien, så muslimerne har desværre ikke "æren" alene af terrorangreb.

Ja der skal et rigtigt kvindeoprør til i den muslinske kultur, som der har været i over 100 år i den kristne kultur.

Heinrich R. Jørgensen

Det er sjovt, som du beklager dig over andre danskere, Peter Olesen. Er dit selvpineri frivilligt, eller er det obligatorisk? ;-)

Heinrich R. Jørgensen

Var det ikke nemmere, hvis højrefløjen erklærede sig som verdensborgere? Så kunne alle beklage sig egen kultur? Ville det ikke være det mest anstændige for alle - selvkritik er jo en dyd, mens det er svært at tage folk, der brokker sig over andre, helt alvorligt? ;-)

Jakob Schmidt-Rasmussen

Det er ikke anstændighed at vende ryggen til overgreb, fordi de begås af folk med en anden etnicitet, kultur eller religion, end ens egen, tværtimod så er det at forskelbehandle folk med en anden etnicitet, kultur eller religion, end ens egen. En form for passiv racisme.

Thomas Mann skrev i Trolddomsbjerget, at "Tolerance bliver til enforbrydelse, når den udvises overfor ondskab". Som når man tolerer overgreb, fordi det ikke er folk fra ens "egen" kultur, dr begår dem.

Din såkaldte anstændighed er simpelthen mangel på etisk integritet.

. . . altså, folk uanset etnicitet må respektere de love vi har i DK uanset om de må banke konen i deres hjemland efter de har været til fredags-stening på det lokale marked. Hvis min nabo bankede sin kone eller børn ville jeg da melde det til politiet uanset om han var dansker eller af anden etnicitet, punktum. Om hustruvold er mere udbredt blandt japanere end saudi arabere ved jeg ikke, men begge er mandedominerede samfund uden decideret forbindelse til nogen bestemt relegion men rent kulturelt, jeg tror ikke der står nogen steder i koranen 'du skal banke din(e) kone(r)'.

Jakob Schmidt-Rasmussen

Du kan se i fængslerne og på kvindehjem, hvem det er der tæverder koner og døtre, hvis de ikke makker ret ...

Jakob Schmidt-Rasmussen

Hvad skulle voldelige mænd lave på kvindehjem, andet end at opsøge de kvinder, der ikke vil makke ret, Heinrich? Men det sker da også jævnligt ...

Koranen giver skam muslimske mænd lov til at begå vold mod deres kone.

Her er et horribelt eksempel fra foråret 2007 på, at en tysk domstol ophøjede det til tysk lov, at et sura i Koranen erklærer, at en ægtemand må begå vold mod en ulydig for at få hende til at makke ret:

D. 29.03. 2007 meddelte tyske Der Spiegel OnLine International, at der allerede toges hensyn til shariaen i tyske retssale:

"Sidste uge midt under (kritik)stormen var Christa Datz-Winter, dommer ved Frankfurts familieret, stum. En 26-årig tysk kvinde af marokkansk oprindelse var forfærdet over sin marokkanske mand, der var fortsat med at true hende, skønt han havde polititilhold om at holde sig borte fra hende.

Han havde slået sin kone og havde angiveligt truet hende på livet.

Dommeren hævdede, at kvinden burde have “forventet”, at hendes mand , der var vokset op i islamisk tradition, ville udøve sin revselsesret, som hans religion tilstår ham.

Dommeren gik endog så langt som til at citere Koranen som grund til sin afgørelse.

"I sura 4, vers 34," skrev hun, "står der i Koranen om både “ ægtemandens ret til at bruge korporlig revselse af en ulydig kone og at håndhæve ægtemandens overlegenhed over konen”.

Så nu ved du dét ...

Jakob Schmidt-Rasmussen

Koranen beordrer mænd til at slå kvinder

(Fra http://www.kvinderfordanmark.dk/Volden-mod-%20kvinder.htm)

.......Vi ser, at koranen åbenlyst og skamfuldt beordrer mænd til at slå deres koner, når de viser den mindste tegn på ulydighed over for mandens autoritet. Se koranen, kapitel 4:34:

”hvis du frygter kvinders ulydighed skal du advare dem og lade dem ligge alene i deres senge og slå dem”

Uden undtagelse er alle koranfortolkere enige om betydningen af disse vers, fordi det er så tydeligt. I den berømte kommentar, side 69, siger Jalalan:

”De af Jer, der er bange for deres ulydighed, hvis symptomer bliver tydelige for Jer, skal true dem med frygten for Gud, forvise dem til deres senge alene og pisek dem”

De samme tanker findes hos Zamakhshari (al-Kash-Shaf Vol. 1, p. 524). Både Imam Baydawi (side. 111), og Al-Tobari (side. 92) gentager det samme. Hvis vi også kigger i Ahkamal-Qur’an (the Ordinances of the Qur’an) af Imam Shafi’i (Vol. 1, side 211), kan vi læse:

“I tilfælde af en ægtemands dårlige behandling af sin kone (som har en anden status end en ægtemage?), tillader koranen forsoning og rettergang, men i tilfælde af dårlig behandling af en hustru, tillader den piskning af hende.

I Kash-shaf ,al-Zamakhshari (Vol. 1, side 525), læser vi følgende:

"Efter Muhammeds autoritet (Allahs fred og velsignelse være med ham), sagde han:

”Hæng pisken på et sted, hvor dine koner kan se den”.

Ordren til at slå kvinder gentages i Sahih al-Bukhari, "Den Sunde Tradition i al-Bukhari" (Vol. 7, side 100).

Al-Zobayer Ibn al-Awwam, var i familie med Muhammed, og han var en af hans venner og en af dem, som udgør en af de modeller, som enhver muslim kæmper om at efterligner i hele verden...... Denne mand plejede at banke sin kone, indtil træstokken brækkede, som Asmaa (datter af Abu Bakr el Sedik, som var en af hans fire koner) fortæller os. Findes der større krænkelse af en kone end denne?

Volden mod kvinder

bekræftet af nutidige koranlærde i

"You Ask and Islam Answers" (side 94 for eksempel)

"The Individual Guarantee In the Islamic Law" (side. 63), Ahmad Ahmad ".

Han taler om piskning som vækker afsky.

De Saudiske lærde indikerer det samme

( i Al-Muslimun Magazine fra March 17, 1989 (side 12).

Der er i følge denne beretning en lang liste af dokumentation for - iflg. både af gamle og nutidige islamiske videnskabsmænd - at man i den islamiske verden igen og igen bekræfter koranens vers 4,34: slå dem.

Jakob Schmidt-Rasmussen

En af grundene til at vi kan forvente specielt mange familiesammnføringer af muslimer er, at Islam er en racistisk religion, der forbyder muslimske kvinder at gifte sig med ikkemuslimske mænd;

En svækkelse af den stramme indvandrinspolitik vil betyde at der vil komme flere, der er racister af religøse grunde, som f.eks. Hizb-ut-Tahris talsmand Fadi Abdullatif, der er dømt efter racismeparagraffen for at opfordre til mord på jøder.

Vi får flere religiøse antifeminister, homofober og racister i tolerancens hellige navn ...

Jakob Schmidt-Rasmussen

En af grundene til at vi kan forvente specielt mange familiesammnføringer af muslimer er, at Islam er en racistisk religion, der forbyder muslimske kvinder at gifte sig med ikkemuslimske mænd;

En svækkelse af den stramme indvandrinspolitik vil betyde at der vil komme flere, der er racister af religøse grunde, som f.eks. Hizb-ut-Tahris talsmand Fadi Abdullatif, der er dømt efter racismeparagraffen for at opfordre til mord på jøder.

Vi får flere religiøse antifeminister, homofober og racister i tolerancens hellige navn ...

Jakob Schmidt-Rasmussen

En af grundene til at vi kan forvente specielt mange familiesammnføringer af muslimer er, at Islam er en racistisk religion, der forbyder muslimske kvinder at gifte sig med ikkemuslimske mænd;

En svækkelse af den stramme indvandrinspolitik vil betyde at der vil komme flere, der er racister af religøse grunde, som f.eks. Hizb-ut-Tahris talsmand Fadi Abdullatif, der er dømt efter racismeparagraffen for at opfordre til mord på jøder.

Vi får flere religiøse antifeminister, homofober og racister i tolerancens hellige navn ...

Selvom vi afskaffede revselsretten - dvs bl. andet mandens ret til at revse familien - også konen, får år tilbage, er det vist kun få måneder siden, at præster på - vistnok, Viborgegnen henviste til Biblen (Paulus) for at begrunde deres afstandstagen fra at deltage i ordinering af kvindelige præster - eller var det bare, at de ikke ville give hånd til disse uværdige væsner efter ordineringen.

Jow, jow, vi er kommet langt i vore forfinede kultur.

Venstres politiske ordførers flirten med det gammeltestamentelige syn på kvinder for nogle uger siden, tjener også vores kultur til ære.

Og vi tæver jo heller ikke vore kvinder i den vestlige verden, vel. I Frankrig dør der en kvinde hver tredie dag som følge af ægteskabelig spøg og skæmt - og det på trods af at Biblen vist ikke bemyndiger manden med ret til at tæve kvinden, tro jeg da - måske Søren Pind ved det.

Jeg kender ikke tallet for Danmark.

Heinrich R. Jørgensen

I 2007, blev mere end 28.000 kvinder i Danmark udsat for hustruvold. Om der findes en statistik for dette, baseret på etnicitet e.a., ved jeg ikke.

Heinrich R. Jørgensen

Per Jongberg:
"[...] det på trods af at Biblen vist ikke bemyndiger manden med ret til at tæve kvinden [...]"

Jeg synes ellers at kunne erinde noget om, at David ofte slog harpen ;-)

@ Heinrich R, ja, ja ... ha, ha.

Der er nogle tal fra en anden streng om "farven" på de der mænd, der tæver "danske" kvinder, men jeg kan ikke huske, hvor ... jeg husker heller ikke den citerede kilde.

Men allerede for flere år siden, var det en yndet sport for rigtige danske mænd at tæve rigtige danske kvinder.

"Muslimske kvinder må gøre oprør"

Enig. Det er på høje tid at de muslimske kvinder gør oprør mod den daglige dæmonisering de udsættes for af de danske massemedier, og af de fleste politiske partier i Danmark.

Asmaa Abdol Hamid har vist vejen

Frederik Jørgensen

Det er alm. god pli at oplyse, hvor man citerer fra - ja, du oplyser jo ikke engang, at du citerer.

Ellers er jeg enig i Kim Møllers fra Uriasposten.net's synspunkter ang. Abdol-Hamid.

Jakob Schmidt-Rasmussen

Tummelumsens påståede støtte til muslimske kvinder er umulig at tage alvorlig.

Han udnævner den modige feminist Ayaan Hirsi Ali som sin politiske modstander, fordi hun lavede filmen Underkastelse (Submission), der kritiserer den ekstremt grove undertrykkelse, som muslimske kvinder er udsat for i hendes hjemland.

tummelumsen mener altså, at det er "islamofobi", at Ayaan Hirsi Ali protesterer mod, at hun og andre muslimske piger blev omskåret uden bedøvelse for at islamistiske patriarker kunne kontrollere hendes seksualtet.

tummelumsen har overhovedet INGEN etisk integritet ...

Jakob Schmidt-Rasmussen

Selvfølgelig elsker tummelumsen islamisten Asmaa Abdol Hamid, der pænt underkaster sig patriarkatet, selvom han frygter en selvbevidst feminist, som Ayaajn Hirsi Ali.

Men læs her, hvad en anden muslimsk kvinde synes om, at Enhedslisten forøsger at profilerer sig på at opstille en kvinde som Socialdemokratiet fandt for reaktionær til at hun kunne blive opstillet for partiet:

Nahid Riazi skriver i Jyllands-Posten (http://jp.dk/meninger/breve/article1164366.ece):

"FØR I TIDEN prøvede man i Enhedslisten at overbevise både sine kritiske medlemmer og vælgerne om, at Asmaa Abdol-Hamid - på trods af sine tvetydige svar omkring dødsstraf, homoseksualitet og kvinderettigheder, på trods af at hun nægter at give hånd til mænd og på trods af sin kærlighed til sharia-lovgivning - alligevel er mere socialist end troende muslim.

Men nu hører vi, at det ligefrem har været Enhedslistens projekt at fremhæve de troende muslimers religiøse tilhørsforhold. Derfor har det valgt AAH, som på mange måder har bevist, at hendes hjerte banker for religionen og islam og ikke for kvinder, deres frigørelse, de sociale uretfærdigheder og ytringsfrihed.Med sit nye projekt tilslutter Enhedslisten sig et projekt, som i dag har skabt et helvede i Irak, i det tidligere Jugoslavien, i Afghanistan og andre steder. Et projekt, som er baseret på at dele folk i etniske og religiøse grupper og på at fremhæve deres religiøse og etniske tilhørsforhold. Et projekt, som kan skabe splittelse, folkedrab, borgerkrig og had, netop fordi det etniske og religiøse tilhørsforhold kommer i fokus i stedet for borgerskab og borgerrettigheder.

Enhedslisten har på den måde overtaget de politiske religiøse kræfters mission, om det vil det eller ej. Før i tiden tænkte folk i Irak ikke så meget over, om de var sunnier eller shiaer. Men da den amerikanske præsident George W. Bush og hans allierede ville afsætte nogen til magten, begyndte de at definere folk som shiaer, sunnier, kurdere mv.

I stedet for at forhindre disse processer er Enhedslisten med til at iværksætte dem. I stedet for at hjælpe kvinder med at frigøre sig fra et slavisk forhold til Gud og religionen og fra de undertrykkende kulturelle og religiøse regler og dogmer, for i stedet at opnå deres frihed, vil Enhedslisten fastholde kvinder i deres undertrykkelse ved at gøre en religiøs fanatiker til indvandrerkvinders rollemodel.

(…)

Imamerne og det islamiske samfund ved meget bedre end Enhedslisten, hvilken betydning valget af en person som AAH har for dem og for religionens indflydelse. De ved meget bedre, hvor meget man på den måde manifesterer islam og fremhæver den muslimske identitet hos borgere med indvandrerbaggrund og dermed hjælper med fastholdelse af dem i den religiøse identitet. Allerede nu går imamerne rundt og anbefaler borgere med indvandrerbaggrund at stemme på AAH, udelukkende fordi hun er en troende muslim. Det vender Enhedslisten det blinde øjne til. Men Enhedslistens Asmaa-projekt handler ikke kun om forholdet mellem religionen og politik. Det er i høj grad også til fordel for den islamiske bevægelse i verden. Et socialistisk parti, som skulle repræsenteres af kvindeforkæmpere, arbejderaktivister og menneskerettighedsforkæmpere, har valgt en islamist som sin folketingskandidat. En person, som sammen med det saudi-arabiske regime, det islamiske regime i Iran og en række rabiate imamer var med til at skabe en krise og udbrede angst blandt religionskritikere overalt i verden pga. Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.Asmaa Abdol-Hamids tilhængere i Enhedslisten er meget tilfredse med, at AAH blot tager afstand fra dødsstraf og siger, at hun ikke er imod de homoseksuelle eller demokrati. Hun er endda parat til at holde de homoseksuelle ud i en koncert, som Enhedslisten har arrangeret for at redde hendes omdømme. De er glade for, at AAH, selv om hun går ind for sharia, ikke foreløbigt vil arbejde for, at dette bliver en del af Danmarks lovgivning.

Asmaa Abdol-Hamids kamp er islamisternes kamp. Hun har bevist, at hun repræsenterer den islamiske bevægelses interesser og ikke den almindelige borger med muslimsk baggrund."

Jakob Schmidt-Rasmussen

Fra Kvinfos ekspertdatabase (http://www.kvinfo.dk/side/634/action/2/vis/2529/):

Nahid Riazi
Opdateret: 01/07/08
Titel
Koordinator, rådgiver

Arbejde
Rådgiver / Socialpædagog
Foreningen for Indvandrerkvinders Rettigheder
København

Født: 1966

Kompetencer
iranske kvinders rettigheder
islam
kvinders situation i de islamiske lande
undertrykkelse af kvinder
tvangsægteskaber
religionens rolle i undertrykkelse af kvinder
integration
det danske samfunds politik og rolle i forhold til integration og bekæmpelse af kvindeundertrykkelse
kultur og traditioner
børn og unge, religion og integration

Uddannelse
uddannet socialpædagog

Ansættelser
Nahid Riazi er koordinator og rådgiver i Foreningen for Indvandrerkvinders Rettigheder

Tillidsposter og medlemsskaber
dansk koordinator for og medstifter af IKIR, Foreningen for indvandrerkvinders rettigheder og rådgiver for voldsramte kvinder

Udmærkelser

Produktion
Nahid Riazi har skrevet flere artikler, kronikker, og oplæg om bl.a. religionens rolle i undertrykkelse af kvinder
har været ansvarlig for flere forskellige kampagner i Danmark, bl.a kampagne for den 13. årige pige, som skulle stenes ihjel i Iran, læs mere på bl.a. www.zhilaa.com
samarbejdet med flere kvindeorganisationer i andre lande
initiativtager til møder og debataftener
Nahid Riazi er kvindeaktivist og kom til Danmark som politisk flygtning i 1989

Sprog
Nahid Riazi har persisk, farsi, som modersmål, og behersker dansk"

Er hun også islamofob, fordi hun er kritisk overfor islamisten Abdol Hamids holdninger, tummelumsen?