Læsetid: 5 min.

Muslimske kvinder vinder rettigheder i Amerika

I et somalisk indvandrersamfund med mange enlige mødre involverer konservative og religiøse kvinder sig i arbejdslivet og gør krav på mere ligestilling
6. juli 2006

LEWISTON, Maine - Indtil for fem år siden havde få eller ingen indbyggere i denne provinsby på 40.000 sjæle i USA's nordøstlige delstat oplevet personligt at se en muslimsk kvinde klædt i religiøse gevandter og hijab.

Årsagen er ligetil. Dengang boede der ikke muslimske indvandrere i Lewiston. I dag lever der 3.500 - langt størsteparten af dem flygtninge fra borgerkrigen i Somalia 1993-94.

Et flertal af den somaliske befolkning er kvinder. Man ser dem hver dag gå op og ned ad byens hovedgade Lisbon Street. En varm sommeraften fornylig var en snes somaliske kvinder til picnic med deres børn i Kennedy-parken, tværs over for det røde rådhus. Små og store børn spillede fodbold og basketball, pigerne havde hijab over hovedet. Atmosfæren emmede af idyl i en kultur, der er radikalt anderledes fra den, flygtningene kommer fra.

Historien om de somaliske kvinders bestræbelser på at kæmpe sig ud af flygtningelejrene i Kenya og få chancen til at bosætte sig i Amerika er en fortælling om utrolige strabadser og vedholdenhed.

"På den ene side har du hundredevis af kvinder, som har mistet deres mænd i borgerkrigen eller i lejrene. De skal som enlige mødre med gennemsnitligt tre-fire børn hver starte forfra i et land, hvor de ikke taler sproget. Mange er vokset op ude på landet. De er dybt religiøse og dårligt uddannede," fortæller Kate Brennan fra hjælpegruppen Maine People's Alliance, som har bistået de kvindelige indvandrere med integrationen.

"På den anden side er de utroligt stærke kvinder, som vil gøre alt for at skabe en bedre fremtid for deres børn. Men kun ved at stå sammen kan de overkomme bureaukratiske forhindringer, sprogvanskeligheder, kulturkløft, diskrimination og racisme."

En renæssancekvinde

Historien handler også om, hvor let skinnet kan bedrage. Næsten alle de somaliske kvinder i Lewiston betegner sig selv som 'traditionelle' og 'religiøse'. Deres konservative beklædning vidner om denne indstilling. Hvis de var blevet i Somalia, ville de formentlig have foretrukket at gå hjemme og passe børn og husholdning.

Da somalierne ankom til Lewiston henvendte embedsmænd sig direkte til mændene. Det skabte utilfredshed blandt kvinderne, især de enlige mødre, som ikke følte sig repræsenteret. Indbyggerne gik ud fra, at kvinder med hijab manifesterede et ønske om at isolere sig.

Heri tog amerikanerne grundigt fejl.

"Hvis vi håbede på at skabe et bedre liv, kunne vi jo ikke sætte os ned og vente. Vi måtte selv tage initiativet," fortæller Fatuma Hussein, 29, gift med en somalisk lastbilchauffør og mor til tre drenge og to piger mellem 10 måneder og 11 år.

Fatuma ankom til Lewiston i 2001 og startede snart en organisation, United Somali Women of Maine, der har til formål at hjælpe indvandrerkvinder med at blive uafhængige og selvstændige borgere.

Den unge kvinde anses af alle for at være et kæmpe talent.

"Hun er utrolig velbegavet og kan klare tusinde ting på en gang," siger viceborgmester Phil Nadeau.

"Fatuma er en renæssancekvinde. Hun kan organisere, være diplomat, inspirere folk og sætte andre i gang," lyder skudsmålet fra Kate Brennan.

Fatuma ankom til USA som 15-årig flygtning sammen med to fætre. Hendes forældre var forsvundet under borgerkrigen. Året efter var hun gift og fik sit første barn, da hun var 17.

"I begyndelsen var det hårdt at bo her. Vintrene er kolde. Men i dag er jeg lykkelig. Det er jo altid svært at opfylde et menneskes behov. Man vil altid have mere. Men det er et godt sted at have børn. Lokalsamfundet er ret konservativt og religiøst. Folk er ikke åbenlyst racister. De respekterer os og siger aldrig noget ondt til os," fortæller Fatuma en tidlig morgen i en fast food-bar.

Større ligestilling i USA

"Jeg kom til USA for at få en uddannelse, for at arbejde og være en uafhængig kvinde. Den mulighed får man her. Men der er mange ting, jeg ikke kan lide. Jeg vil ikke have noget med værtshuse og al den moralske dårligdom at gøre. Mange amerikanere er egoistiske og selvoptagede. Jeg vil gerne have lov til at holde fast i mine moralske værdier," siger hun.

Fatumas gruppe fokuserer især på at hjælpe ægteskaber gennem kriser.

"Det er svært for mange somaliske mænd at vænne sig til de privilegier, deres koner nyder i USA, hvor de to køn er mere ligestillet end i Somalia. Mændene skaber myter om, at kvinder bliver begunstiget af myndighederne med social bistand, penge til børnepasning, hjælp til at bestå køreprøver og til at lære engelsk. Det skaber spændinger mellem mand og kone. Nogle ægteskaber er tæt på at falde fra hinanden."

Ifølge Fatuma kan halvdelen af de somaliske kvinder i byen ikke finde fast arbejde. Nogle af dem afviser at tage et job, som kræver, at de lægger deres hijab hjemme eller i det mindste bærer et kortere tørklæde. "Arbejdsgiverne er ellers utroligt imødekommende. For dem er det et spørgsmål om sikkerhed på arbejdspladsen. Mange af dem har stillet særlige bederum til disposition."

Nogle unge somaliske mænd stiller sig positive over for kvindernes nyvundne rettigheder og privilegier i USA.

Nye kønsroller

"I Somalia var det mændene, der forsørgede familien, mens kvinderne gik hjemme. Den situation er der fuldstændig lavet om på," fortæller Abdi Sheikh, som er ansat af bystyret til at rådgive muslimske indvandrere.

"Kvinderne deltager på alle niveauer. De er med til at tage beslutninger i familien og på vores møder. Faktisk tager de flest beslutninger. De er som amerikanske kvinder. Min kone har et job, hun går ud om aftenen med veninder..."

Men der er også grænser for kvinders ligestilling. For nylig beordrede brandvæsenet i Lewiston lukning af den øverste etage i moskeen på Lisbon Street. Det var her, kvinder og børn opholdt sig under bønner og på helligdage. Den nederste etage i moskeen er reserveret til mænd.

"Kvinderne har taget det meget pænt, at de ikke kan gå i moské i øjeblikket," siger Abdi Sheikh.

"De forstår, at vi leder efter en ny bygning, og at det kan tage tid."

Fatuma Sheikh er enig.

"Mændene ved godt, at de valgte en dårlig bygning. Vi kan sagtens vente på en ny med plads til os. Ifølge islam kan kvinder bede hjemme. Men mændene skal i moské, især på fredage."

Blandt somaliske indvandrere anses det for naturligt, at mænd og kvinder adskilles i moskeen.

Undersøgelser har vist at 2/3 af 1.200 moskeer i USA fordrer af kvinder, at de beder i et adskilt og markeret område af moskeen.

I nogle storbyer har muslimske kvinder protesteret. Enkelte steder er konservative imamer blevet udskiftet, fordi de modsatte sig nedrivelsen af en væg mellem mænd og kvinder.

Kønsadskillelse er en praksis, som blev indført af wahhabi-sekten i Saudi-Arabien i 1700-tallet. Indtil da var kvinder og mænd ikke separeret i Mekkas og Medinas stormoskeer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her