Læsetid: 3 min.

Når Romeo bliver til Othello

Camilla Stages 'Romeo og Julie' er en medrivende, desperat danseforestilling. Men forelskelsen er erstattet af dødssex
18. februar 2006

Det er sjældent, at ny dans skaber handlingsforestillinger. Men nu har koreografen Camilla Stage altså kastet sig ud i selveste Shakespeares Romeo og Julie med danseforestillingen I wish I were your Bird.

Resultatet er ganske betagende - stemningsfuld, desperat og æstetisk. Og forestillingen drives fornemt fremad af livebandet Windermere med en grynet, nordisk lyd af både retrodistance og nutidssmerte. Rummet skabes af det smukkeste, støvede lys af lysdesigneren Peter Glatz, hvis kridhvide krydsfelter bliver til suggererende rammer om de to kroppe, der skælver og bugter sig: Det er sjældent vellykket danseteater.

Men netop derfor er overraskelsen desto større, når handlingen begynder at rulle. For er Camilla Stages Romeo og Julie forelskede? Næ, ikke det fjerneste. De er godt nok besatte af hinandens kroppe, og de ser ud til helst at ville flå huden af hinanden. Men ingen af dem har den mindste sødme i blikket. Deres trip handler om sex - og kun om sex, der fører til død. Altsammen baseret på to replikker hos Shakespeare i 2. akt, 2. scene, hvor Romeo siger: 'Åh, gid jeg var din fugl', hvortil Julie svarer: 'Ja, gid du var./ Men du blev sikkert kvalt af mine kærtægn' (Niels Brunses oversættelse).

Tattoo og Othello

Camilla Stage har taget dødsdriften så alvorligt, at forestillingen ærligt talt minder mere om Shakespeares Othello. Det forstærkes af, at hendes Romeo er mørklødet som en Othello, nemlig den fabelagtige caribiske danser Jean-Hugues Miredin, hvis tattoo-glinsende muskler danner en skinnende svedkanal ned langs det dolkeformede brystben - og at hendes Julie er den blegskønne, canadiske danser Victoria May med den aristokratiske pande og de modelsmukke ben. Desuden forsøger de at kvæle hinanden med et silkebånd, akkurat som i Othello - i hvert fald i John Neumeiers kongeniale ballettolkning fra 1985.

Men nej, Camilla Stages elskende er ikke jaloux. De vil bare gerne dø af sex. Derfor minder de også om Strindbergs Frk. Julie, hvor Julie må indlede et erotisk forhold til Jean for at kunne frigøre sig - og dø. I hvert fald minder den om Birgit Cullbergs danseversion fra 1950. Her danser et 'folkekor' rundt i stiliseret hopsa med ekspressionistisk overtydelighed - ganske som Camilla Stages symbolhæmmede ensemble trasker i sørgerække rundt sexparret.

Hvorom alt er, så har den 43-årige Camilla Stage i hvert fald ikke tæmmet sine dansehistoriske associationer tilstrækkeligt. Heller ikke når det gælder gulvet, der er dækket af mudret jord og derfor minder om et lån fra den tyske koreograf Pina Bausch, der også ville elske hendes hvide brudekjoler sølet til af mudder...

Hormoner og halløj

Hun måtte i det hele taget godt droppe alt det halløj uden om elskovsparret, der alligevel ikke lader til at interessere hende oprigtigt. Så slap både hun og tilskuerne for at bakse med et uegalt ensemble, der næsten kun forstyrrer historien, (bl.a. fordi hun lader kvinder danse iført jakkesæt som pinlig og hormonutroværdig nødløsning). Så kunne man måske også tydeligere se hendes koreografiske bud på nye favntag og uventede løft. Og så havde der måske også været mere af den nye dynamik og de daskende armbevægelser, som hendes abstrakt-tolkende ensembleværk The Passenger så pirrende og veldanset indledte aftenen med. Men jo. Selve historien om parret med tænderne i nakken på hinanden og neglene boret dybt i ryggen, den kan Camilla Stage fortælle, så sanseligheden hvirvler op sammen med støvet. Og Miredin og May kan danse den, så blodet hvirvler med.

'I wish I were your bird'. Koreografi - også introværket 'The Passenger': Camilla Stage frit efter Shakespeares 'Romeo og Julie'. Musik: Windermere. Lys: Peter Glatz. Kostumer (rædselsfuldt uklædelige bredlårskorsager til ensemblets kvinder og ubegrundet bar overkrop til mændene): Marie Selmar. Living Creatures på Dansescenen til 24. feb.

www.livingcreatures.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her