Læsetid: 2 min.

Når skellene forsvinder

'Jeg er et helhedssøgende menneske. Forskellige typer musik hænger sammen, som alt hænger sammen', siger bassisten Torben Westergaard, der har ført syntese-tanken ud i livet med det roste orkester Oktober
14. juli 2007
'Jeg er et helhedssøgende menneske. Forskellige typer musik hænger sammen, som alt hænger sammen', siger bassisten Torben Westergaard, der har ført syntese-tanken ud i livet med det roste orkester Oktober

El-bassisten Torben Westergaard (f. 1960) er lidt af en eksklusiv figur på jazzscenen herhjemme. Tidligt i karrieren bosatte han sig syv år i New York, hvor han lærte faget bl.a. ved at spille med en række fremtrædende amerikanere. Han har siden mest koncentreret sig om egne projekter, og han arbejder som både jazz-, teater-, tv- og filmkomponist.

Westergaard har bl.a. en stærk interesse for latinamerikansk musik og har været gift med den brasilianske sangerinde Silvana Malta.

Westergaards seneste pladeudspil, Oktober, samler overbevisende indtryk fra jazz, latin, kammermusik og electronica til en melodisk helhed.

"Vi er netop blevet færdige med indspilningen af en ny Oktober-plade. Det er stadig samme orkester bl.a. med basklarinet med det mørke, varme register og Franceso Cali's harmonika, der giver en vibe af folklore. Og så er svenske Eva Dahlgren med på to sange med tekster af Susanne Brøgger. Der er lidt mere electronika med. Denne gang med DJ Buddha fra Trentemøller-slænget."

- Coveret til den første Oktober-plade rummer gamle, astrologiske symboler. Er der også en spirituel dimension i din musik?

"Det var nu tilfældigt, at det lige blev de billeder, men jeg er et helhedssøgende menneske. Forskellige typer musik hænger sammen, som alt hænger sammen. Jeg havde f.eks. en fascinerende oplevelse forleden i Jazzcup, da jeg spillede med Silvana Malta. En masse mennesker rettede fokus imod det fælles objekt, musikken i luften. Alles bevidsthed var for en stund koblet sammen, som når skellene mellem jazz og electronika forsvinder. Personen ved siden af havde måske en helt anden politisk opfattelse, men i det øjeblik var vi et fællesskab. "

- Hvordan vil du karakterisere den danske jazzscene lige nu?

"Der er formentlig, bredt set, mere originalitet, end da jeg var i 20'erne. Og der findes mange flere varianter af, hvad jazz er. Det er positivt, men fragmenteringen betyder også, at der er mange små nicher, der suser af sted. Måske forsvinder den store sammenhæng."

- Er der en særlig musikoplevelse, du tog med dig fra New York?

"Jeg hørte guitaristen John Scofield sammen med bassisten Eddie Gomez og trommeslager Al Foster. Jeg kom seks aftener i træk og blev til begge sæt. Da lærte jeg virkelig noget om jazz og improvisation."

Torben Westergaard på Copenhagen Jazz Festival:

14. juli: Torben Westergaard 'Oktober', Huset, Salon K kl. 21

15. Juli: Torben Westergaard 'Oktober', Mogens Dahl Koncertsal kl. 14

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her