Læsetid: 4 min.

Nej til monopolisme

21. juli 1997

Lige så sikkert som cowboybukser og Dallas og andre uimodståelige amerikanske kulturprodukter går deres sejrsgang over Europa, lige så sikkert er det, at der med mellemrum opstår økonomiske og kommercielle konfrontationer mellem USA og den såkaldte Gamle Verden. Vi har gennem årene oplevet kyllingekrig, sojabønne-blokade, strid om F-16 fly, sammenstød om told og valuta. Men intet kan i omfang måle sig med det opgør, der er i gang efter den besluttede mega-fusion mellem de to amerikanske flyfabrikanter Boeing og McDonnell Douglas. Den nye gigant med en årsomsætning på 320 mia. kr. og 70 pct. af verdensmarkedet for store trafikfly, truer med at kvæle Airbus Industries, Europas svar på den amerikanske flyindustri og den eneste konkurrent. Derfor truer EU med repressalier.
Det er en handelskrig mellem EU og USA, der aftegner sig på horisonten, hvis der ikke opnås et kompromis. EU-kommissionen har bebudet sin officielle erklæring onsdag den 23. juli, og den rådgivende komite af eksperter fra de 15 lande har enstemmigt anbefalet, at man nægter at godkende fusionen i den bebudede form. Kommissionen har stillet betingelser, som hidtil ikke er blevet opfyldt.
EU-kommissionen kan ikke forhindre fusionen, som er fastsat til at træde i kraft den 4. august. Men hvis Kommissionen formelt erklærer, at fusionen er i strid med konkurrencereglerne i EU, kan den iværksætte repressalier i form af bøder på op til 10 pct. af Boeing-MDD's omsætning (d.v.s. 32 mia. kr.) og anlægge sag mod europæiske selskaber, der køber fly hos den amerikanske fabrikant, eller forbyde anvendelsen af disse fly i Europa. Bøderne kan eventuelt opkræves hos Boeings europæiske filialer eller gøres effektive i USA gennem retskendelse ved en amerikansk domstol. Boeing har 30 pct. af sin omsætning i Europa, og EU-kommissionens magtmidler er i givet fald tilstrækkelige til at gøre fusionen urentabel.
Der er flere grunde til, at fusionen er uacceptabel i Europa. Den ville forstærke den i forvejen dominerende position, som den store flyproducent i Seattle har på verdensmarkedet. Herudover påpeger EU-kommissionen, at Boeing fornylig har sluttet eksklusivitetskontrakter med med tre amerikanske luftfartselskaber, American, Delta og Continental Airlines, der tilsammen har 40 pct. af det amerikanske marked. Dette betyder en udelukkelse af Airbus og udgør et oplagt tilfælde af konkurrenceforvridning.
En anden indvending går ud på, at den militære flyproducent McDonnell Douglas besidder en meget omfattende teknologisk base, opstået ved forskning og udvikling finansieret af den store kunde Pentagon, USAs forsvarsministerium. At et sådant skatteyderfinansieret aktiv indgår i den nye gigant på det kommercielle, civile marked, er ligeledes i oplagt strid med konkurrencereglerne og de liberalistiske principper, som USA forfægter med så stor fanatisme i internationale forhandlinger. Desuden vil det amerikanske selskab fortsat kunne tappe Pentagons og rumfartsagenturet NASA's forsknings- og udvikingsbudgetter, der i rigt mål kommer den civile teknologi og flyproduktion til gode. Dette virker så meget mere konkurrenceforvridende, som USAs forsvarsbudget overstiger de europæiske landes sammenlagte.
At EU-kommissionen nu er vågnet op til dåd og synes parat til at kæmpe for europæiske interesser, er en forfriskende nyhed. Alt for længe har man haft det indtryk, at frihandelens hellige princip, som det opfattedes i Bruxelles, tvang Europa til at åbne sig på vid gab og aldrig stille betingelser. Det var i hovedsagen USA, der definerede begrebet frihandel. Enhver indvending blev fejet af bordet som "protektionisme" (underforstået: værre end døden!), og naturligvis bruger amerikanerne også i dag dette ord til at fordømme den europæiske modstand mod den monopolistiske udvikling i flyindustrien. Det er et godt tegn.
Den første antydning af de nye tider var den beslutsomme europæiske modstand mod det amerikanske forsøg på at diktere et forbud mod handelssamkvem med Cuba - Helms-Burton loven. Nu viser man så sin vilje til at føre en virkelig europæisk handelspolitik som svar på USA's kommercielle aggressivitet.
EU-kommissionens vurdering er ikke nødvendigvis identisk med Airbus', men den er efter alt at dømme tæt på. Direktøren for Airbus, Jean Pierson, sagde den 13. juni til Kommissionen: "Fusionen af de to selskaber er kulminationen af en bevidst strategi, der har nydt den amerikanske regerings udtrykkelige støtte, og som går ud på at monopolisere den civile flyfabrikation, med eliminering af den eneste konkurrent på verdensmarkedet, Airbus, og på langt sigt af enhver konkurrence på dette område".
Flyfabrikation, elektronik og forsvarsindustri er økonomiske nøglesektorer, hvor USA har en overvældende vægt, forstærket af en målbevidst politik, en langsigtet strategi og en usentimental bulldozertaktik. På denne baggrund er den europæiske modoffensiv mod fusionen af Boeing og McDonnell Douglas betydningsfuld, måske af historisk rækkevidde. Det drejer sig om at forsvare Europas største industrielle succes, Airbus, opbygget ved 25 års omhyggeligt samarbejde mellem luftfartsindustrierne i Frankrig, Tyskland og England. I en tid, hvor EU dag ud og dag ind forbindes med monetær politik og disciplin, og hvor man fører en væksthæmmende, beskæftigelsesfjendtlig stramningspolitik med ofre, som befolkningerne har svært ved at acceptere, er der nu lejlighed til at vise EU i en ny rolle - som forsvarer udadtil for Europas industrier, Europas teknologiske aktiver og Europas arbejdspladser.
Det er også et velkomment skridt bort fra den rene laisser-faire, der i lang tid syntes at dominere Europa-politikken, med et underforstået dogme om, at økonomien må holdes fri for enhver form for politiske indgreb, "interventionisme" og regulering.
Det foreliggende tilfælde bekræfter, at den frie konkurrences smukke principper ikke kan sikres uden politisk vilje. Hvis frihandel skal være andet end et privilegeret redskab for USA's erobring af verdensmarkederne, et påskud for monopolistiske ambitioner, skal Europa yde et aktivt og resolut modspil.

B.V. (Børge Visby)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu