Læsetid: 4 min.

Netværk er bedre end fremstød

Dansk kulturpolitik over for udlandet har for længe fokuseret på fremstødskampagner og kortsigtede events. Læren fra Berlin er, at staten i stedet bør støtte de netværk, som kunstnerne selv opsøger, lyder budskabet på flere frekvenser fra Berlin
8. juni 2006

BERLIN- Danish Wave, Dis-cover Denmark, Denmark to Hamburg. Listen over danske kulturfremstød i udlandet de seneste år er lang, men effekten af de spektakulære festfyrværkerier brænder alt for hurtigt ud. Det mener blandt andre kulturråd ved Den Danske Ambassade i Berlin, Uffe Andreasen. Ifølge ham er de mange danske kunstneres succes i Berlin et eksempel på, at den såkaldte netværksmodel, hvor man støtter de netværk, som er vokset op af sig selv, i det lange løb er en bedre investering, end opsigtsvækkende pr-events og fremstødskampagner.

"Dansk kulturpolitik over for udlandet har haft en tendens til at fokusere på fremstød frem for netværk. Men læren fra Berlin, hvor de danske kunstnere har skabt deres egen succes, er, at man i langt højere grad bør støtte rodnettet," siger Uffe Andreasen.

Samme holdning finder man på Torstrasse i Berlin, hvor det ikke-kommercielle udstillingssted Sparwasser HQ har til huse. Her har mange danske kunstnere de senere år har fundet deres berlinske netværk. Stedet drives af den danske kunstner Lise Nellemann, som er blevet et knudepunkt for både kunstnere, kuratorer, kritikere og museumsfolk i Berlin. I flere år har Lise Nellemann drevet stedet uden selv at få løn, men sidste år trådte Kunststyrelsen til med en bevilling på 40.000 euro om året i en foreløbig tre-årig periode.

"Det er typisk, at Kunststyrelsen først reagerede, da jeg fortalte, at jeg blev nødt til at lukke. Men når det er sagt, så er det rigtigt, at man støtter de netværk, som kunstnerne selv har bygget op - for eksempel i form af kunstnerdrevne udstillingssteder - i stedet for at spilde pengene på festivaler og kulturevents, som ikke har nogen lang-sigtet virkning," siger Lise Nelleman.

Hun betegner selv Sparwasser HQ som en mellemting mellem en kunstinstitution og et borgerinitiativ, der forsøger at holde liv i debatten om kunst og kunstnerisk produktion. Bl.a. med ugentlige debatarrangementer, udstillinger og events.

"Jeg opfatter kunst som produktion af viden, og her i Sparwasser er der mulighed for at udvikle ny viden i samtale med andre kunstnere. Hver gang vi afholder et af vores kunstnerarrangementer, er rummet fyldt med kunstnere, kuratorer og fagfolk, som kommer for at diskutere, blive inspirerede og knytte kontakter," siger Lise Nellemann.

Nye øjne

Det er netop ønsket om en sådan form for udveksling, som ligger bag oprettelsen af legatboligen for danske kunstnere i Berlin.

"Kunststyrelsen," står der på dørtelefonen ud for 1. sal på Linienstrasse 31 i Berlin. Trykker man knappen på dørtelefonen i bund, er det dog ikke det officielle Danmark, men derimod videokunstneren Lars Mathisens stemme, der skratter i høj-taleren. I januar i år overtog han nøglerne til den 78 kvadratmeter store lejlighed, som Kunstrådets Internationale Billedkunstudvalg (KIB) forvalter.

Lejligheden er placeret centralt i gallerikvarteret Mitte i Berlin og udbydes til skiftende danske kunstnere i perioder af seks til tolv måneders varighed. Med i opholdet følger desuden et månedligt legat på 4.000 kroner.

"Formålet er at give danske kunstnere mulighed for at bygge et netværk op i Berlin og få hul igennem til nogle gode kontakter, uden at de behøver at bekymre sig om husleje og indtægter i den periode, de er der," siger kunstfaglig medarbejder i Kunststyrelsen Merete Jankowski, der er ansvarlig for formidlingen af boligen.

For den nuværende beboer, Lars Mathisen, har opholdet i Berlin betydet, at han har fået mulighed for at udveksle synspunkter og idéer med andre kunstnere fra hele verden.

"Nogle kunstnere trives med det trygge og hjemmevante. Men for mig er det nødvendigt at komme ud og skabe nye kontakter og få andre øjne til at se på det, jeg laver," siger Lars Mathisen.

Udvider sit netværk

Foruden den kvalificerede sparring med kunstnerkolleger fra hele verden har opholdet i den tyske kunstmetropol også betydet, at Lars Ma-thisen har fået udvidet sit såkaldt professionelle netværk.

"Jeg har kun været i Berlin i godt fem måneder, og alligevel har jeg allerede haft kontakt til mere end 30 kritikere, kuratorer og museumsfolk. Det er en langt større opmærksomhed, end jeg er vant til fra København, hvor interessen for den kritiske, dialogbaserede videokunst, som jeg arbejder med, er noget mere begrænset," siger Lars Mathisen.

For at skubbe til den kreative dialog mellem kunstscenen i Berlin og de danske kunstnere, som bor i byen, har KIB desuden indgået et samarbejde med Sparwasser HQ. Lise Nellemann er tilknyttet legatboligen som en form for networking guide, og hendes mange kontakter til kuratorer og museumsfolk i byen har været en uvurderlig hjælp, fortæller Lars Mathisen:

"Lise er sindssygt vel-orienteret om den berlinske kunstscene, og hun har hjulpet mig med kontakter til gallerier og kuratorer, som det ville have taget mig lang tid at finde frem til på egen hånd," siger Lars Mathisen.

Også Olafur Eliasson, Danmarks for øjeblikket mest succesrige kunstner i udlandet, mener, at den udveksling, som de selvbestaltede netværk tilbyder, er af langt større betydning, end fremstødskampagner nogensinde kan være. Og hvis Danmark skal lære noget af Berlin, er det netop her, man bør sætte fingeren, mener han.

"Kunstnere i Danmark er mest blevet brugt til sådan nogle hurtige kulturelle fremstød fra politisk side. Berlin derimod har evnet at gøre den kunstneriske masse i byen synlig som en del af byens identitet. Den er ikke gået ud i sådan noget med at lave et logo og lave fremstød, men ud af sig selv er der vokset en organisk bevidsthed, så alle i Europa og USA nu ved, at hvis man skal se noget med yngre kunst, så er det Berlin, som i øjeblikket er det vigtigste sted," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her