Læsetid: 2 min.

Ni forlag går sammen på én scene

Flere af de små og mellemstore forlag er på årets bogmesse gået sammen om en fælles scene. Samarbejdet giver større synlighed, mener Informations Forlags Mette Jokumsen
18. november 2005

I år får de mindre forlags forfattere del i rampelyset på Bogforum. Ni små og mellemstore uafhængige forlag er nemlig gået sammen om Balkonscenen, hvor deres forfattere og bøger kan få ekstra opmærksomhed. Tidligere har forlag som Forlaget Bindslev, Per Kofods Forlag og Informations Forlag primært promoveret sig selv på hver sin stand.

Men at forlagene nu står sammen om scenen, gør de små forlag stærkere, mener Mette Jokumsen, redaktør på Informations Forlag.

"Vi er en lille uafhængig samling forlagsfolk, der vil og kan selv. Fordi vi er så forskellige, giver det mere diversitet til messen. Vi kan noget andet end de store forlag," siger hun.

Der er planlagt godt 40 arrangementer på Balkonscenen, hvor man kan møde forfattere som Niels Brunse, Martin Hall og Tor Nørretranders. Tidligere har det været stort set umuligt for de små forlag at få adgang til scenerne på Bogforum.

"De store forlag, der sidder på store dele af det danske bogmarked har selvfølgelig en masse stordriftsfordele - også i forhold til hvilke forfattere de kan præsentere over for bogmesseudvalget, der gerne udvælger de største kanoner. Men vi har ikke et stort apparat, vi kan køre i stilling. Det er sværere for os som enkelt lille forlag, end hvis man er en stor bogkoncern. " siger Mette Jokumsen, som især synes, at forskelligheden blandt de ni forlag, der er gået sammen, er en styrke.

Netop fordi der på bogmessen har været en tendens til, at bestsellerne har fået størst opmærksomhed.

"Men det viser jo ikke bredden i bogmarkedet. Det viser dem, der i forvejen kan sælge, og som læserne gerne vil have en autograf af. Og det er også fint, men der er også så megen anden literatur. Balkonscenen giver os mulighed for at præsentere vores forfattere og bøger, som har nogle andre kvaliteter end de andre."

Andet end reklame

Det har ikke været en tilfældighed, at det netop er de ni forlag, der er gået sammen. Forlagene har nemlig valgt hinanden, på trods af eller måske netop på grund af deres forskellighed.

"Det er jo ikke bare sådan, at man har kunnet melde sig til. Jeg mener, at det bidrager positivt til at skabe noget nyt i bogbranchen, og vi sender nogle signaler om, at vi kan arbejde sammen. At det hele ikke handler om at konkurrere."

Selvom Bogforum er god reklame for forlagene, handler den om andet end konkurrence. For selvom messen har været en stadig større publikumssucces i de senere år og dermed giver god reklame til de deltagende forlag, er den også en måde at komme ind på et forfatterskab.

"Selvfølgelig er det en markedsplads. Men det er også et sted, hvor man har mulighed for at sætte sig ned og høre nogle begavede mennesker fortælle om et forfatterskab, eller hvordan en bog er blevet til. Det er en måde at komme lidt dybere ned i teksterne ved at forfatteren kommer til orde, og publikum får mulighed for at spørge," siger Mette Jokumsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her