Læsetid: 3 min.

Nichekultur er fremtiden

Glem alt om hits og rid 'den lange hale' væk fra massekulturens laveste fællesnævner. På fremtidens underholdningsmarked sætter dokumentarfilm, smal litteratur og nørdet musik dagsordenen
2. december 2005

Hitkulturen er på vej ud, mens 'den lange hale' af elektronisk distribueret nicheindhold venter få klik forude. Det mener chefredaktøren på det evigt hippe teknologi- og livsstilsmagasin Wired, Chris Anderson. Hans teori om the long tail har vundet stor tilslutning, siden han beskrev den i Wired sidste efterår.

"'The long tail' er den store mængde af nicheprodukter, som ikke normalt kommer over den økonomiske tærskel og bliver stillet til rådighed i almindelige butikker og gennem mediernes distributionskanaler," forklarer Anderson.

"Vi har hitsene - de meget populære produkter, som vi alle sammen kender - og så har vi de mindre populære, som typisk ikke bliver tilbudt. Den lange hale er det store antal af varer, som kun kan blive økonomisk rentable gennem elektronisk distribution eller yderst effektive måder at sælge fysiske varer på, som f.eks. Amazon eller eBay."

- Du har skrevet om 'det fysiske rums tyranni', som du hævder nye distributionsformer overvinder?

"Der er egentlig to slags tyranni. Den første er hyldeplads: Man betaler husleje for den plads, et produkt optager. De produkter, der kan betale huslejen, er selvfølgelig de mest populære. Den anden handler om, at man med en fysisk vare er nødt til at tiltrække et lokalt publikum. Man skal være sikker på, at der er nok mennesker inden for en f.eks. 10 kilometers radius for at kunne retfærdiggøre at føre produktet. Men mange varer har en 'distribueret efterspørgsel' - fordelt ud over hele kloden. Normale distributionsformer tillader ikke at udnytte den efterspørgsel. De fleste produkter fra den lange hale har et publikum, som ikke kan forudsiges, og som ikke er koncentreret på ét sted. "

En uendelig hale

Chris Andersson samler for tiden på konkrete eksempler, succeshistorier og materiale til en bog om 'the long tail', som efter planen skal udkomme næste år.

"De store internetfirmaer i USA som Amazon, Apples iTunes musikbutik og Netflix videoudlejning tilbyder ofte 10 eller 20 gange større udvalg, end det du finder i de førende murstens-butikker. Ud af deres omsætning udgør salget af det, man ikke kan finde i almindelige butikker, cirka en tredjedel."

- Hvor lang er den lange hale?

"Den fortsætter uendeligt. Det eneste, der begrænser halen, er antallet af mennesker, som har noget at bidrage med. Musikkens lange hale er lige så lang, som der er folk, der laver musik. I gamle dage var det kun de professionelle, som havde adgang til de traditionelle distributionskanaler, der kunne få et stort publikum. I dag er grænserne mellem de professionelle og amatørerne blevet sløret. Amatørerne har direkte adgang til et publikum, som kan lide det, de laver. Især inden for musikken ser vi en stærk amatørbevægelse med bands, som er populære, men som ikke sigter mod at blive rige og skrive kontrakt med et af de store pladeselskaber."

Uden om industrien

- Det lyder fantastisk for kulturforbrugerne. Men vil underholdningsindustrien lytte til brugerne og give plads til 'mere hale'?

"Jamen heldigvis er det ikke op til industrien! Alle, der har lyst til at lægge deres musik ud på services som myspace.com, kan gøre det, og det er der allerede over 100.000 bands, som har gjort. Du har ikke brug for en distributør. Du har ikke brug for, at din plade kommer på hylderne hos en stor musikkæde. Vi har en ny distributionskanal, som går direkte fra din computer ud på nettet og ned på en andens iPod. Der er ikke nogen, der skal give dig lov - og den generation, som vokser op nu, foretrækker det mere og mere på den måde."

- Hvad håber du vil ske med underholdningsbranchen?

"Jeg håber, vi vil se en større kulturel diversitet. Problemet med en økonomisk model, der er baseret på de mest populære hits, er, at det fører til laveste fællesnævner-kultur. Kun den kultur, som rammer mange, klarer de økonomiske adgangskrav til markedet. De 'smalle' ting består ikke den prøve. Det fantastiske ved at sænke de økonomiske barrierer og se et mere levende marked for nicheindhold, er, at vi får meget større forskellighed i kulturen. Du kan gå både i dybden og bredden, når du ønsker det, og det vil føre til en enorm opblomstring."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her