Læsetid: 3 min.

Nøglen til farens hus

Der er stærkt skildrede skæbnestunder og endnu en pragtpræstation fra Mads Mikkelsen i Ole Christian Madsens 'Prag', som dog er svær at tage helt så alvorligt, som den gerne vil
3. november 2006

Prag udgør midterste del i den trilogi, som Ole Christian Madsen i 2001 påbegyndte med En kærlighedshistorie, hvor Stine Stengade spillede over for den anden Mikkelsen-bror, Lars.

Vi kommer ind i historien, netop som tilknappede Christoffer (Mads Mikkelsen) er steget på et tog, som skal bringe ham til Prag. Her skal han hente sin just afdøde fars lig - en far, som vel at mærke ikke har givet lyd fra sig i over 25 år.

Med på turen er hans kone gennem 14 år, Maja (Stine Stengade). På overfladen et flot, velbjærget og velklædt ægtepar. Men den sørgelige sandheden er, at al lidenskab for længst er fuset ud af deres forhold. Faktisk ved Christoffer med sikkerhed, at Maja har en affære, og han brænder efter at konfrontere hende med det.

Men der er andre store mørke felter i Christoffers liv. Hvorfor valgte hans far at flytte til Østeuropa? Og hvad beskæftigede han sig med dernede? Det kan farens noget gådefulde advokat og den ditto unge kvinde, som stadig bor i hans hus, kaste lys over.

$SUBT_ON$Desperat redningsplan

Prag er en film om svigt og den svære, måske umulige, tilgivelse. På engelsk hedder det, at end ikke Helvede rummer samme vrede som en forsmået kvinde, men Mikkelsens rasende gode præstation slår fast, at en såret ægtemand snildt kan matche hende i følelsesmæssig intensitet.

Mikkelsen har en evne til at forsyne vidt forskelligartede roller med samme personlige præg, ofte i form af hans karakteristisk henkastede replikbehandling. I en af filmens skarpeste scener gør Christoffer et tragikomisk forsøg på at forsimple et komplekst problem ved at insistere på, at han og Maja på en meget bogstavelig facon begynder forholdet forfra. Hans desperation efter at redde ægteskabet bliver så meget desto tydeligere, netop fordi hans udramatiske tonefald står i bizar kontrast til situationens alvor.

I Prag må Christoffer med Bob Dylans ord sande, hvordan det føles at være on your own with no direction home like a complete unknown. Her må han lære at give slip på både kontrollen og fortiden.

Nu ville det være en dødssynd at drage til Prag og dreje en film om eksistentiel retningsforvirring og fremmedgjorthed (indre som ydre) uden at inddrage byens egen Franz Kafka. Hans ånd mærkes da også, især i filmens absurd-komiske indslag, der spænder fra det kløgtigt overrumplende til det tilstræbt løjerlige, som når en læge forsikrer Christoffer, at han gerne må græde ved synet af sin døde far, for "vi er uddannet til at håndtere sådanne situationer".

Selvbeskuende seriøsitet

Det er i det hele taget på replikplanet, at Prags svagheder træder tydeligst frem. Madsens mangel på berøringsangst over for (kærligheds)livets brutale sider er beundringsværdig, men med aforismer som "Life is hard - you bend or you break" forveksler han og medmanusforfatter Aakeson af og til fraser med livsvisdom.

Stengade må på sin side kæmpe med replikker så utaknemmelige som "Vi er jo blevet fremmede." Udsagnet er både kluntet og overflødigt, fordi Madsen formidler samme pointe visuelt, når han lader Christoffer skygge Maja gennem Prags gader - og tage flugten, da hun opdager ham.

Den tjekkiske hovedstad er smukt fotograferet af Jørgen Johansson, som dog allerede på Christoffer og Majas togtur derned disker op med flere stilfærdigt skønne billedkompositioner.

Madsen bruger med held en bevidst desorienterende klippeteknik til at fremhæve Christoffers sindstilstand, men overdocerer siden sine virkemidler, når han følger filmens følelsesmæssige klimaks op med en kameratur, som distancerer snarere end intensiverer.

Prag er hverken helstøbt eller helt så tænksom, som den selv tror, men ikke desto mindre inde på ikke så lidt af det rigtige.

* Prag. Instruktion: Ole Christian Madsen. Manuskript: Kim Fupz Aakeson og Ole Christian Madsen. Dansk (Grand, Metropol, Palads, Empire og Falkonér Biografen i København samt en lang række biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu