Læsetid: 3 min.

De nøgne og de døde

Modsætninger mødes og frimodig kabaret opstår i overvejende vellykket film fra engelsk veteraninstruktør
25. november 2005

Fra gennembruddet med Mit smukke vaskeri i 1985 har Stephen Frears ofte formået at henvende sig til et stort publikum uden at give køb på sin politisk bevidste profil. Det giver derfor god mening, at han i Mrs. Henderson præsenterer, som er baseret på virkelige begivenheder, lader masseunderholdning mødes med den engelske hovedstads og det engelske folks sorteste, men også stolteste, time.

Vi er i London i 1937. Krisen kradser, dog ikke lige i økonomisk forstand for den farverige enke og titelperson (Judy Dench), som for nylig er hjemvendt fra Indien. Hun køber og genåbner et smukt gammelt teater og hyrer den koleriske manager Vivian Van Damm (Bob Hoskins).

Alt kommer fint fra start, men da nyhedsværdien falder, følger tilskuertallet trop. Berejste Mrs. Henderson ved intet om showbiz, men erfaringer fra det frivole, europæiske fastland har givet hende en klar idé om, hvad i hvert fald halvdelen af publikum vil se. Nemlig nøgne kvinder. Det kræver dog kvindelist og talegaver at sælge det koncept til myndighederne, og i horisonten lurer det uendeligt større problem med Hitler og hans ekspansionstrang.

Par med patina
Vi kommer nok ikke uden om sammenligningen med Moulin Rouge, Baz Luhrmanns skabagtige selvsvingshystade af en postmoderne farce. Den afgørende forskel er, at tæppebombardement der var stilistisk, mens det hos Frears er bogstaveligt. Trods, nå ja, hudfletning af kropsforskrækket britisk konservatisme er Mrs. Henderson Presents ingen bombe under systemet, men den tør mene noget, og det klæ'r den.

Skønt historien handler om det unge køds evige appel, er den veteranernes stjernestund: Med sin naturlige autoritet og knivskarpe komediennekompetencer er Judy Dench helt rigtig i hovedrollen, og det romantisk tintede tovtrækkeri med Bob Hoskins' figur er ofte en ren fryd. Frears slipper derfor overraskende godt fra at lade filmens første halvdel fungere som (lettere overspillet) farce, for derefter ved krigens udbrud at omdanne denne komiske platform til afsæt for gravalvorlige problematikker.

Manuskriptet har dog sine svagheder, ikke mindst at det karismatiske stjernefrø Kelly Reillys figur, Maureen, generelt holdes på vågeblus, indtil hun på kalkuleret vis bruges til at fyre op under Mrs. Henderson-figurens centrale konflikt.

London kan tage det!
Sammenstillingen af erotik og død er ganske vist en gammel traver, men rutinerede Frears undgår trivialitetens faldgrube. Faktisk indtræffer filmens stærkeste øjeblik, da Maureen under et luftbombardement trodsigt træder frem på scenen og improviserer et aktuelt element ind i det eskapistiske stykke: Via det berømte V-tegn (som afhængig af, hvordan hånden vender, betyder enten 'Fuck off' eller 'Victory') sender hun en besked til såvel fjenden i det fjerne som sine tilstedeværende landsmænd og ophæver samtidig skellet mellem publikum og performer, påklædt og afklædt. Netop da er alle patrioter i ordets allerbedste betydning.

Under blitzkrigen antager teatrets The Show Must Go On-mentalitet med andre ord stor symbolsk betydning.

Effektfuldt er det også, når Frears illustrerer Englands skæbnestund ved at klippe fra et tilsodet og trøstesløst Piccadilly Circus til en kirkegård.

Mrs. Henderson præsenterer er et anstændigt bud på en i mangt og meget traditionel, men hverken støvet eller ubegavet, underholdningsfilm, hvis beskedne tematiske aktualitet opvejes af en stærk skildring af et England, som var engang.

Frears får dog også tid til nogle muntre betragtninger over det transnationale, tidløse og kildne spørgsmål om, præcis hvornår nøgenhed har et gyldigt kunstnerisk alibi.

Mrs. Henderson Presents. Instruktion: Stephen Frears. Manuskript: Martin Sherman. Engelsk (Grand, Palads, Dagmar, Metropol og Empire i København samt en lang række biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu